2213
Sök

Största idioterna på vägen, folk som ligger för nära!

3 259 Inlägg
17 december 2009
Saab_Diana skrev:
Jag har i princip aldrig någon bakom mig som ska skynda på mig,,hur kommer det sig??

Ja det beror väl antagligen på att du är en av dom där idioterna som inte har nån respekt över andra människors liv i trafiken som tror att dom är odödliga så fort dom hamnar bakom ratten och därför kör mycket fortare än alla andra! Så! Nu slipper du fundera på det...

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
17 december 2009
Japp det e fanimej dom största fucking idioterna.

På andra plats e dom som kör om med möte eller skymd sikt.

På tredje plats dom som ligger å mösar sakta i omkörningsfilen utan att det finns nån å köra om för dom.

Om dom två övertsa situationerna hadefunnits så hade det vart extremt mycket mindre olyckor
Senast redigerat av JaggaChafen (17 december 2009)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
17 december 2009
gamlingen skrev:
Brains skrev:
Sen får man inte heller köra omotiverat sakta...
Ligg inte nära min personbil, lastbilen skiter jag i för det drabbar enbart er om jag blir tvungen att bromsa.

Tänk om polisen faktiskt kunde börja kontrollera viktigare saker än fartkontroller på motorvägar...

Typ all löjliga dimljus och olagliga vingar

Ja DET är ju så mycket viktigare än att folk inte kör ihjäl varann när det går för fort...
Skulle faktiskt hellre se att dom kontrollerar folks avstånd till framförvarande bilar... Och fler nykterhetskontroller isf.

Men fartkontroller finns det nog av.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 067 Inlägg
17 december 2009
Man kan idla i vänsterfilen om man håller rätt tempo.. Dock så har man en skyldighet att kika i speglarna och släppa förbi den som väljer ett högre tempo än en själv..

Låtsaspoliser skapar fler olyckor än dem som kör lite fortare än skyltarna..

1 207 Inlägg
17 december 2009
Jag gillar dig Saab_Diana. Det är inte ofta man ser någon med så pass dåliga argument stå på sig som du gör.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
17 december 2009
maco skrev:
Jag gillar dig Saab_Diana. Det är inte ofta man ser någon med så pass dåliga argument stå på sig som du gör.

lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

rangerare
115 Inlägg
17 december 2009
så nu va ja framme efter en resa från Kumla till Falun.
höll bara på att bli påkörd 2 gånger. 1a gången va av en ford sierra i fagersta som tyckte de va skithäftigt att va ute å sladda på enda genomfarten när de e som mest trafik. fick den nästan i arslet. andra gången var strax mitt mellan Falun å Hedemora av en peuget som tyckte de va jätte smart att va över på min sida av vägen i en skymd kurva min spegel va ca 2 cm från hans.
sen va de ju de sedvanliga mupparna som inte bör köra alls då de inte klarar av att köra snabbare än 40-50 km/h på slingriga 90 vägar alltid lika kul att se dem flera hundra meter framför å när man kommer runt kurvan/ över krönet så är de nästan stillastående.
men favoriten va nog muppen som stanna mitt i vägen när han blivit stoppad av polisen istället för att fortsätta till närmsta avfart eller hållplats va jätte smart då de va ca 50 meter efter en rondell.

396 Inlägg
17 december 2009
TS_quattro skrev:
saab_diana tillhör nog den kategori man inte vill ha i trafiken alls, ingen som helst respekt för andras säkerhet på vägen. Att någon tänder bromsljusen när någon ligger för nära ska ses som en varning, hinner du verkligen bromsa så du inte kör in i framförvarande om det skulle bli "skarpt läge"? Är det en cabriolet som ligger och slickar röven på min bil så brukar jag ge dem några duttar med spolarvätskan, det brukar göra att de kryper ifrån en bit. Såg även att diana gapade om att man inte har rätt att bromsa, det har man visst, skulle jag bromsa och den bakom kör in i mig så är den bakom som får skulden just pga att personen inte höll avståndet, för hade personen i fråga hållit avståndet så hade det inte smällt. 

Detta är tyvärr inte unikt för denna person, frontade för några år sedan med just en sån person, utslitna däck (givetvis en s.k "vinterbil" som inte får kosta pengar) och alldeles för hög fart in i en högerkurva (från hans färdriktning sett, vänster för mig) i mycket halt väglag, var nån form av halvflytande snösörja i snorkonsistens på vägen, hans bil understyrde och kom över i mitt körfält och rakt in i nosen på mig, jag hann undan så pass att smällen inte tog stumt mitt i, men inte mer, och varför hände nu detta?

Han körde helt enkelt för fort gentemot vad han själv och bilen klarade av, och vad säger nu §3 i trafiklagstiftningen? Du får aldrig köra fortare än att du hinner stanna! Oavsett gällande hastighetsbegränsning. Och bara för att det står "90" på skylten så innebär det inte minst 90 utan MAX 90, finns ingen begränsning nedåt, tillåter inte väglaget mer än 40 km/h så är det det man kör i. Men som tur är så brukar dessa personer som inte kan se till säkerheten i trafiken rensa ut sig själva över tid och längd, så länge de inte kör ihjäl nån annan på kuppen så får de gärna köra in i första bästa bergvägg. Om någon idiot ligger ett par meter bakom mig när jag måste tvärbromsa pga hinder på vägen och personen i fråga kör på mig därför att han/hon inte hinner stanna så bör de hoppas att jag inte överlever för gör jag det och fortfarande har armar och ben i brukbart skick så slår jag ihjäl fanskapet, punkt.

edit: Sedan har man skyldighet att så långt det är möjligt underlätta en påbörjad omkörning, oavsett om det är en mötande bil som kör om eller om man själv blir omkörd, men att ligga precis bakom när det är enfiligt är helt oförsvarbart. En säker omkörning innebär inte heller att man ligger precis bakom för att sedan svänga ut i vänsterfilen och sedan ställa sig på, man ska ha farten uppe redan innan man svänger ut och det har man definitivt inte när man gör på detta sätt.

nu var det ju rätt så mkt ord, men lite kortfattat tycker du att alla andra kan dö och gör de inte det ska du själv fixa det för att du tycker att det är rätt åt dem.

sen tror jag knappast att nån menar att man MÅSTE köra 90,0 i full snöstorm, jag är helt övertygad om att det handlar om de som kör i 77km/h på 90 väg soliga söndagar i slutet av juli, enbart för att det var nån fin vy intill vägen.

207 Inlägg
17 december 2009
Snappade upp 2 saker under tiden jag läste tråden.

Att " svänga ut och Hindra folk på motorvägen " ( privat poliser ) tongue
och just ligga för nära.

jag Hörde på Radiokanalen P4 för kanske 2 månadersen en Intervju med en Trafikpolis. Ha sa det att HUR dummt det än låter så om du svänger ut framför någon som kommer i säg 180 km/h i vänster filen och han smäller med dej så åker du på ALLT !

De fanns ju en Grundregel när jag gick på trafikskolan, Man skall ikke Störa eller hindra annan trafik.
Man vet ju inte vad dom har för ända mål eller orsak till varför dom kommer jätte fort.
Men man märker ju som trafikant om det bara är en Fortkörare eller någon som har något akut anledning.
JA jag vet att jag låter Petig elelr dum nu men de e saker jag Snappat upp och inte glömmer tongue hehe

Själv kör jag med 3 sek regeln i Personbilen och ännu mer när jag Jobbar ( Lastbils chaffis )
Om man har någon som ligger nära röven på en själv vill man gärna hinna bromsa långsamt så man själv inte kör in i framförvarande elelr blir påkörd bakifrån smile

Lite tankar jag Vill Skriva ur mej smile
Senast redigerat av Hilbertson (17 december 2009)

1 581 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
Tommy_P skrev:

sen tror jag knappast att nån menar att man MÅSTE köra 90,0 i full snöstorm, quote]

Det är precis vad vissa menade
Senast redigerat av Fellow (17 december 2009)

16 197 Inlägg
17 december 2009
Fellow skrev:
Tommy_P skrev:

sen tror jag knappast att nån menar att man MÅSTE köra 90,0 i full snöstorm, quote]

men om de nu finns folk som anser att dom kan köra 90 i full snöstorm så ska de ju inte ligga nåt MONGO framför å va ivägen om han/hon vill fram.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
17 december 2009
Tommy_P skrev:
TS_quattro skrev:
saab_diana tillhör nog den kategori man inte vill ha i trafiken alls, ingen som helst respekt för andras säkerhet på vägen. Att någon tänder bromsljusen när någon ligger för nära ska ses som en varning, hinner du verkligen bromsa så du inte kör in i framförvarande om det skulle bli "skarpt läge"? Är det en cabriolet som ligger och slickar röven på min bil så brukar jag ge dem några duttar med spolarvätskan, det brukar göra att de kryper ifrån en bit. Såg även att diana gapade om att man inte har rätt att bromsa, det har man visst, skulle jag bromsa och den bakom kör in i mig så är den bakom som får skulden just pga att personen inte höll avståndet, för hade personen i fråga hållit avståndet så hade det inte smällt. 

Detta är tyvärr inte unikt för denna person, frontade för några år sedan med just en sån person, utslitna däck (givetvis en s.k "vinterbil" som inte får kosta pengar) och alldeles för hög fart in i en högerkurva (från hans färdriktning sett, vänster för mig) i mycket halt väglag, var nån form av halvflytande snösörja i snorkonsistens på vägen, hans bil understyrde och kom över i mitt körfält och rakt in i nosen på mig, jag hann undan så pass att smällen inte tog stumt mitt i, men inte mer, och varför hände nu detta?

Han körde helt enkelt för fort gentemot vad han själv och bilen klarade av, och vad säger nu §3 i trafiklagstiftningen? Du får aldrig köra fortare än att du hinner stanna! Oavsett gällande hastighetsbegränsning. Och bara för att det står "90" på skylten så innebär det inte minst 90 utan MAX 90, finns ingen begränsning nedåt, tillåter inte väglaget mer än 40 km/h så är det det man kör i. Men som tur är så brukar dessa personer som inte kan se till säkerheten i trafiken rensa ut sig själva över tid och längd, så länge de inte kör ihjäl nån annan på kuppen så får de gärna köra in i första bästa bergvägg. Om någon idiot ligger ett par meter bakom mig när jag måste tvärbromsa pga hinder på vägen och personen i fråga kör på mig därför att han/hon inte hinner stanna så bör de hoppas att jag inte överlever för gör jag det och fortfarande har armar och ben i brukbart skick så slår jag ihjäl fanskapet, punkt.

edit: Sedan har man skyldighet att så långt det är möjligt underlätta en påbörjad omkörning, oavsett om det är en mötande bil som kör om eller om man själv blir omkörd, men att ligga precis bakom när det är enfiligt är helt oförsvarbart. En säker omkörning innebär inte heller att man ligger precis bakom för att sedan svänga ut i vänsterfilen och sedan ställa sig på, man ska ha farten uppe redan innan man svänger ut och det har man definitivt inte när man gör på detta sätt.

nu var det ju rätt så mkt ord, men lite kortfattat tycker du att alla andra kan dö och gör de inte det ska du själv fixa det för att du tycker att det är rätt åt dem.

sen tror jag knappast att nån menar att man MÅSTE köra 90,0 i full snöstorm, jag är helt övertygad om att det handlar om de som kör i 77km/h på 90 väg soliga söndagar i slutet av juli, enbart för att det var nån fin vy intill vägen.

Tror inte du läste inlägget, det jag menar är att folk får köra som de vill så länge de inte skadar eller riskerar att skada någon annan, det är helt ok med mig, kör de som dårar och slutar i en bergvägg så är det deras eget fel, jag fäller inga tårar för deras skull direkt. Vad som däremot inte är ok är att t.ex strunta i att hålla avstånden och därmed riskera ANDRAS liv i trafiken. Är de ensamma på vägen så får de som sagt köra hur de vill, men hur ofta är man helt ensam på vägen?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

1 571 Inlägg
17 december 2009
Hilbertson skrev:
jag Hörde på Radiokanalen P4 för kanske 2 månadersen en Intervju med en Trafikpolis. Ha sa det att HUR dummt det än låter så om du svänger ut framför någon som kommer i säg 180 km/h i vänster filen och han smäller med dej så åker du på ALLT !
Påkörnings regeln .

De fanns ju en Grundregel när jag gick på trafikskolan, Man skall ikke Störa eller hindra annan trafik.
Man vet ju inte vad dom har för ända mål eller orsak till varför dom kommer jätte fort.
Men man märker ju som trafikant om det bara är en Fortkörare eller någon som har något akut anledning.
JA jag vet att jag låter Petig elelr dum nu men de e saker jag Snappat upp och inte glömmer tongue hehe

Kör man på tex tvåfilig motorväg och ska om en långtradare så hinner man knappt uppfatta en bil som kommer i 200km/h, bilen kanske inte ens syns (tex efter en kurva). Det kan jag aldrig föreställa mig att man skulle få skulden för. Men det spelar ingen roll eftersom alla inblandade förmodligen skulle dö i en sån smäll. Kraschar man i 200 in i en bil så kan ju inte han som kör lagligt bli dömd för vårdslöshet. Du som kör 200 får ju ta konskvenserna av du inte kan kontrollera din bil i de hastigheterna.

Det finns ju inget som står i nån lagbok att jag måste avbryta min omkörning för han bakom inte kan hålla avståndet.

1 339 Inlägg
17 december 2009
evilaudio skrev:
Fellow skrev:
Tommy_P skrev:

men om de nu finns folk som anser att dom kan köra 90 i full snöstorm så ska de ju inte ligga nåt MONGO framför å va ivägen om han/hon vill fram.

Men åhhh, dom kanske anser att dom kan köra i 90 km/h i full snöstorm..Men gör dom som ligger framför det? NEJ! Det finns ingen logik i dina argument

Du är inte ensam på vägen kom ihåg det, respektera andra förare/liv, vad är det du har så in i helvetes bråttom till?
Senast redigerat av Volvo740an (17 december 2009)

214 Inlägg
17 december 2009
evilaudio skrev:
Fellow skrev:
Tommy_P skrev:

Om jag fattar dig rätt så menar du att man ska ALDRIG ligga på vägen om man kör under hastighetsgränsen oavsett väder/vind, översvämmingar eller kärnvapenkrig?
Man ska ju aldrig köra över sin förmåga. Om man tycker att man kan köra 90 i snöstorm och kommer ifatt en bil som kör 60-70 så är det ju bara att köra om. Eller?

16 197 Inlägg
17 december 2009
Volvo740an skrev:
evilaudio skrev:
Fellow skrev:

Men åhhh, dom kanske anser att dom kan köra i 90 km/h i full snöstorm..Men gör dom som ligger framför det? NEJ! Det finns ingen logik i dina argument

Du är inte ensam på vägen kom ihåg det, respektera andra förare/liv, vad är det du har så in i helvetes bråttom till?

men hur svårt ska de va å flytta på sig så folk kommer fram??

för mig är de inte medtrafikanter de är mottrafikanter.

ja har inte bråttom men irriterar mig på folk som e ivägen.

8 894 Inlägg
17 december 2009
evilaudio skrev:
Fellow skrev:
Tommy_P skrev:

och en vanlig omkörning fungerar inte då menar du, utan bilen framför måste flytta på sig?
Låter mera som det är skit bakom spakarna i bil 2
Senast redigerat av Hamilton (17 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se

16 197 Inlägg
17 december 2009
blixtn skrev:
evilaudio skrev:
Fellow skrev:

Om jag fattar dig rätt så menar du att man ska ALDRIG ligga på vägen om man kör under hastighetsgränsen oavsett väder/vind, översvämmingar eller kärnvapenkrig?
Man ska ju aldrig köra över sin förmåga. Om man tycker att man kan köra 90 i snöstorm och kommer ifatt en bil som kör 60-70 så är det ju bara att köra om. Eller?

visst får man köra saktare men man ska INTE va ivägen för andra som vill köra fortare..

207 Inlägg
17 december 2009
M103 skrev:
Hilbertson skrev:
Påkörnings regeln .

Kör man på tex tvåfilig motorväg och ska om en långtradare så hinner man knappt uppfatta en bil som kommer i 200km/h, bilen kanske inte ens syns (tex efter en kurva). Det kan jag aldrig föreställa mig att man skulle få skulden för. Men det spelar ingen roll eftersom alla inblandade förmodligen skulle dö i en sån smäll. Kraschar man i 200 in i en bil så kan ju inte han som kör lagligt bli dömd för vårdslöshet. Du som kör 200 får ju ta konskvenserna av du inte kan kontrollera din bil i de hastigheterna.

Det finns ju inget som står i nån lagbok att jag måste avbryta min omkörning för han bakom inte kan hålla avståndet.

Jag Citerade Vad Trafik Polisen sa under Radio intervjun... och jag skrev hur dumt de än låter. Jag tycker själv de låter helt sjukt men tydligen är de så ..
Jag Förstår precis vad du menar men de e vad han sa. Så det är inget jag Sitter och Hittar på Själv.

jag Hörde Programet på vad heter de , P4 morgon programmet i Halland. För en Av Program ledarna hade tydligen varit nära på att smälla när hon just skulle köra om en lastbil och de kom en bil bakom i aldeles för höghastighet.

1 571 Inlägg
17 december 2009
Hilbertson skrev:
M103 skrev:
Hilbertson skrev:
Påkörnings regeln .

Jag Citerade Vad Trafik Polisen sa under Radio intervjun... och jag skrev hur dumt de än låter. Jag tycker själv de låter helt sjukt men tydligen är de så ..
Jag Förstår precis vad du menar men de e vad han sa. Så det är inget jag Sitter och Hittar på Själv.

jag Hörde Programet på vad heter de , P4 morgon programmet i Halland. För en Av Program ledarna hade tydligen varit nära på att smälla när hon just skulle köra om en lastbil och de kom en bil bakom i aldeles för höghastighet.

Okdå smile

Sök