Volvo 740 -90 nice(?)-look-projekt. (urartat) Update 2010-12-23 Projektet fortsätter!! Med nya ägaren i denna tråd!

Mattsson_91 Självlärd
13 februari 2010 · 3 083 Inlägg

Ser ju riktigt bra ut detta smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
NissanMotorsport
21 februari 2010 ·

Hur går det här då? uppdatera mer big_smile

Only-volvo
3 mars 2010 · 685 Inlägg

Hur går det med bilen?

No turbo shit - just real power!
Ford Galaxy "Femtio nyanser av vit" (2001)
Volvo 745 GLE "Slitvargen" (1988)
Evil_90 +Uppfinnare+
3 mars 2010 · 643 Inlägg

Jäklar vad fördelarlocket såg ut! yikes Jag byter fördelarlock varje år på min, för att vara på den säkra sidan smile kostar inte jättemycket på biltema. Och dom håller samma kvalitet som alla andra märken, men kostar hälften så mycket smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
volvoentusiasten
4 mars 2010 · 4 005 Inlägg

Tjoho! Har inte hänt så mycket på varken renovering eller styling eller billjudsidan alls sedan förra updaten. sad

Anledningen är att biljäveln inte ens startar haha.
I helgen blev det 21 timmar felsökning av två väldigt kunniga vänner varav en är bilmeck. Det var riktigt spännande när alla drog slutledningar och hjälpte till! smile

....

2010-02-11

Satt och tittade lite i ritningar och hittade denna:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/857893_gc7nck.jpg
Kan det kanske vara den här impulsgivaren/svänghjulsgivaren?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/857895_b1slix.jpg
Kan det kanske vara den här impulsgivaren/svänghjulsgivaren? (större bild)

2010-02-23

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/865441_a70t2q.jpg
740n fick "skjuts" av en Audi quattro ner till garaget

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/865442_i3lt9k.jpg
Svänghjulgivaren satt inte så dåligt till

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/865443_ckf455.jpg
Man kan ju kanske förstå varför kontakten var dålig!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/865445_asun9l.jpg
hmm, hela givaren gick i småbitar och tog med sig själva fästet. Beställt ny på bilia för 180kr. Helvete vad dyr liten metallbit

Hållaren till givaren sitter überdumt till. Man ser överdelen av muttrarna som håller fast den men man kan inte greppa den. sad Får montera ner växellådan och skjuta bak den lite under helgen. Suuck

2010-02-27

Dags o ta loss svänghjulsgivarfästet!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/870695_hh1vgq.jpg
"Bluebird" Uppallad ordentligt!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/870699_l4nddq.jpg
Börjar med att skruva loss kardanaxeln (?)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/870700_y206iz.jpg
Sedan avmontera denna pryl...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/870701_41d0jl.jpg
Skruvar loss sprängkåpan, notera det giraff-färgade avgasröret smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/870703_xls9gs.jpg
Hänger ner växellådan lite, tog hjälp av en domkraft som fick hålla den på plats

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/870705_72sh5m.jpg
Nya fästet på plats. (gamla gick ju sönder) 180kr på Bilia, LÖJLIGT! sad

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/870708_qxuw7x.jpg
Nya svänghjulsgivaren på plats!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/870715_wfk9sc.jpg
Åkte över och hämtade luftmassemätare, tändkablar, tändmodul, bränslerelä och mycket mer från en 940 med B230FB motorn

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/870725_9oy42n.jpg
Mäter hur bra ledning det är i tändkablarna, både gamla och nya.
Först när vi mätte så var originakablarna heeelt döda. i slutet på dagen så var det väldigt bra kontakt. Snacka om spöken. Fast mätinstrumentet är extremt dålig visserligen...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/870732_jvhx8y.jpg
Kompressionsprov, blev helt okay värden!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/870744_p75spf.jpg
Sänkt? smile Nä bilen är bara sne

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/870746_bgj84e.jpg
Det låg typ 3 liter bensin i oljan så vi tömde systemet och hällde i lite ny quality-olja. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/870749_rngka6.jpg
Testade att byta tändmodul.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/870750_zyd2wy.jpg
Testade att byta luftmassemätare 2 gånger

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/870751_ntlrlo.jpg
Passade även på att göra rent lite runtom spolarvätsketanken. Såg ut som ett avlopp där. Kommer efterbilder senare. Kameran dog..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/870752_vaairn.jpg
Tog en sväng förbi skroten och hämtade en bränsletryckregulator

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/870758_gpbn0z.jpg
Gamla bränsletryckregulatorn

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/870755_xzwxxm.jpg
"Nya" bränsletryckregulatorn 50 kr.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/870762_j72gjf.jpg
Byter bränslefilter

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/870763_c5x920.jpg
oops. I brist på en nyckel 20-21 så tog jag en svetstång och råkade bända sönder bränslefiltret så den gick sönder. Innan den gick sönder så testade vi att starta och det blev ingen skillnad iaf. Tur att jag hade en extra liggandes!

Det vi har gjort nu:
Bytt fördelarlock
Bytt fördelarrotor
Gjort rent och testat med gamla fördelarlocket
Bytt startmotor
Bytt svänghjulsgivare (startade direkt efterr byte!)
Mätt upp tändspole (med trasig multimeter, men verkar ok)
Mätt upp fördelarlock (med trasig multimeter, men verkar ok)
Mätt upp fördelarrotor (med trasig multimeter, 1000ohm? men verkar ok)
Testat startgas samtidigt som insprutning (masssssor)
Blåst rent cylindrar x1000 gånger
Gjort rent tändstift x1000
Kollat gnista på alla tändstift
Bytt tändspole
Bytt tändstift
Bytt luftmassemätare x2
Bytt tändmodul x2
Bytt olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter
Kopplat bort insprutning och kört med startgas (fungerar)!
Flyttat på varningstriangeln.
Testat olika bränslerelä x2
Kopplat ur bränslereturledning
Blåst med tryckluft i returledningen (lugnkraft gick inte)
Kopplat ur kallstartventil (vet inte exakt vad den heter, iaf under insuget direkt)

Kvar att göra (kom GÄRNA med förslag)
Byta bränslepump (den snurrar inte på tändning, men den snurrar när startmotorn går)
Mäta bränsletrycket överallt
Byta tempgivare
Lämna in skiten till bilia
Lämna in skiten till skroten.

21h felsökning and counting. smile

Edit: Ska tillägga att soppa kommer fram och retur går ut. Om man kör på starten i 1-2 sek så blir alla cylindrar HEEELT igensurade. Den verkar ösa i alldelles för mycket bensin, så pass mycket att tändstiften inte orkar tända?

Senast redigerat av linuslinje (4 mars 2010)

240boy
4 mars 2010 · 471 Inlägg

kolla spridarna så inte dom står på fulla drag så att de dränker den sådär. skulle nog gissa på att dom är öppna hela tiden pga något elfel till dom eller liknande !

Skiiit du nedde ! ;)
volvoentusiasten
4 mars 2010 · 4 005 Inlägg

240boy skrev:
kolla spridarna så inte dom står på fulla drag så att de dränker den sådär. skulle nog gissa på att dom är öppna hela tiden pga något elfel till dom eller liknande !

Bra idé! Ska kolla detta, andra teorier?

Hervas
4 mars 2010 · 2 373 Inlägg

Har tyvärr inga bra teorier men kan säga att jag är imponerad utav ditt tålamod! smile

Häls. Hervas
Evil_90 +Uppfinnare+
4 mars 2010 · 643 Inlägg

nu vet jag inte vad du har för styrsystem på just din bil, men kommer det upp några felkoder?

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
MikeyG
4 mars 2010 · 2 Inlägg

Haha "flyttat på varningstriangeln" Något troll ere som springer runt i bilen hmm Linus keep up the good work. Skulle du ner i morgon?

volvoentusiasten
4 mars 2010 · 4 005 Inlägg

audienergy skrev:
Har tyvärr inga bra teorier men kan säga att jag är imponerad utav ditt tålamod! smile

Tack! Jao jag har inte direkt något val. smile Tanken var ju att denna bil skulle vara bruksbilen medans allt fokus skulle vara på S90n, inte att 740n också skulle åka in och att jag skulle behöva cykla eller sno skjuts av alla istället. haha

Evil_90 skrev:
nu vet jag inte vad du har för styrsystem på just din bil, men kommer det upp några felkoder?

LH 2.4 och den genererar inga felkoder alls efter att jag bytte svänghjulsgivaren - konstigt nog.

MikeyG skrev:
Haha "flyttat på varningstriangeln" Något troll ere som springer runt i bilen hmm Linus keep up the good work. Skulle du ner i morgon?

Jag var ju tvungen att kolla om det hjälpte. smile

Lördag ev söndag fortsätter äventyret!

Froborg
4 mars 2010 · 323 Inlägg

Kolla sladden mellan generatorn och blocket. hade liknande fel på en av mina tidigare 740 -89. är den dålig så startar inte bilen märkte jag.

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
Pan
4 mars 2010 ·

Surt med strul! Surar den som sagt så verkar det ju vara ngt elfel :S Hatar elfel!! Skulle en spridare hänga sig så skulle den ju gå på dom andra. Har strul med min 940 med vet i fan vad som är fel ska riva min topp iaf kanske otäta ventiler. Men det är bara att hålla på är ju kul att meka iaf när bilen funkar hehe.

mvh

kyngas Varvstopparn
4 mars 2010 · 460 Inlägg

provat bytt spridarrelät?

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
XdanneX
4 mars 2010 · 151 Inlägg

ska bli kul att se vad de är för fel sen! kanske kommer förbi garaget i helgen. om jag inte blir fast med att skruva S80

volvoentusiasten
4 mars 2010 · 4 005 Inlägg

Froborg skrev:
Kolla sladden mellan generatorn och blocket. hade liknande fel på en av mina tidigare 740 -89. är den dålig så startar inte bilen märkte jag.

Vilken menar du? En jordsladd? På vilket sätt skulle detta påverka att bränslet sprutas in för mycket?
På vilket sätt startar inte din bil?

Pan skrev:
Surt med strul! Surar den som sagt så verkar det ju vara ngt elfel :S Hatar elfel!! Skulle en spridare hänga sig så skulle den ju gå på dom andra. Har strul med min 940 med vet i fan vad som är fel ska riva min topp iaf kanske otäta ventiler. Men det är bara att hålla på är ju kul att meka iaf när bilen funkar hehe.

mvh

Verkligen surt när tändstiften e dyngsura. smile Mycket möjligt att det kan vara spridarna som har hängt sig

kyngas skrev:
provat bytt spridarrelät?

Är det ett särskilt relä för spridarna? inte vanliga bränslerelät? Vart sitter detta?

Tack för hjälpen alla!

kyngas Varvstopparn
4 mars 2010 · 460 Inlägg

spridarrelät jordar spridarna så dom öppnar ..sitter på expansionskärlet smile

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
Nazse89 VD :=)
4 mars 2010 · 90 Inlägg

2 relän till spridarna 1 vid säkringarna vitt. och det som du har fel på ett svart på höger sida fram(expansionskärlet?)

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p
volvoentusiasten
7 mars 2010 · 4 005 Inlägg

Nazse89 skrev:
2 relän till spridarna 1 vid säkringarna vitt. och det som du har fel på ett svart på höger sida fram(expansionskärlet?)

2010-03-06
Tydligen hade jag inget extra bränslefilter så jag skruvade fast det gamla igen. Hade lite problem med läckage ett tag då det bara satt två kopparringar. Men ett par nya så fungerade det igen. smile

Testade byta spridarrelä. Jag hade bara ett nämligen vid expansionskärlet. Eller finns det fler någonstans?

Bilen startar på 2 cyl nu! Går även väääldigt jämnt och fint på de två. smile Kan det ha varit skit i bränslefiltret?

Iaf. Testade att byta tillbaka till original spridarrelät och nu går bilen fortfarande! Så det enda som skiljde idag var ett tömma bränslefilter och sätta dit det igen och att röra spridarrelät? Weird.

Tog även ett varv runt området med bilen på de 2 cylindrarna. Tänkte om det var som förut att bilen började tända på de återstående när motorn är varm men nej..

När jag kom tillbaka så började alla skrika och vifta med armarna. Iochmed att 1an och 2an inte tände så förtändes ju allt bränsle efter katten. Så det var glöööödhett. smile Smällde isen under bilen i -14 grader. Oops. sad

Ställde in bilen igen, nu börjar det närma sig! Nu går ju iaf bilen att köra en liten bit (om man kopplar bort insprutningen dvs)! Bara 2 cyl kvar då??

Testade att byta lite tändkablar men hände inget. Har visserligen bara 2x 20 år och 1x15 år gamlatändkablar att pröva med.

Ska ta och beställa tändkablar och bränslefilter från presentkortet jag fick av skruvat för att de skickade fel saker. Något mer som kan föreslås?

Om den ändå inte startar med de nya tändkablarna (tror inte att felet ligger där) så börjar en lång grundlig felsökning steg för steg. sad Snubblade över detta dokument som var väldigt intressant igår!
http://www.smithimage.com/~fassan/Br%C3 … system.pdf
Mycket läsnyttig information!

Andra förslag?

Hervas
7 mars 2010 · 2 373 Inlägg

Hoppas verkligen du kan lösa detta på nåt sätt, det var verkligen läsnyttigt info du hade bifogat smile var hittade du det?

Häls. Hervas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang