Iskörning

KHRacing
3 januari 2010 ·

Skåne idag !!!!!

http://www.geting.se/image.php/212523-1.jpg

http://www.geting.se/image.php/212524-8.jpg

http://www.geting.se/image.php/212525-12.jpg

Opelmadness German cars, quality and beyond
3 januari 2010 · 8 197 Inlägg

andreasevo7 skrev:
dagens isresa! inte jag som körde! men nästa år kanske man kan döda lite 9-3 på isen när priserna lär sjunka:)
http://www1.garaget.org/gallery/archive … wz4fuj.jpg

Hahahaha, å va det skulle ha dundrat inne i i bilen...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
andreasevo7
3 januari 2010 · 353 Inlägg

tobbe-i skrev:

andreasevo7 skrev:
vi ska köra 1 mil söder om växjö på onsdag igen (helgdag) isdäck är att föredra!
teknisk plogad banan!

vilken sjö är det ni kör på ?  och vart ?smile

tegnabysjön
här är en bild från idag!
http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs125.snc3/17238_231651760207_657150207_3224649_5912370_n.jpg

Porscheracing
4 januari 2010 · 107 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Vi kör på Hålsjön i hålanda ca 4-5 mil norr om göteborg, 25-30cm ren kärnis is the shit! big_smile
Vi har väl kört i typ 2 veckor snart, idag var det 20-25 bilar som mest ute på isen smile

1 vecka kan jag hålla med om wink det började ju köras efter jul så , var riktigt grymt idag iaf smile bra med bilar ute, sluta vid 19-20 tiden

Porsche 911 - 71 banträffsbil
Opel Calibra -94 Vardagsbil
Porsche 911 "935" (1971)
TS_quattro fyrkrafsare
4 januari 2010 · 1 443 Inlägg

Tonycrona skrev:
Köra på isen i vinter? *läs detta*
________________________________________
Som sagt..

Har letat efter fakta om istjocklek och vad som krävs i cm för att köra på.. Bästa jag hittade hade VIGG på lazzat skrivit så om han vill jag ska ta bort detta så gör jag självklart det:

Svarade med detta på ett annat forum..och jag kände att detta var något som jag kunde tillföra något vettigt om..det tog en stund att plita ner..och tänkte att det kanske är någon här som finner det intressant
Jag är mer eller mindre uppväxt på sjö och is i Mälaren och har haft duktiga mentorer och prövat en hel del själv
Frågan var..ang tjocklek och bilkörning på is....


Borra ett hål med isborr...nästan igenom..men inte så du får upp vatten i hålet..töm hålet på issnön.
Hur ser isen ut?..om den är svartaktig torr och liknar glas nästan?..ta av vanten och känn/krama issnön som blev när du borrade..känns den torr?=fin is..såkallad kärnis.

Snöis som folk pratar om..(när det snöar/blåser när isen lägger sig)..blir det bara av det övre lagret..för när "locket" är lagt så att säga så växer isen underifrån..så då spelar det ingen roll om det snöar för kvaliteten på isen..däremot så är snö på isen..räcker med bara 5 cm inge bra för tillväxten..snö isolerar enormt!..20cm snö på en nylagd is är förödande för tillväxten,det spelar typ ingen roll hur kallt det är..den växer knappt alls med 20cm snö på och riktigt dåligt med 10cm...kolla tjockleken på en is som har legat ett tag där det e mycket snö och det finns en plogad väg eller bana..skillnaden i tjocklek brukar vara stoor.M.a.o så kan det vara ok där det e plogat men farligt på sidan om i snön.
Framåt slutet av Mars/början av April (ca i mälardalen)så börjar solen gå i en så hög bana över himlen att det händer saker med isen..så fort snön har försvunnit på isen..töat några dagar eller så så bryter solstrålarna ned genom isen..det ihop med smältvatten från snö o.s.v som rinner ned genom isen bildar såkallad "spik is"..den är riktigt farlig.
Det blir som stavar av is som står ihop på höjden.
går du igenom på spikis..så kommer du inte upp själv..nej..inte med isdubbar heller.
Tänk dig15-25..eller 30 cm höga trästavar som du ställer tätt ihop i en ram på en ggr en meter(bara ett exempel)..du kan hoppa bäst du vill på den..right?..ta bort ramen..resten kan du räkna ut själv.Folk som hittas som har gått ned sig på spikis brukar vara helt sönderslagna/skrapade i ansikte och på hakan..de tar isdubbarna..försöker häva sig upp..kanten brister för "ingenting" och man slår i kanten med ansiktet..gång på gång.
Det brukar vara en vak..sen en "ränna" från vaken tills de inte orkar mer.Så länge det är snö på isen..(räcker med en cm) och det inte har töat mycket på senare tid..så blir det ingen spik is.

Våris som ser mörkgrå/nästan grönaktig ut...den ska man inte ge sig ut på överhuvud taget..oavsett tjocklek.

Bärighet vs yta..
Självklart har yta och tyngd med isbärigheten att göra.Vad kommer du längst på på en is som blir tunnare och tunnare juh längre du går...på skridskor eller på skidor?..japp..på skidor självklart.
Du kan åka skidor på en istjocklek du inte kan gå på.Därför ska man definitivt inte åka skidor på okänd is..(blir jobbigt att ta sig upp
Skulle ändå olyckan vara framme av en eller annan anledning och du går igenom..låt första chocken lägga sig..tar ett antal sek..det är KALLT!..mycket kallare än du tror/kommer ihåg.Av med eventuella vantar..ta loss isdubbarna som du självklart ALLTID har om du är ute på isen..ta ett rejält hugg åt det håll du kom ifrån..där bar ju isen dig..right?...ta samtidtigt som du försöker dra dig upp simtag med benen.
Man kan förenklat säga..(detta gäller en frisk vuxen person) att du har ca 3 min på dig att ta dig upp själv.
Om du inte lyckats efter 3 min är du så nedkyld att du inte orkar själv..om då personen du har med dig inte heller lyckas hjälpa dig upp så har man ca 30 min på sig att leva/vara vid medvetande(oftast samma sak).. och medans kompisen/morfar/syrran sticker iväg för att skaffa hjälp..håll dig så stilla du kan i vaken..försök att hänga på kanten om du kan..kläderna fungerar lite som en våtdräkt om du håller dig still.
Vattnet närmast kroppen värms upp..(ja..relativt) och håller dig vid liv/medvetande längre.
HELST ska man aldrig vara ensam ute på is..en till kan vara skillnad på liv och död.Om den andra som är med ska försöka hjälpa den som har gått igenom..så ska den som hjälper ALDRIG åla(självklart ålar du dig för att fördela vikten) sig fram mot vaken utan något emellan sig och den i vattnet/vaken.
Den som har gått ned sig har mer eller mindre panik och drar lätt ned sin kompis i vaken också när den i panik försöker ta sig upp.Ta en gren,ett rep,skärp,jacka..ja vad fan som helst emellan er och hjälp på det sättet din vän om det behövs.
Finns en bra grej som kallas för "Hansalinan" som är just ett rep i en förpackning med en mjuk tyngd och ögla att hålla i..man slänger förpackningen med öglan mot den som gått ned sig..nej..inte i huvudet på honom/henne utan gärna förbi/bakom vaken och drar den fram till personen som gått ned sig.
Jävla bra grej att ha med sig(säljs lite överallt).Men ett vanligt rep e inte dumt det heller.
När man ska ut på nylagd tunnare is så är en "ispik" en bra grej..("pinne" med en metallspets)..den ska vara ganska tung..dem äldre om du har/hittar en är bättre(läs:tyngre).Den ska gärna väga en del..gärna typ 3 kg.
Hugg HÅRT med ena armen framför dig hela tiden när du går på okänd (ALL is är "okänd" tills någon du VET kan is..alternativt du själv har kollat den..och självklart hela den vägen du ska ge dig ut på)..klarar du att hugga hål med ett slag så det sipprar igenom/upp vatten?..vänd och lägg ned ispromenaden.

Och..det som folk snackar och ljuger(ofta bara genom oförstånd) mest om..tjocklek vs vikt vs yta...

Detta gäller frisk torr hård fin vinteris..och är med en liten säkerhetsmarginal..ja..man ska ha en marginal ute på isen!.

5-6cm-eller mer:gå på.

10cm-eller mer: gå/skidor/skridskor/ lätt moppe (typ ciao)

13-15cm-eller mer: skoter,motorcykel,terränghjuling(ATC/ATV) utan några herrejösses släpvikter bakom.

18-20cm-eller mer: lätt personbil.(existerar knappt längre).vi pratar upp till 1000kg.

25cm-eller mer: vanlig personbil..upp till ca 1700 kg.

30cm-eller mer: Personbil/lätt lastbil/mindre traktorer med relativt lätta släp.

40cm-traktorer/tungt släp/tung lastbil/släp

Det sägs att 80cm-1 m frisk kärnis skulle hålla för ett normalstort trafikflygplan att landa på..har dock inte provat
20 cm kärn is är inte dubbelt så starkt som 10cm..utan mångdubbelt..jämför man 10cm med 30..ja då blir det inte tre ggr så hållbart..utan enormt mycket starkare.
Dessa tjocklekar med hållbarhet jag uppgett gäller FRISK KÄRN IS !!!..inget annat! Det är även isar jag skulle ta ut barn,gamlingar,familj osv. på.Man SKA ha en liten marginal!

Tänk på att ALDRIG "lova"/berätta för någon annan att.."ja för fan..isen e skitfin"..med mer än att den du berättar för också är isvan.."vägen" som han/hon/dem ska ge sig ut på är "ruskad" (borrade hål med jämna mellanrum med en grangren i) så de går/färdas exakt där du angett/kollat isen.Detta "löfte"gäller självklart bara absolut närmsta tiden efter du kollat isen.

Och som de flesta vet..
Isen är så gott som alltid (framför allt vid tö/vårtid) sämre och tunnare vid sund,grund(det strömmar där och varmare vatten går upp mot isen och smälter underifrån),broar,vass,bryggor,strandkanten,utlopp och intag.

Sen finns det överkurs med "vindbrunnar"/"råkar" osv..

KOM IHÅG..
Var inte rädd för is..ha respekt för den.
__________________

det är spik isen som skördar ett antal offer varje år, isen är bra på morgonen när folk går ut, de sitter på isen och fiskar eller vad som men under dagen så värmer solen och sedan rätt var det är så sjunker de bara rakt igenom. en äldre herre här omkring råkade ut för just det förra året, han var garanterat inte den siste som det hände heller...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
BimmerVeke
4 januari 2010 · 8 Inlägg

andreasevo7 skrev:
dagens isresa! inte jag som körde! men nästa år kanske man kan döda lite 9-3 på isen när priserna lär sjunka:)
http://www1.garaget.org/gallery/archive … wz4fuj.jpg

Schysst bild du fick på min kärra smile man ska alltid akta sig för sista driften man blir bara våghalsigare o allt blir farligt hehe smile tur de inte va finbilen iallafall

BMW E21 323 (1982)
Kinnastreet
4 januari 2010 · 362 Inlägg

Jyhan skrev:

amazon_jonsson skrev:
25cm idag så nu har jag rastat den gamle 45an lite. nån hade tydligen "gått igenom" igår men det va dubbel is så det va lugnt idag. hemresan gick dessvärre sämre. djupa digen å sänkt bil går sällan bra överrens

Jag drog igenom ca 100m efter vassen med bmw`n förrgår.. och man blev lite nervös men som sagt, en jävla tur att det va dubbel is. Blev fina spår på ca 15 -20 meter.

japp, jag såg spåren, kan tänka mig att ni blev lite nerviga dåsmile det va nog enda stället i hela sjön som inte va ordentligt frusen också. nu har det nog blivit bättre. bättre grundgas nästa gång;)

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!
JaZoR Team RmR
4 januari 2010 · 393 Inlägg

iskörning pågång i trollhättans trakter big_smile för 6 dagar sedan var det omkring 20cm is , inte haft plusgrader så nu är isen bra här uppe!

IROC
4 januari 2010 · 88 Inlägg
j-sport
4 januari 2010 · 1 Inlägg

Tjena,

Vilken sjö åker ni på?
Är sugen att ta ut rallybilarna och kasa lite.
Hör gärna av er.

Mvh

/Johan P
www.j-sport.se
johan@opelmotorsport.se
HLMK

The speed wad god but the corner was to tight.
Peugeot 306 GTI "Grh" (1999)
TS_quattro fyrkrafsare
4 januari 2010 · 1 443 Inlägg

IROC skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6375761.ab

big_smilelol Någon här?

hur korkad får man bli? "aj fan, bilen gick igenom, jag hämtar en sex tons hjullastare! den väger MER än bilen så den borde nog klara det" roll

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
aakesson
4 januari 2010 · 812 Inlägg

Körde på Skönevadssjön utanför Falkenberg idag med min 1.7 tons Audi
isen var 20-22 cm tjock

Opelmadness German cars, quality and beyond
4 januari 2010 · 8 197 Inlägg

Måste åka upp till sjön dom brukar åka på och kolla nån dag. big_smile
Tråkigt med dåliga däck, men kul att kana lite utan att det stör nån. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
aakesson
4 januari 2010 · 812 Inlägg

jag har ganska dåliga dubbfria däck på min Audi men det gick jätte bra ändå

Senast redigerat av aakesson (4 januari 2010)

bollen1986
4 januari 2010 · 3 714 Inlägg

Blir kanske iskörning i helgen om isen är tillräckligt tjock smile
i lördags när vi mätte så var den ca 15 cm så 5 till så går det ju åka

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Tonycrona
4 januari 2010 · 400 Inlägg
Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
Panzar_Audi
4 januari 2010 · 820 Inlägg

Porscheracing skrev:

Panzar_Audi skrev:
Vi kör på Hålsjön i hålanda ca 4-5 mil norr om göteborg, 25-30cm ren kärnis is the shit! big_smile
Vi har väl kört i typ 2 veckor snart, idag var det 20-25 bilar som mest ute på isen smile

1 vecka kan jag hålla med om wink det började ju köras efter jul så , var riktigt grymt idag iaf smile bra med bilar ute, sluta vid 19-20 tiden

Jo sant, tidsbegreppet är inte det bästa när man ledig haha tongue

Var du ute med Porschen?! Fränts som satan isånfall big_smile

Kan säga att vi körde en sväng igår, många bilar, förvånansvärt nog många bilar med lite mos under huven som det verkade som, epa har väl kört x-antal varv med sin 740 T6(användare meerx) sen ett par Bmws med isdäck som kör fort och brett som satan, sen såklart min Audi med monstertrycket cool
På onsdag så laddas det tydligen på som satan enligt vad jag hört från folk, ska försöka få med mig kameran och filma lite!

Om man säger
Ksj
4 januari 2010 · 1 217 Inlägg

JaZoR skrev:
iskörning pågång i trollhättans trakter big_smile för 6 dagar sedan var det omkring 20cm is , inte haft plusgrader så nu är isen bra här uppe!

Inte på Öresjö hoppas jag, det kan bli dyrt för den som ger sig ut där.

Vattenskyddsomdråde f r o m 1 jan.

Ponera att bilen släpper en droppe olja när du står på parkeringen och polisen ser det och vet att du kört på isen = miljöbrott  (DYYYYYYRT) 

sad

Saab 900 "2.1an" (1992)
325i
5 januari 2010 · 141 Inlägg

Panzar_Audi skrev:

Porscheracing skrev:

Panzar_Audi skrev:
Vi kör på Hålsjön i hålanda ca 4-5 mil norr om göteborg, 25-30cm ren kärnis is the shit! big_smile
Vi har väl kört i typ 2 veckor snart, idag var det 20-25 bilar som mest ute på isen smile

1 vecka kan jag hålla med om wink det började ju köras efter jul så , var riktigt grymt idag iaf smile bra med bilar ute, sluta vid 19-20 tiden

Jo sant, tidsbegreppet är inte det bästa när man ledig haha tongue

Var du ute med Porschen?! Fränts som satan isånfall big_smile

Kan säga att vi körde en sväng igår, många bilar, förvånansvärt nog många bilar med lite mos under huven som det verkade som, epa har väl kört x-antal varv med sin 740 T6(användare meerx) sen ett par Bmws med isdäck som kör fort och brett som satan, sen såklart min Audi med monstertrycket cool
På onsdag så laddas det tydligen på som satan enligt vad jag hört från folk, ska försöka få med mig kameran och filma lite!

Näää, han körde me sin calibra lol haha, hur gick de me vingen sen björn wink

Ja denna helgen ska de fan köras svinhårt!!! va uppe denna helgen me min Bmw tröttjugo me vanliga dubbdäck!
men till helgen blir de mer allvar me annan bil å riktiga däck! cool

Do not kill, do not rape, do not steal, these are principles that every man of every faith can embrace.
These are not polite suggestions,
these are codes of behavior and those of you that ignore them will pay the dearest cost!
Citroën Jumpy "Servicecar" (2004)
BMW E30 "Touring 318is" (1991)
BMW E30 "V8 Drifting" (1988)
KHRacing
5 januari 2010 ·

andreasevo7 skrev:
här är en bild från idag!
http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak … 2370_n.jpg

grymt trevlig bild Andreas, tackar för den

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang