2757
Sök

100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 december 2009
Men det är åter igen Spyker som bjuder, tror ni GM ändrar sig om att sälja till "Ryska maffian" och Vladimir Antonov bara för att de bjuder lite mer?

Antingen det eller så var GMs skräck för ryssen bara ett rykte...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

668 Inlägg
20 december 2009
Tråkigt me Saab, dåligt av GM, patetiskt av koenigsegg.

Hoppas de löser sig för de arbetslösa.

Tack för mig

+1

586 Inlägg
20 december 2009
Det är bara att hoppas att Saab kan få vara kvar i Trollhättan. Eller iallafall delar av fabriken.

8 156 Inlägg
20 december 2009
Brandis skrev:
nja, deras uppgift är att sprida propaganda i dagens samhälle. grundtanken om en opolitisk tidning är en dröm, många tidningar lever på bidraget dom får från diverse politiska partier.

Jag ser det mer som en uppgift att tolka verkligheten utifrån olika perspektiv. En tidning/skribent kan inte vara objektiv. Men om man har ett antal tidningar som på olika sätt förmedlar sin syn på verkligheten så kan man kanske själv göra en relativt objektiv bedömning utifrån ens egna värderingar?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

huh?
10 427 Inlägg
20 december 2009
Hörde lite på radion om det nya budet från Spyker, kommentaren från GM
var bland annat att de redan hade påbörjat nedläggningen.

4 001 Inlägg
20 december 2009
Elda skrev:
SVT och SR har väll som största uppgift att vara så opartiska som möjligt? såklart att det inte går att vara helt opartisk. men ändå.

SVT & SR ska vara opartiska men är inte det, det beror på att det görs av människor med egna åsikter och ska man t.ex kolla deras partistöd så reflekterar inte det samma som svenska folkets röstningar visar.

T.ex så har MP typ 5 ggr mer stöd hos SR & SVT än vad dom hade i förra riksdagsvalet (kommer inte ihåg exakta siffrorna)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

956 Inlägg
20 december 2009
steifan skrev:

Jävlar! Unika uppgifter gillas. Undra vart du fått tag på de?

GM har själva sagt att det ska påbörjas i Januari.

Du verkar vara en insider. Avslöja mer vad GM har tänkt sig/sagt som inte de gått ut med officiellt.

4 001 Inlägg
20 december 2009
Glader9991 skrev:
steifan skrev:

Du verkar vara en insider. Avslöja mer vad GM har tänkt sig/sagt som inte de gått ut med officiellt.

Han har helt rätt, jag hörde det på nyheterna Sveriges Radio

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3322050

Edit: så bara för att inte DU följer nyheterna så kan du ju göra det innan du börjar gnälla
Senast redigerat av kolvas (20 december 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 december 2009
Enligt TV4 nyheterna förnekar tom GM att de fått ett nytt bud från Spyker?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 december 2009
Rquired skrev:
Enligt TV4 nyheterna förnekar tom GM att de fått ett nytt bud från Spyker?

På radion hörde jag att Spyker gått ut med ett pressmeddelande om att de lagt ett nytt bud, men GMs presstalesman säger att Spyker inte tagit kontakt med GM själva.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

22 Inlägg
20 december 2009
GM utvärderar nya budet. Stefan Weinmann, GM talesman för GM i Europa, säger att man ska utvärdera det nya budet. http://ttela.se/ekonomi/saab/1.680757

– Efter att vi gick ut med vårt meddelande i fredags om avveckling har vi fått några bud, eller förfrågningar är nog ett bättre ord. Det här är en sådan. Vi ska utvärdera det, för vi har sagt att vi även under avvecklingsprocessen ska öppna för sådana förfrågningar. Jag kan ju naturligtvis inte gå in på några detaljer just nu. Men vi ska utvärdera det här också, säger Stefan Weinmann, talesman för GM i Europa.

Spyker vill ha svar senast klockan 23 i morgon? – Jag har sett det. Men jag vill inte diskutera särskilda tidpunkter, svarar Weinmann

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 december 2009

Vad är det som är lustigt?
GM forsätter få bud på Saab, men man har redan påbörjat avvecklingsprocessen.
Vart är problemet?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

huh?
10 427 Inlägg
21 december 2009
Glader9991 skrev:
steifan skrev:

Säg det.. läser man inlägget så kanske det ger sig.

^-> http://www.sr.se/webbradio/webbradio.as … p;IsBlock=
Senast redigerat av steifan (21 december 2009)

bitter besserwisser
644 Inlägg
21 december 2009
Brandis skrev:
grejen som många inte tycks fatta är ju att det inte bara är ett löst jävla företag som läggs ner, det är ju inte så kanske att massa skattepengar redan är inpumpat i saab som nu kommer vara helt jävla förjäves... precis som alla sjukvård system som ska privatiseras, är ni blinda eller? vem har betalat för dom byggt sjukhuset som reas ut till fis priser mot vad dom kostat oss till tyska stor företag som kommer behandla oss som ett produkt...

FÖR ETT FÖRSTATLIGAT SAMHÄLLE, planekonomi äger och rätt socialdemokrati kommer segra i slutändan! marknadsekonomi och kapitalism gör fåtalet rika och mångfallet fattiga, är det så vi vill leva? eller ska alla vara lika mycket värda?

Full klockan 8 redan.. verkar som du har en bra kväll.. För ingen som är nykter kan säga så.
I varje fall ingen frisk människa..

fredda_king skrev:
Turbomatte skrev:
Hamilton skrev:

Alla kan inte jobba jävla skillnad på kan och vill inte, dags att vakna upp ur dimman och komma in i matchen...

Alla kan jobba, visst han utan ben kanske inte kan jobba som skotestare men han kan fan sitta i kassan på ica. Är du utbränd, jobba med calservice hemifrån, Är du blind, jobba med telefonitjänster, osv osv osv

ALLA KAN JOBBA!

men om man lider av en mycket ovanlig sjukdom som gör att dina muskler inte lyder dig då? och det bara blir sämre och sämre. efter som tungan är en muskel så kan man knappt prata heller. kan gärna tala om för mig vad denna personen ska jobba med..
sen så tror inte jag du vet hur det är att vara sjuk heller eller att ha sjuka släktingar. man orkar inte så mycket annat än att försöka hålla upp humöret det är det ända som man kan göra.

för det är en viss skillnad på att "inte vilja jobb" och "inte kunna jobba"

Inte kunna och inte vilja är samma sak i det svenska välfärdsystemet..

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

bitter besserwisser
644 Inlägg
21 december 2009
Elda skrev:
SVT och SR har väll som största uppgift att vara så opartiska som möjligt? såklart att det inte går att vara helt opartisk. men ändå.

Den dagen dessa två medier är opartiska och opolitiska så slutar jag med alla min hobbys.. säljer mina bilar och båtar och skänker pengarna till SSU..

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

3 627 Inlägg
21 december 2009
Hade Koenigsegg varit smarta skulle det ju slått ihop sig med Spyker om det nu är så att båda parterna är intresserade av Saab, alltså 50/50. Såsett hade företaget fått leva kvar och man hade kunnat bidra med det bästa ifrån både Koenigsegg och Spyker.

Tycker personligen att det skulle vara skittråkigt om SAAB lades ner då jag verkligen hade sett fram emot nya 9-5an, då denna tydligen enligt de få testerna som gjorts ska vara grymt genomtänkt och bra. För att inte tala om snygg smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
21 december 2009
ToXtreme skrev:
Hade Koenigsegg varit smarta skulle det ju slått ihop sig med Spyker om det nu är så att båda parterna är intresserade av Saab, alltså 50/50. Såsett hade företaget fått leva kvar och man hade kunnat bidra med det bästa ifrån både Koenigsegg och Spyker.

Tycker personligen att det skulle vara skittråkigt om SAAB lades ner då jag verkligen hade sett fram emot nya 9-5an, då denna tydligen enligt de få testerna som gjorts ska vara grymt genomtänkt och bra. För att inte tala om snygg smile

Eh va?
Tror du Koeniggsegg är så korkade så att dom hade blandat ihop sig med annan sportbilstillverkare som försöker vara lika exklusiva som dom själva? Eller blandar ihop sig med ett företag som har högst tvivelaktiga ägare som dessutom härstammar från Ryssland?
Säga vad man vill om rika ryssar, men man kan inte lita på dom.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

498 Inlägg
21 december 2009
Frågan är ju nu först och främst OM GM ens vill sälja eftersom det blir en framtida konkurent på en redan övermättad marknad.
Men visst en rejäl slant kan givetvis locka.
Eventuell köpare av SAAB måste vara någon med rejält djupa fickor, en som kan utveckla nya modeller, utveckla försäljningssidan samtidigt som man har miljardförluster och tro sig ha kunskapen att vända företaget.

Detta gör listan på potensiella köpare väldigt kort, rent av obefintlig.
jag skulle nog tyvärr våga gå så långt att jag skulle våga satsa några kronor på att Spyker bara är ute efter storskalig upmärksamhet precis som könsägget.
Men hoppet är det sista som överger människan, det finns en mickroskopisk chans så det är bara att hålla tummarna.

2 924 Inlägg
21 december 2009
enpatte skrev:
Frågan är ju nu först och främst OM GM ens vill sälja eftersom det blir en framtida konkurent på en redan övermättad marknad.

Jo, den spekulationen har jag också läst men den frågan borde ju logiskt vara utredd eftersom de ville sälja till Koenigsegg.... eller vad är skillnaden? roll

Jag tror inte på att de handlar om konkurrens utan de är nog det som diskuterats, nämligen att  de konservativa amerikanerna fortfarande är rädda för Ryssland...

Men att marknaden är övermättad, svar Ja i mellanbilsklassen och lägre... men där har Saab inte sin största ambition att sälja sina bilar i framtiden.

~ Life is short, have FUN! ~

Sök