2195
Sök

Största idioterna på vägen, folk som ligger för nära!

5 198 Inlägg
27 december 2009
Jokke_ skrev:
Jag förstår va du menar H-BY. Stör mig också på människor som ligger i vänsterfilen när det är fritt i högerfil. Även om man håller precis 110 på 110 väg så betyder väl inte det att man kan ligga i högerfil och stoppa upp trafik bakom. Finns faktiskt de som kanske har väldigt bråttom av en anledning och måste förbi fort.

Det är väl i högerfil man ska ligga

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 december 2009
Jokke_: Finns väl ingen som har påstått något annat? Håller med är det fritt till höger så skall man ligga där, men det var väl inte det tråden handlade om utan om att vissa "kör alldeles för nära". Sen kan JAG störa mig på dessa lastbilar som kör om varandra där den ena går 0.1km/h snabbare o de segar sig om typ under en minut (på motorväg, o de svänger givetvis ut precis framför en med en kort blinkning sekunden innan). Vad jag däremot opponerar mig mot är de som kör riktigt nära trots att det är "fullt i alla filer" o skall om, kosta va det kosta vill, finns inte på kartan att jag flyttar mig då, eller jo om det är en polis/ambulans/brand/utrycknings bil*haha*. Sen att vissa stör sig på att det finns individer som ligger "endast" i den tillåtna hastigheten på fina vägar (eller lägre om nu väglag eller andra faktorer gör att de känner sig osäkra) tycker jag är tecken på att man inte har hajjat det här med att trafiken är ingen lekplats. Skulle gissa att just såna här "ess" skapar en hel del tokiga situationer, tex när de missbedömmer sin bils prestanda o tvingar mötande till divese undanmanövrar..Och nej jag är inte perfekt i trafiken:)!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

453 Inlägg
27 december 2009
gamlingen skrev:
Jokke_ skrev:
Jag förstår va du menar H-BY. Stör mig också på människor som ligger i vänsterfilen när det är fritt i högerfil. Även om man håller precis 110 på 110 väg så betyder väl inte det att man kan ligga i högerfil och stoppa upp trafik bakom. Finns faktiskt de som kanske har väldigt bråttom av en anledning och måste förbi fort.

Förlåt skrev fel menar förstås vänsterfil

5 198 Inlägg
27 december 2009
Jokke_ skrev:
gamlingen skrev:
Jokke_ skrev:

Förlåt skrev fel menar förstås vänsterfil

Förstog det men kunde inte låta bli cool

2 201 Inlägg
27 december 2009
H-BY skrev:
STÖRSTA IDIOTERNA på vägen är dom som kör sakta i vänsterfilen och vägrar flytta på sig.
undera på varför ni har en bil i röven: FÖR ATT NI KÖR FÖR SAKTA .

Och det som jag NÄSTAN HATAR ännu mer är dom personerna som åker runt med sina jävla Saab 9-5 eller i volvo v70 med tonade rutor och leker civilare HAR ni människor inget liv??????????????

om jag redan ligger på omkörning så flyttar jag mig inte för att du tvunget måste om. du får hålla dig till jag passerat, lugnt o stilla.

men frågan är, vad tjänar ni på att ligga nära?
detta handlade inte om varför folk kör sakta.

22 Inlägg
27 december 2009
peter_1976 skrev:
H-BY skrev:
STÖRSTA IDIOTERNA på vägen är dom som kör sakta i vänsterfilen och vägrar flytta på sig.
undera på varför ni har en bil i röven: FÖR ATT NI KÖR FÖR SAKTA .

Och det som jag NÄSTAN HATAR ännu mer är dom personerna som åker runt med sina jävla Saab 9-5 eller i volvo v70 med tonade rutor och leker civilare HAR ni människor inget liv??????????????

om jag redan ligger på omkörning så flyttar jag mig inte för att du tvunget måste om. du får hålla dig till jag passerat, lugnt o stilla.

men frågan är, vad tjänar ni på att ligga nära?
detta handlade inte om varför folk kör sakta.

Jag tjänar inget på att ligga nära bakom nån och köra förutom att få idioten att flytta på sig.
men missförstå inte mig som nån annan här gjorde jag menar då inte i rusningstrafik eller när det e is ute liksom.

Jag syftar på idioterna som ligger och kör på vänster fil för att dom tydligen tycker att det e kul när hela höger filen är fri.

2 201 Inlägg
27 december 2009
jag ligger endast i vänsterfilen om jag ligger på omkörning, o sen kör jag in i högerfilen.
men frågan återstår, varför ska manligga nära, ni tjänar inget på det.

23 Inlägg
27 december 2009
Har inga problem alls med att folk ligger för nära, andas dom bara med näsan så brukar det inte vara några problem. Kanske nära en liten stund men sen brukar dom hålla väldigt bra avstånd.

När jag kör motorcykel och det gör jag MYCKET, då blir jag dock ibland heligt förbannad.

I övningsbilen så kan man ibland bli lite upprörd, speciellt då folk uppenbart jävlas med mig och min elev.
Men jag får hålla mig lugn och se till så att JAG inte stressar min elev. Vissa är så jävliga så jag till och med kan deras reg. nummer utantill. Alltid män av nån anledning...

Att inte hålla avstånden är ju ett attityd problem bland många andra. Problem är det inte bara på 2-1 vägar utan framför allt även i stadstrafik. En del kan använda sin intelligens för att räkna ut konsekvenserna. En del måste råka ut för nått innan polletten trillar ner (om det gör det ens då) Tjata på folk brukar bara få motsatt effekt tyvärr.

Vidare så är det ju inte speciellt svårt att med hjälp av den här tråden lista ut vilka på Garaget som tillhör dom 15% som står för 50% av alla trafikolyckor...

23 Inlägg
28 december 2009
JohnWayneGacy skrev:
I övningsbilen så kan man ibland bli lite upprörd, speciellt då folk uppenbart jävlas med mig och min elev.
Men jag får hålla mig lugn och se till så att JAG inte stressar min elev. Vissa är så jävliga så jag till och med kan deras reg. nummer utantill. Alltid män av nån anledning...

Ok att körskola elever kör lite saktare i korsningar/rondeller. Jag ser dock en del som kör 25-30 på 50 väg,  50 på 70 väg mv inne i stan (Växjö). Detta är fan inte ok!

Ursäkta min stavning, men jag är dansk.

47 Inlägg
28 december 2009
Läste samtliga kommentarer tom sida 7. Det är en sälvklarhet att man som ansvarstagande förare inte ligger för nära. Okej om man ligger i 200 när det är tomt på vägen en lördagsmorgon, men det dör fortfarande fler än 500 människor i trafiken varje år. Tusentals skadas. Vilka är det då som oftast dör? Jo, alkoholpåverkade förare samt våghalsar.

Skillnaden mellan en ansvarstagande förare och en vårdslös är inte hastigheten - det är omdömet.

Om någon redan överträder hastighetsbegränsningen innebär inte det att denna skall blockera för er som vill om, däremot innebär det inte heller att denna skall anstränga sig för att öka sin hastighet eller använda väggrenen osv.

Sunt förnuft handlar det om.

Vem vill ha ett dödsfall på samvetet?

Olyckor drabbar alla, det är bara storleken som skiljer. Min mening är inte att leka moraltant och propagera för krypkörning, men det är ju alarmerande när man läser användare som diana skriva. Lever människan fortfarande?

Hastighetsbegränsningen finns där av många anledningar. Enligt lag får man inte överstiga begränsningen, men i vissa tillfällen är det inte livshotande, åter igen: omdömet. Däremot finns det inget värre är idioter som ligger och trycker i ryggen när det finns en uppenbar anledning till varför man kör långsamt. Det kan vara en framförvarande traktor, nedsatt sikt osv.

Hur många 100-delar av en sekund vinner man på att påbörja en omkörning 20 meter bakom framförvarande jämfört med 60 på en motorväg? Ja inte är det många i alla fall.

Om era liv är värda någon sekund, då tycker i alla fall jag att ni borde tänka om.

1 171 Inlägg
28 december 2009
En tanke till alla som prompt måste ligga 2-3 meter bakom framförvarande bil och som samtidigt gapar högt, brett och vilt om att bromsklossar i trafiken per automatik är osäkra förare:

Om man, som ni ändå initierar, vet att föraren framför är en osäker förare ....
Varför i hela fridens namn vill man då ligga så nära denna förare?
Upptäcker jag en förare som jag upplever som osäker så ser jag till att hålla mig så långt borta från denna som möjligt.
Men det är jag det ...

Jag har samma logik som du, alla trafikanter som verkar osäkra, oavsett anledning om de kör omotiverat sakta eller inte ser i sin backspegel, håller man extra säkert avstånd till.

Som sagt chilla eller kör om, allt annat är ren idioti och belönas på sin höjd med darwin awards.

2 201 Inlägg
28 december 2009
varför är det INGEN som har svarat på frågan: varför ligger ni för nära? alla undviker frågan o skyllerpå dom som kör sakta, men tråden handlade inte om dom.
bilen framför är kör lagligt. varför ska ni köra nära?  då är inte bilen framför idiot, det är NI som är idiot för att ni tror att ni tjäna 2 sekunder
Senast redigerat av peter_1976 (28 december 2009)

671 Inlägg
29 december 2009
peter_1976 skrev:
varför är det INGEN som har svarat på frågan: varför ligger ni för nära? alla undviker frågan o skyllerpå dom som kör sakta, men tråden handlade inte om dom.
bilen framför är kör lagligt. varför ska ni köra nära?  då är inte bilen framför idiot, det är NI som är idiot för att ni tror att ni tjäna 2 sekunder

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ SVENSKAR SOM GÅR UT OCH BRYTER AV ANDRAS REDAN PÅBÖRJADE OMKÖRNING.... 

Ej att förglömma !
I normala fall ligger jag nära ytterst kort stund för jag vill inte ha stenskott.

Ibland ligger jag nära för att markera trögskallen framförs dumma idiot beteende. Varför väljer  trögskallen att gå ut i vänsterfil när jag är på väg förbi honom så jag får stå på bromsen.
Att trögskallen fortsätter hålla 92kmh under omkörningen utav ett långsamt fordon som en långtradare tex. förenklar inte trafiksituationen. 
VARFÖR ÄR DET SÅ VANLIGT ATT FOLK GÅR UT OCH AVBRYTER ANDRAS OMKÖRNINGAR !
Då förtjänar de tutan och helljus !

Andra roliga beteenden !
Uppretade tröttpannor som ligger i vänsterfil konstant och håller låg fart, du kör om dem på högersidan med ljusblink eller tuta och är hela tiden beredd på att åka ute på vägrenen.
VARFÖR KÖR MAN I VÄNSTERFIL NÄR HÖGERFILEN ÄR TOM !

EGOLANDET !

Tur man har en hyfsat pigg bil med bra bromsar o chassie då kan man dra på gränserna..
Men så är det och kommer alltid att vara bara o acceptera, man får köra åt dem också ingen ide och bli arg..

6 691 Inlägg
29 december 2009
Jobbigaste är ju på kvällen när man får en SUV bakom sig så man ser bara två lyktor och en fet störtbåge i bakspegeln, även om skylten för övningskörning sitter på..

De/Dem

40 Inlägg
29 december 2009
Har inte så mycket med tråden att göra men...
Nån som hört skrönan om pappan som lämnade sitt barn på dagis?
En pappa lämnar sitt barn på dagis och åker vidare till jobbet...på väg till jobbet kommer en taxi i full fart och blinkar med helljusen. Pappan:tänker "den där j'vla taxin ska inte ha så bråttom" och hindrar taxin från att köra om. Det han inte vet är att i taxin ligger hans sjuka barn. Strax efter pappan lämnat dagiset får barnet en allergi shock och behöver komma till sjukhus snabbt. De får inte tag på pappan som inte svarar och får tag på en taxi....
Barnet kommer försent till sjukhuset och jag tror att pappan ångrar sig lite att han hindrade bilen bakom att köra om...
Är bara en skröna tror jag

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 december 2009
Hör inte heller hit men iaf...Säkert en skröna detta med...

Pappan lämnar sitt barn på dagis o åker sedan till jobbet. De på dagis bestämmer sig för att ta minibussen till en badplats. På väg till badplatsen hinner en bil ifatt de som lägger sig ytterst nära, blinkar med heljusen o allt. Då de har barn i bilen håller de hastighetsbegränsningen, att släppa förbi bilen bakom är inte möjligt då vägren saknas o vägen är tämligen smal. Plötsligt hoppar ett rådjur ut framför minibussen när de passerar ett backkrön, de tvärnitar men bilen bakom hinner inte med utan brakar in i minibussen. Flera barn skadas mycket allvarligt....

Edit: Vill man kan man "spetsa" storyn med att föraren av bilen är samma pappa som lämnar sitt barn på dagis, men denna gång på väg till ett "viktigt" affärsmöte, stessad till max...
Senast redigerat av dawwe (29 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 171 Inlägg
29 december 2009
Ibland ligger jag nära för att markera trögskallen framförs dumma idiot beteende.

Det är ju ditt beteende som smäller högst i det här fallet, varför försöka skylla på andra bilister att du gör fel?

Eller hur smart är det att ligga nära bakom "den farliga idioten" som inte ser i sin backspegel att du kör om? Det enda det för med sig är ju att han förmodligen tycker du beter dig som en idiot. Det blir ju därför omöjligt för honom att ta någon lärdom av dig pga ditt omogna beteende.

53 Inlägg
29 december 2009
Opelmadness skrev:
Foyrik skrev:
Opelmadness skrev:

Jo, om det är uppsåtligt och det finns vittnen till det håller jag med. Helt klart.

Men kommer det ett djur och man får en bil i baken så är det bakomvarades fel.. Syrran fick en bil i baken när det hoppade ut ett rådjur, och killen i bilen bakom åkte på hela kalaset..

Jag bara nuddar bromsen om det ligger nån för nära. Jag bromsar aldrig hårt. Bara såpass att ljuset tänder sig.

smidigare å bara släppa av på gasen en liten stund....wink

*stelth mode*  tongue

Jo, det funkar det också... wink
Lite mera smygare över det.

Eller oxå tänder man 3 st hella 3000 bakåt,,,Älskar flakbelysning,hehe

305 Inlägg
29 december 2009
Har inte läst hela tråden men sista sidan iaf. Och min fundering är hur nära tycker ni för nära är? Jag går nog upp så jag har typ en o en halv bil längd mellan mig o framförvarande för att tydligt vissa att jag vill köra om, så dom skall flytta på sig när tillfälle ges(tänker på motorvägar). Är jag en idiot?
Sen kan man ju visa fingeret(en fin tradition som min mamma lärt mig) om personer inte håller 110 eller vad hastigtheten är. Tänker väll lite som så ibland, att är man så rädd för att köra i laglig hastighet så finns det oftas buss eller tåg använd dom. Är det dåligt väder eller farligt att köra i laglig hastighet så köra jag inte häller som en stolle.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 december 2009
Jag låg i ca 55km/h på 50väg i morse, och så kommer det en stolle bakifrån och lägger sig 2m bakom.

Men det var snabbt åtgärdat. Jag duttade till på bromsen och då saktade han/hon ner och avståndet blev kanske 20m. Då gjorde jag en vänster-> höger blink (tackade) och då ökade avståndet med 15m kanske. 

Fungerade över förväntan, hehe.
Senast redigerat av -Mackan- (29 december 2009)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Sök