Tjoho! Har inte hänt så mycket på varken renovering eller styling eller billjudsidan alls sedan förra updaten.

Anledningen är att biljäveln inte ens startar haha.
I helgen blev det 21 timmar felsökning av två väldigt kunniga vänner varav en är bilmeck. Det var riktigt spännande när alla drog slutledningar och hjälpte till!

....
2010-02-11Satt och tittade lite i ritningar och hittade denna:
Kan det kanske vara den här impulsgivaren/svänghjulsgivaren?
Kan det kanske vara den här impulsgivaren/svänghjulsgivaren? (större bild)2010-02-23
740n fick "skjuts" av en Audi quattro ner till garaget
Svänghjulgivaren satt inte så dåligt till
Man kan ju kanske förstå varför kontakten var dålig!
hmm, hela givaren gick i småbitar och tog med sig själva fästet. Beställt ny på bilia för 180kr. Helvete vad dyr liten metallbitHållaren till givaren sitter überdumt till. Man ser överdelen av muttrarna som håller fast den men man kan inte greppa den.

Får montera ner växellådan och skjuta bak den lite under helgen. Suuck
2010-02-27Dags o ta loss svänghjulsgivarfästet!
"Bluebird" Uppallad ordentligt!
Börjar med att skruva loss kardanaxeln (?)
Sedan avmontera denna pryl...
Skruvar loss sprängkåpan, notera det giraff-färgade avgasröret 
Hänger ner växellådan lite, tog hjälp av en domkraft som fick hålla den på plats
Nya fästet på plats. (gamla gick ju sönder) 180kr på Bilia, LÖJLIGT! 
Nya svänghjulsgivaren på plats!
Åkte över och hämtade luftmassemätare, tändkablar, tändmodul, bränslerelä och mycket mer från en 940 med B230FB motorn
Mäter hur bra ledning det är i tändkablarna, både gamla och nya.Först när vi mätte så var originakablarna heeelt döda. i slutet på dagen så var det väldigt bra kontakt. Snacka om spöken. Fast mätinstrumentet är extremt dålig visserligen...
Kompressionsprov, blev helt okay värden!
Sänkt?
Nä bilen är bara sne
Det låg typ 3 liter bensin i oljan så vi tömde systemet och hällde i lite ny quality-olja. 
Testade att byta tändmodul.
Testade att byta luftmassemätare 2 gånger
Passade även på att göra rent lite runtom spolarvätsketanken. Såg ut som ett avlopp där. Kommer efterbilder senare. Kameran dog..
Tog en sväng förbi skroten och hämtade en bränsletryckregulator
Gamla bränsletryckregulatorn
"Nya" bränsletryckregulatorn 50 kr.
Byter bränslefilter
oops. I brist på en nyckel 20-21 så tog jag en svetstång och råkade bända sönder bränslefiltret så den gick sönder. Innan den gick sönder så testade vi att starta och det blev ingen skillnad iaf. Tur att jag hade en extra liggandes! Det vi har gjort nu: Bytt fördelarlock
Bytt fördelarrotor
Gjort rent och testat med gamla fördelarlocket
Bytt startmotor
Bytt svänghjulsgivare (startade direkt efterr byte!)
Mätt upp tändspole (med trasig multimeter, men verkar ok)
Mätt upp fördelarlock (med trasig multimeter, men verkar ok)
Mätt upp fördelarrotor (med trasig multimeter, 1000ohm? men verkar ok)
Testat startgas samtidigt som insprutning (masssssor)
Blåst rent cylindrar x1000 gånger
Gjort rent tändstift x1000
Kollat gnista på alla tändstift
Bytt tändspole
Bytt tändstift
Bytt luftmassemätare x2
Bytt tändmodul x2
Bytt olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter
Kopplat bort insprutning och kört med startgas (fungerar)!
Flyttat på varningstriangeln.
Testat olika bränslerelä x2
Kopplat ur bränslereturledning
Blåst med tryckluft i returledningen (lugnkraft gick inte)
Kopplat ur kallstartventil (vet inte exakt vad den heter, iaf under insuget direkt)
Kvar att göra (kom GÄRNA med förslag)Byta bränslepump (den snurrar inte på tändning, men den snurrar när startmotorn går)
Mäta bränsletrycket överallt
Byta tempgivare
Lämna in skiten till bilia
Lämna in skiten till skroten.
21h felsökning and counting.

Edit: Ska tillägga att soppa kommer fram och retur går ut. Om man kör på starten i 1-2 sek så blir alla cylindrar HEEELT igensurade. Den verkar ösa i alldelles för mycket bensin, så pass mycket att tändstiften inte orkar tända?