Den som är något bilintresserad eller allmänbildad har hört talas om gumball 3000, ett 3000 mile bilrally med lyxiga bilar och flashiga åk från en plats på jorden till en annan som oftast korsar ett flertal länder. Själv hade jag alltid vilja varit med i gumball men prislappen bara på själva evenemanget förra året var 40,000$, och det var under lågkonjuktur! den har stigit upp till 120,000$ under 2006!
Därför ska jag eventuellt skapa en organiserad resa liknande gumball Resan skulle t.ex. starta från södra sverige och gå runt sverige (och stanna i sverige pga. praktiska och organisatoriska svårigheter) och på kvällarna bo i tält. tanken är att ta sig till målen på roligast sätt som är möjligt, vi kommer ta omvägar för att kunna köra på slingriga vägar och ta oss till andra ställen som man aldrig hade tänkt på innan. på vägen kan man ordna autocross på flygfält m.m. Som mål har vi ett antal städer i sverige att välja på, mest aktuellt just nu. allt man behöver är en tuner bil och en äventyrslust.
priset?: ska försöka få det till max 2000kr per bil.NOTERA! DET MESTA PÅ LISTAN ÄR JUST NU SPEKULERINGAR OCH KAN ÄNDRASkrav: ålersgräns på 18 år (kan "böjas" lite)
en modifierad bil (tuner) eller annat fräsigt fordon. (Entusiast bil)
du behöver:en modifierad och sportig bil eller annan entusiastisk maskin. (och nej du får inte köra din 740 GL med kapade fjädrar, japsdämpare, tonade rutor och wunderbaum.)
campingutrustning
allt annat man skulle packa till en semester såsom kläder, tandborste...
Kom ihåg att planeringen av evenemanget är i fosterstadiet, planeringen är långsiktig. Jag håller på att organisera en grupp med folk som har bra med tid att engagera sig i projektet och kommer att komma ut med en någorlunda bra bild så småningom. Sedan kommer en facebook grupp som jag kan uppdatera er med. Jag har höga förväntningar med detta projekt och det kommer troligtvis inte vara något måndagsprojekt. Det kommer komma en Hemsida, företag, sponsring m.m.
hur planen ser ut:
få en generell idé vad som man vill få fram ur evenemanget
en slutgiltig plan där man får reda på rutt, evenemang och allt mellan det.
----------------
Frågor:Inga just nu!
FAQ:Hur bor vi?
vi kommer stanna där man kan campa helst gratis, hela rutten är indelad i sektioner som man ska köra en bit av varje dag.
Finns det några krav på bilen?
Den måste vara modifierad, den behöver inte vara tungt men bara så att man ser att bilen inte är original. om du inte har en modifierad bil så går det bra om den är skrikig original, t.ex. Muskelbilar eller superbilar.
Varför 18 års gräns?
Mest för att undvika barnfamiljer och lite för ungt folk. däremot om man har en kompis eller bror m.m. som inte är för långt under gränsen så är dom välkomna.
Ska vi sova i tält hela vägen?
Ja, tyvärr. Du kan däremot ta in på hotell själv.
Vad är gränsen för en "tuner" då?
Det är lite av en gråzon men jag skulle säga att du måste ha gjort saker på den som antingen hörs eller syns. men en småpillad ostylad 850 T5 är nog gränsen.
OBS: uppföljartråden är här http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2451562