NightCruiser skrev:
NissanMotorsport skrev:
Ni med lastbilar har också ratt,servostyrning och backspeglar som vanliga bilar, bara kolla i spegeln och köra in till vänstra körfältet? hur svårt kan det vara?
Vi med lastbilar väger minimum 20ton och är inget man flänger fram och tillbaka för att släppa ut en bilist.
Och du, tänk efter lite, om du kommer körandes i 110km/h (+/-) på motorvägen i vänsterfilen och en lastbil svänger ut framför dig för att släppa ut en personbil som kommer på påfarten och du tvingas bromsa, hur skulle du reagera i den situationen?
Skulle du A. Sakta ner och snällt vänta, sedan köra om lastbilen och tycka det var snällt gjort av han eller B. Du skulle bli förbannad, undra vad fan han håller på med som bromsar upp hela omkörningsfilen för att släppa ut EN personbil som lika väl kunde bromsat och lagt sig bakom lastbilen och därmed hållt en hel fil på motorvägen körbar?
Till och med jag, som yrkeschaufför skulle per automatik göra alternativ B.
NissanMotorsport skrev:
Om det kommer en lastbil som ska in då? då går det helt plötsligt bra? fattar inte detta tänkande att alla lastbilschaufförer är några slags blodsbröder och blodssystrar som tror ni är en hel familj tillsammans.
Ja, och där märker vi att du inte har någon som helst förståelse för vikter och storlek.
Som jag påpekade innan väger en lastbil minimum 20ton, det är inte många chaufförer som flänger rakt ut i vänster filen för att släppa ut en lastbil men om det går utan att bromsa upp allt för mkt trafik så gör man det.
Varför? Jo, rätt simpelt, en lastbil accelererar inte från 50km/h till 90km/h på 5sekunder, snarare 3minuter vilket gör lastbilen till en ren trafikfara på motorvägen precis som alla andra fordon som ligger i dom låga hastigheterna.
Vi släpper ut våra kollegor ur ren trafiksäkerhets synpunkt, för det ger ett bättre flyt i trafiken, minskar risken för olyckor och framför allt, minskar utsläppen och åtgången av diesel!
Hade du bott i närheten hade du gärna fått åka med mig en dag och erfara precis hur jävligt det faktiskt är i trafiken när man kör lastbil, det kanske skulle ge dig en viss förståelse för oss?
Tills dess tycker jag inte du ska yttra dig allt för mkt för ditt resonemang var inte bara rent idiotiskt säkerhetsmässigt utan även ett regel brott då bilar på påfarten har väjningsplikt!
NissanMotorsport skrev:
Flytta dig när jag ska in på motorvägen eller bli bländad.
Jag kommer aldrig flytta mig för en personbil som så mkt lättare kan anpassa sig till trafiken jämt emot vad jag kan.
Visst, där kan vara fullt och du får bromsa ner i 50km/h innan du kommer ut men du är uppe i 110km/h igen på ett par sekunder, är det så jobbigt då?
Ha god framför hållning istället så kanske du tidigare kan avgöra hur du lämpligast ska göra för att komma ut.
Och du, blända på, det drabbar bara dig själv när du väl kommit om, jag har med helljus...
Och sen angående topic.
Jag avskyr när folk ligger för nära, jag försöker se till att dom kan köra om genom att hålla till höger eller visa med blinkers när det är fritt så dom kan köra om.
Men oftast är det tvärtom, jag som ligger för nära bakom en annan bil, håller gott avstånd om det är dåliga vägar men så fort det är en bra väg lägger jag mig lite närmre bakom för att kunna göra en snabbare och säkrare omkörning när tillfälle ges.
Jag kör i dom hastigheterna jag anser är lämpliga beroende på väglag osv. och om jag hamnar bakom en annan bil som kör sakta ser jag till att komma om, inte ligga bakom och slicka röv.
Mvh Joel