Retepoj skrev:
Du startar bilen = bilen låser sig. Men vad händer när du har bilen igång och låsen upp dörren? Gissar att inget händer då eftersom endast tändning är på "snäpp 2" då, och inte på startläget.
Ta en Haynes bok om du har eller köp, eller så googlar du, och får fram ett elschema på tändningslåset, och titta vilka kablar som berörs.
Sedan är det bara att börja felsöka, ett jord fel skulle jag kunna tänka mig, för dörren måste ju få ström för att låsa sig och du har ju inte varit och rört någonstans, eventuellt kabelbrand eller liknande.
Titta igenom säkringar, som kanske kan ge dig en ledtråd.
Hör av dig vad du felsökt så kanske vi kan hjälpa dig.
För övrigt så tror jag inte det behöver vara MEGA KORTSLUTNING för att detta skall hända, utan jag misstänker ett ganska enkelt fel faktiskt, gäller bara att hitta det.
Dra ut någon kabel och vrid på nyckeln, och titta när det slutar, då vet vilken kabel det är. Det jag kan tänka mig är att det kan vara kabeln som går till startmotorn som möjligen är skadad, eller liknande. Om det är så att bilen BARA låses när du vrider på nyckeln och inte när den är på. Då används ju bara den kabeln när du vrider igång den.
Vart lite långt inlägg, men hoppa du löser det.
God jul.