3777
Sök

System Kamera i mellan dagarnkt

Det SKA gå!
434 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
Hej, har suttit och kollat runt på lite olika systemkameror men vet inte riktigt vad jag söker.
har haft en Nikon D50 men är ute efter en ny uppgradering nu och tänkte passa på nu när mellan dagarna
kommer. Så tänkte höra om ni har några goda tips och råd och hälst VARFÖR man skulle ta o välja den.

Budgeten ligger på runt 5000:- om det är med kamerahus eller med ett objekt som följer med spelar inte så stor roll. Sånt går ju att samla på sig i efterhand.

Tacksam för alla svar! Mvh Wallin.
Senast redigerat av WallinJR (19 december 2009)

Kolla gärna in mitt VR6 Projekt.

1 814 Inlägg
19 december 2009
Vilken kamera man väljer är oerhört personligt, men jag tycker att min egen kamera ( Sony A100 ) är den skönaste kamera jag hållt i. Älskar den och trivs som fisken i vattnet med den smile Standardobjektivet,18-70,räcker långt och känns väldigt gedigen.

Gå runt i butiken och kläm o känn, personalen borde kunna hjälpa dig. Gå till en riktig fotobutik wink

Lycka till!

Det SKA gå!
434 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
Jo precis, tänkte ja skulle ta mig för det när det nu börjar närma sig jul. Men ville ha lite tips och råd innan! smile.

tack.

Mvh Wallin.

3 714 Inlägg
19 december 2009
Jag själv kollade först på Nikon D60 men efter ha hållt i en Sony A200 så blev det en sån pga av att den var skönast att hålla i.

Sen spelar det ingen roll vilken av kamerorna man köper då det är objektiven som är viktiga (ungefär)
För 5k så får man en hyffsad kamera

så mitt tips är att känna på kamerorna och köp den som känns bäst att hålla i och att knapparna sitter vettigt.

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Det SKA gå!
434 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
Det ska ja ofc kolla in på bollen1986 smile.

Nu är även Jul över och fick en budget på 4500:-
så ska in till siba nu i mellandagarna o se om man kan hitta något.

Några spec tips ?

Mvh Wallin.

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
25 december 2009
Expert säljer Nikon D90-hus för 5999kr just nu. Fast såklart, över din budget, men pengar är ju till för att slösas, så varför inte leta upp lite mera att kunna slösa? ;P
Finns iaf inte speciellt mycket bättre kameror än den när det gäller ren bildkvalité (såvida man inte börjar titta på fullframe-kameror vill säga). När det gäller känslan och handhavandet så är det ju såklart en smaksak, men jag själv tycker den sitter som handen i handsken, fisken i båten, tummen på spiken jadda jadda.

Whine whine!

Det SKA gå!
434 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
hehe ska kolla på de.

Satt annars och kollade runt på Siba osv och fyndade http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2950680 ... någon som har en sådan kanske?
Verkade vara bra för dom pengarna iallafall, Jag är ju somsagt inte i
behov av avanceraste tekniken. Mvh Wallin.

206 Inlägg
26 december 2009
kör sony a300 och är supernöjd med den, superbra att hålla i, inbyggd stabilisering osv. Den är dock utgången nu.

Motsvarande modell fast nyare heter a330 och har ungefär samma funktioner:
innbyggd bildstabilisering, (vilket innebär att du inte behöver dyra nya objektiv för att få bilden stabiliserad utan den fungerar t.ex med minolta af-objektiv från 1985)
lutbar skärm
live-view (ej nödvändigt men en praktisk funktion, speciellt om du är van vid kompaktkameror)

Den har dock ingen exponeringslås-knapp

Den finns just nu för 3995 kr (!!!!) med objektiv och UV-filter här:
http://www.scandinavianphoto.se/product … Id=9424995
vilket är väldigt billigt

OBS! Köp den inte innan du har hållt i den i verkligheten, vissa tycker inte att den är skön att hålla i

Sök