850 låser sig när man startar!

MT-Adam
20 december 2009 · 272 Inlägg

hej! har problem med en 850. den låser sig när man startar! vad kan detta bero på tror ni?

gjorde bort mig idag åxå, öppnade dörren, satte mig halvt i bilen å startade, sen skulle jag skrapa rutan och då stängde jag dörren, och då står man där med bilen igång och är utelåst... rollbig_smile

Senast redigerat av MT-Adam (20 december 2009)

Lundin240
21 december 2009 · 30 Inlägg

Har du pillat innanför dörr sidorna något?, en audi jag hade blev det samma sak när jag fått dörrsidan fel.

Henrik Lundin
Team Sideway Monkeys
MT-Adam
21 december 2009 · 272 Inlägg

Lundin240 skrev:
Har du pillat innanför dörr sidorna något?, en audi jag hade blev det samma sak när jag fått dörrsidan fel.

nej ingenting, den bara började göra så en dag, och alltid hållt på så sedan dess

JaggaChafen Tesla Senior Technician
21 december 2009 · 2 307 Inlägg

E det larm på bilen?

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
MT-Adam
21 december 2009 · 272 Inlägg

JaggaChafen skrev:
E det larm på bilen?

nej

_JLarsson . . . .[brehas spar tid!!] . . .
21 december 2009 · 264 Inlägg

Måste ju fråga, Hur fasiken kommer du in i bilen och stänger av den? smile

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
21 december 2009 · 2 307 Inlägg

Å bilen låser ig i det ögonblicket du slår på tändningen eller i det ögonblicket den startar?

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
XeptiQ Whatever :)
21 december 2009 · 1 652 Inlägg

men låter som att de är JÄTTE fil koppalt här någonstans.. om inte annat en mega kortis i kablaget i förardörren smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
MT-Adam
22 december 2009 · 272 Inlägg

_JLarsson skrev:
Måste ju fråga, Hur fasiken kommer du in i bilen och stänger av den? smile

fick be morsan komma med extra nycklar big_smile

MT-Adam
22 december 2009 · 272 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Å bilen låser ig i det ögonblicket du slår på tändningen eller i det ögonblicket den startar?

när man startar

MT-Adam
22 december 2009 · 272 Inlägg

XeptiQ skrev:
men låter som att de är JÄTTE fil koppalt här någonstans.. om inte annat en mega kortis i kablaget i förardörren smile

ja det vore väl om det skulle vara kortslutning någonstans, för jag har inte mekat något med det å gjort sönder de

Retepoj
22 december 2009 · 664 Inlägg

Du startar bilen = bilen låser sig. Men vad händer när du har bilen igång och låsen upp dörren? Gissar att inget händer då eftersom endast tändning är på "snäpp 2" då, och inte på startläget.

Ta en Haynes bok om du har eller köp, eller så googlar du, och får fram ett elschema på tändningslåset, och titta vilka kablar som berörs.

Sedan är det bara att börja felsöka, ett jord fel skulle jag kunna tänka mig, för dörren måste ju få ström för att låsa sig och du har ju inte varit och rört någonstans, eventuellt kabelbrand eller liknande.

Titta igenom säkringar, som kanske kan ge dig en ledtråd.
Hör av dig vad du felsökt så kanske vi kan hjälpa dig.

För övrigt så tror jag inte det behöver vara MEGA KORTSLUTNING för att detta skall hända, utan jag misstänker ett ganska enkelt fel faktiskt, gäller bara att hitta det.

Dra ut någon kabel och vrid på nyckeln, och titta när det slutar, då vet vilken kabel det är. Det jag kan tänka mig är att det kan vara kabeln som går till startmotorn som möjligen är skadad, eller liknande. Om det är så att bilen BARA låses när du vrider på nyckeln och inte när den är på. Då används ju bara den kabeln när du vrider igång den.

Vart lite långt inlägg, men hoppa du löser det.
God jul.

MT-Adam
22 december 2009 · 272 Inlägg

Retepoj skrev:
Du startar bilen = bilen låser sig. Men vad händer när du har bilen igång och låsen upp dörren? Gissar att inget händer då eftersom endast tändning är på "snäpp 2" då, och inte på startläget.

Ta en Haynes bok om du har eller köp, eller så googlar du, och får fram ett elschema på tändningslåset, och titta vilka kablar som berörs.

Sedan är det bara att börja felsöka, ett jord fel skulle jag kunna tänka mig, för dörren måste ju få ström för att låsa sig och du har ju inte varit och rört någonstans, eventuellt kabelbrand eller liknande.

Titta igenom säkringar, som kanske kan ge dig en ledtråd.
Hör av dig vad du felsökt så kanske vi kan hjälpa dig.

För övrigt så tror jag inte det behöver vara MEGA KORTSLUTNING för att detta skall hända, utan jag misstänker ett ganska enkelt fel faktiskt, gäller bara att hitta det.

Dra ut någon kabel och vrid på nyckeln, och titta när det slutar, då vet vilken kabel det är. Det jag kan tänka mig är att det kan vara kabeln som går till startmotorn som möjligen är skadad, eller liknande. Om det är så att bilen BARA låses när du vrider på nyckeln och inte när den är på. Då används ju bara den kabeln när du vrider igång den.

Vart lite långt inlägg, men hoppa du löser det.
God jul.

Tack för ett bra svar! ska kolla på det, och löser det sig inte så skriver jag igen.

God Jul!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang