Varg....

Saab_girl C70 byggande djurvårdare
22 maj 2006 · 545 Inlägg

Ojj hundsnack på garaget:) de tycker vi djurvårdare  om;)

hehe på tal om hundar som liknar vargar så bor de en familj en bit härifrån som tävlar i hundspann m siberian husky´s.  d va bara de att de va en dag som 4-5 st hundar kom lösa ur hundgården o sprang ner till samhället som ligger precis breve. o alla trodde att d va en vargflock som sprang runt där o hade de som sitt nya revir o blev livrädda!!  hehe lite kul sen när alla förstod att de va siberian huskys o inte vargar!smile desto pinsammare va d för ägaren....

Två ord räcker, SAAB knäcker
Madhouse
23 maj 2006 · 1 079 Inlägg

Vad är meningen med att vilja ha en varg/varghybrid, är det för att skryta, skrämmas man kan ju utgå ifrån direkt att en sånt djur kräver en person som har mkt hundvana och mer därtill. Vill man ha en hund som påminner mkt om varg till utseendet så kan man skaffa en Siberian Husky. Huskys används ofta i filmer där de får spela vargar.

Sen finns ju Saarlos, är en hundras som härstammar från vargen är troligtvis olaglig i Sverige, men att ha en vargkorsning kan vara farligt och man bör nog tänka sig för innan man skaffar en varghybrid om man verkligen kan hantera det. Likaväl som man bör tänka sig för vad man ska använda hunden till oavsett hundras. Ska man gå efter lagböcker så räknas en varghybrid som hund om vargförfäderna är 4 generationer bort.

Personligen så tycker jag vargen är finast vild i skogen där den hör hemma.


Saarloos http://www.saarlooswolfhond.de/garou03b%20(kopie).jpg
Siberian Husky http://www.huskyhaven.net/images/album/ulis/photo_4.jpg
Alaskan malamut http://www.princes.huskies.pl/grupa-v/alaskan_caly.gif

Senast redigerat av ruhler (23 maj 2006)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Gloremir hmmmm
23 maj 2006 · 1 094 Inlägg

Mb_freak skrev:
kan man köpa en varg i sverige ?  får man ha en varg ? som husdjuur osv:D?

Nej man får ej ha en varg som husdjur, man får heller inte ha en hybrid (korsning mellan varg + vad som helts)

visst kan du försöka skaffa en men kommer lagens långa arm på dig är det VÄLDIGT höga böter med tanke på att det klassas som en sammhälls risk...

så mitt tips är om du vill ha en hund som är lik en varg så skaffa en siberian husky, dock behöver dom jävligt mkt motion och trivs inte i temperaturer över 20+ och dessutom trivs dom best runt temperaturen 20-

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Madhouse
23 maj 2006 · 1 079 Inlägg

Gloremir skrev:

Mb_freak skrev:
kan man köpa en varg i sverige ?  får man ha en varg ? som husdjuur osv:D?

Nej man får ej ha en varg som husdjur, man får heller inte ha en hybrid (korsning mellan varg + vad som helts)

visst kan du försöka skaffa en men kommer lagens långa arm på dig är det VÄLDIGT höga böter med tanke på att det klassas som en sammhälls risk...

så mitt tips är om du vill ha en hund som är lik en varg så skaffa en siberian husky, dock behöver dom jävligt mkt motion och trivs inte i temperaturer över 20+ och dessutom trivs dom best runt temperaturen 20-

Siberian Huskys är väldigt fina som sagt men grymt motionskrävande annars har du en rastlös hund som heter duga, herregud vad dom härjar. Min tjej hade massa huskys som slädhundar och maken till starka hundar. Man förstår inte hur starka dom är förrän man står där med ett par i koppel och ska gå en promenad.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Gloremir hmmmm
23 maj 2006 · 1 094 Inlägg

ruhler skrev:

Gloremir skrev:

Mb_freak skrev:
kan man köpa en varg i sverige ?  får man ha en varg ? som husdjuur osv:D?

Nej man får ej ha en varg som husdjur, man får heller inte ha en hybrid (korsning mellan varg + vad som helts)

visst kan du försöka skaffa en men kommer lagens långa arm på dig är det VÄLDIGT höga böter med tanke på att det klassas som en sammhälls risk...

så mitt tips är om du vill ha en hund som är lik en varg så skaffa en siberian husky, dock behöver dom jävligt mkt motion och trivs inte i temperaturer över 20+ och dessutom trivs dom best runt temperaturen 20-

Siberian Huskys är väldigt fina som sagt men grymt motionskrävande annars har du en rastlös hund som heter duga, herregud vad dom härjar. Min tjej hade massa huskys som slädhundar och maken till starka hundar. Man förstår inte hur starka dom är förrän man står där med ett par i koppel och ska gå en promenad.

jag vet precis hur det är, min morbror föder nämligen upp siberian huskys, o dom är ingen lätt match att gå ut med om dom inte är uppfostrade och väl motionerade. har man bra kunskap om rasen man vill ha  + att man angagerar sig i hunden o bryr sig om den så är det inga problem.... men som sagt varg är inget alternativ här i sverige.. o ingen hybrid heller... så vill man ha en varg lik hund bör man skaffa sig en siberian

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
IzzYzzI
23 maj 2006 · 51 Inlägg

finns ingen alaskan huskey... dom heter alaskan malamute.. smile. vi har själv en sibirian huskey... riktigt kul hund men den kräver mycket uppfostring... och mat... ;D. envis som själva fan e den åxå...

Gloremir hmmmm
23 maj 2006 · 1 094 Inlägg

oftast den hund dom säger alaskan husky om,  är en blandning mellan siberian husky och alaskan malamute

Senast redigerat av Gloremir (23 maj 2006)

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Mb_freak Mercedes
23 maj 2006 · 162 Inlägg

som ja ser ¨så har ja ite å mkt tid o va me hunden men ett ar timmar e man väll me den räcler de på en sibiriam huskey ? va kostar såna ? andra tips på hundar ? tongue

Just Löve Mercedes-Benz ;)
lady_greensleeves
30 maj 2006 · 2 Inlägg

Det finns Alaskan Huskies.. det ligger en här alldeles bredvid mig just nu. Han heter Mars och är INGEN blandning mellan malamute och sibirien.. Det behöver de inte vara.. Alaskan är från början avlade från varg, men det är ungefär 30.000 år sedan. Varför, (antar jag), ingen vill erkänna Alaskan husky hunden som ras, är alla dessa försök att sätta ihop en så pass stark och snabb hund som möjligt, (vilket är skälet till alla dessa blandningar i rasen). För det är vad hunden är till för. Att springa fort och länge. Forskning säger att Alaskan husky hunden är den snabbaste hunden i världen. Kusinerna Sibirien och malamute har inte en chans.. Dock är malamute/sibirien starkare fysiskt (kan dra tyngre) men mycket långsammare och de är mindre uthållig.
  Så i det fallet måste jag protestera, när man säger att det inte finns någon Alaskan Husky.. eller att de måste vara blandade med malamute eller sibirien.. Sibirien är ganska vanligt att blanda med, men inget som är nödvändigt för att kunna kalla den Alaskan Husky. Så länge den kan dra.. Hybrider är inte lagligt i sverige, men jag vet att det är väldigt svårt att ta reda på om man har en eller inte. Inga DNA tester kan säga att det är varg i din hund, eftersom alla hundar ursprungligen kommer från varg.. Därför har man nog väldigt lätt att vinna i en rättegång, eftersom ingen kan lägga fram specifika bevis på att det du äger verkligen är en varghybrid.....  Vid den femte generationen är det lilla som finns kvar av varghybriden/wolfdog laglig.

lady_greensleeves
30 maj 2006 · 2 Inlägg

Jo just... En Alaskan Husky är inte så speciellt dyra. Är det en hund för dragspann, som kommer från föräldrar som vunnit många lopp, kan den kosta pengar. Sibirien och Malamute är dyrare pga att  det är en godkänd ras. Kostnaderna på valpar, är så olika från kennel till kennel.. Att köpa från privata är oftast lite billigare... Men då är det inte säkert att de är seriösa och hunden kanske inte är reggad, id-märkt, vaccinerad mm.. Och du har ingen möjlighet att få reda på ursprunget och psyket i valpen.

Har läst mycket om hybrider, vi hade våra misstankar om vår hund. Vi köpte av privata, han var varken reggad eller vaccinerad.. Och hans bakgrund vet vi inget om. Han har många likheter med vargar, men med huskys kan man aldrig vara så säker.. Eftersom de har en naturlig likhet med vargar. Så jag har försök läsa mig till så mycket som möjligt. En sak har jag då fått veta. Hybrider behöver inte vara elaka eller dåliga, vanliga hundar med med både ras och utan kan vara mer elak och oförutsägbara än vad en hybrid kan vara. Allt handlar bara om ägaren och uppfostran. Man måste verkligen veta vad man har att göra med. Vara erfaren, lungn med mycket tid och tålamod.
Det krävs så lite ibland, för att förstöra en hund. Så det är fel att skylla på hybriden, det är ägaren som ska veta vad de gör innan de skaffar en hybrid...

linkan lindgren
1 juni 2006 · 494 Inlägg

Mb_freak skrev:
kan man köpa en varg i sverige ?  får man ha en varg ? som husdjuur osv:D?

det är ju statens vilt, varg jävlarna sk ju skjutas

jag är hård som sten
Mb_freak Mercedes
1 juni 2006 · 162 Inlägg

skjutas??gå o läg dej

Just Löve Mercedes-Benz ;)
linkan lindgren
1 juni 2006 · 494 Inlägg

Mb_freak skrev:
skjutas??gå o läg dej

ja men va fan de är bara ett sattyg om man är jägare som jag, nä fy fan för varg

jag är hård som sten
Lada Tuning Lada-missbrukare
1 juni 2006 · 566 Inlägg

Kan ju jöra som Jan Lindblad lr va han hette, å tämja opp 2 tigrar..big_smile hehe:D

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
Malmoe SSS -12
1 juni 2006 · 3 217 Inlägg

Min flickvän vill ha en tiger tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang