7695
Sök

Gjuta låda till kameran i glasfiber

292 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
Hej hej
Jag har säkert placerat tråden helt fel men jag var osäker på vart jag skulle lägga den, flytta den till rätt om den ligger del nu tack.

Tänkte gjuta en liten låda till min digital kamera i glasfiber att fästa på utsidan av bilen och få lite fina vyer.
Har dock några frågetecken och efterssom det är en hel del som har arbetat med glasfiber här på garaget.org hoppas jag på lite hjälp.
Tänkte gjuta av kameran så att jag får en så korekkt låda som möjjligt. Tänkte då att man startar kameran och tar ut batteriet så objektivet håller sig ute och sedan lindar in den i eltejp och sedan lägger på lite glasfiber och lite polyester och låter det härda och sedan yttligare ett par lager så den blis stadig. Sen kapar man upp lådan och så tar man ut kameran. Därefter vet jag hur jag tänkte göra.

Tror ni det kommer fungera? eller äter polyestern upp eltejpen?
Jag vill ju inte skada min kamera, därför jag frågar  så jag är säker.
Tacksam för svar.
Mvh Cadillac

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)

16 197 Inlägg
21 december 2009
eltejp funkar inte.. de bästa e isf alufolie.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

219 Inlägg
21 december 2009
japp el-tejpen kommer garanterat smälta. gör som evilaudio säger kör med alufolie. de gjörde ja när ja plsta vägg i min bil. o de funka kanon.

292 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
per-kan skrev:
japp el-tejpen kommer garanterat smälta. gör som evilaudio säger kör med alufolie. de gjörde ja när ja plsta vägg i min bil. o de funka kanon.

Okej. Fan vad bra, så slipper jag förstöra kamram. Om alufolie funkar går det då att först tejpa några lager och sedan vira in den i aluminium folie?

Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 december 2009
Om du tejpar och sen lägger folie så får du ju ett "tjockt" lager mellan kameran och plasten, då blir ju inte passformen helt perfekt och kameran kommer ligga och skramla i låda. Lägg hellre ett tunt lager folie bara. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

292 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om du tejpar och sen lägger folie så får du ju ett "tjockt" lager mellan kameran och plasten, då blir ju inte passformen helt perfekt och kameran kommer ligga och skramla i låda. Lägg hellre ett tunt lager folie bara. smile

Jo men jag tänkte ju försöka på plats med någon sorts skydd mellan kameran och lådan så den inte ligger ock skaver. Sen ska även en tunn bit plexiglas få plats vid skärmen så man ser. Men de är väl bara att(efter man har skyddat kameran oredngligt) att lägga lite glasfibermatta och lite polyester några lager va?

1 634 Inlägg
23 december 2009
Jag hade helt klart lagt ett lagom tjockt lager tejp (INTE ELTEJP) utan nåt som inte har överdrivet med klister som kommer fastna överallt på kameran, hellre packtejp och sen silvertejp för att snabbare få lite tjocklek, blaffa bara på ordentligt, sedan kan du väl ta folie eller vad du vill och plasta. På detta viset får du lite mellanrum där du kan ha skyddet du pratar om, jag hade valt nån skummatta av något slag som går att pressa ihop lite grann när du sätter ihop lådan. Då ligger kameran stumt mot en mjuk yta.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

292 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Jag hade helt klart lagt ett lagom tjockt lager tejp (INTE ELTEJP) utan nåt som inte har överdrivet med klister som kommer fastna överallt på kameran, hellre packtejp och sen silvertejp för att snabbare få lite tjocklek, blaffa bara på ordentligt, sedan kan du väl ta folie eller vad du vill och plasta. På detta viset får du lite mellanrum där du kan ha skyddet du pratar om, jag hade valt nån skummatta av något slag som går att pressa ihop lite grann när du sätter ihop lådan. Då ligger kameran stumt mot en mjuk yta.

Mvh Andreas

Du skrev vad jag tänkte big_smile
bra att du nämde det där med eltejpens klister, tänkte inte på det. Den kan ju vara en plåga ibland.wink

1 634 Inlägg
23 december 2009
Cadillac123 skrev:
andreas_gbg_ skrev:

Mvh Andreas

bra att du nämde det där med eltejpens klister, tänkte inte på det. Den kan ju vara en plåga ibland.wink

Jo verkligen. Tror du har lösningen ganska klar framför dig då. Självklart skall man ha en mjuk yta mot en vad jag förmodar en relativt dyr kamera. Du kan ju även såklart packa in kameran i en mjuk skum matta och sedan klä in med folie innan du plastar så får du kanske en ännu bättre passform. Huvudsaken är att du tänker på att det kommer att bli varmt ifrån polyestern när det härdar. Såpass att du kan bränna dig om du skulle hålla handen mot. Använd inte mer härdare än anvisningarna råder till. Första gången jag använda polyester och värmepistol höll det på att börja brinna i härdningen big_smile

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

292 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Cadillac123 skrev:
andreas_gbg_ skrev:

Mvh Andreas

Jo verkligen. Tror du har lösningen ganska klar framför dig då. Självklart skall man ha en mjuk yta mot en vad jag förmodar en relativt dyr kamera. Du kan ju även såklart packa in kameran i en mjuk skum matta och sedan klä in med folie innan du plastar så får du kanske en ännu bättre passform. Huvudsaken är att du tänker på att det kommer att bli varmt ifrån polyestern när det härdar. Såpass att du kan bränna dig om du skulle hålla handen mot. Använd inte mer härdare än anvisningarna råder till. Första gången jag använda polyester och värmepistol höll det på att börja brinna i härdningen big_smile

Mvh Andreas

Jo allt verkar klarna nu. Fick en liten idé nu att man kan plasta allt och undvika att röra själva härdningen. Tänkte att man fäster typ en blommpinne i kamera/tejp konstruktionen och plastar runt den så blir allt mer lätt hanterligt. Hehe ska försöka hålla koll på blandningen big_smile Hur många lager tycker du jag ska lägga? Tänkte först ett lager med kameran i sen kanske 2 till efter man plockat ut kameran. Nått man bör tänka på om man lägger ett lager efter ett som härdat ordenkligt?
mvh

1 634 Inlägg
23 december 2009
Läggen du ett lager först innan du plockar ur kameran så räcker det nog med 3 lager till... Dessa kan du lägga i ett svep utan att vänta mellan. Alltså 1 lager glasfiber + polyester, efter härdning gör du om det 3 ggr med 1 lager + polyester x 3.

Detta kommer ifrån en som tycker att 15 lager är lagom till en midbaslåda medans andra tycker att 5 lager räcker. Men vem tror du får bäst midbas? wink

Numera Saab 9-5 Aero -00

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 december 2009
andreas_gbg_ skrev:
Läggen du ett lager först innan du plockar ur kameran så räcker det nog med 3 lager till... Dessa kan du lägga i ett svep utan att vänta mellan. Alltså 1 lager glasfiber + polyester, efter härdning gör du om det 3 ggr med 1 lager + polyester x 3.

Detta kommer ifrån en som tycker att 15 lager är lagom till en midbaslåda medans andra tycker att 5 lager räcker. Men vem tror du får bäst midbas? wink

Nu halkar vi in på off-topic men.....15 lager funkar tom. för baslådor, själv tycker jag att 7-8 lager räcker för midbas..........beroende på hur djupt man låter dem gå wink

On topic. De flesta olika tapesorter så släpper limmet vid värme och värme kommer vid härdningen av plasten. Jag skulle kombinerat de olika sätten som nämnt, folie närmast kameran, sedan maskeringstape (papperstape) och jag håller även med Andreas om att lägga på ngr mm så du får en luftspalt för att kunna använda ngn form av skumgummi för att förpacka in kameran stöttåligt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

292 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
andreas_gbg_ skrev:

Nu halkar vi in på off-topic men.....15 lager funkar tom. för baslådor, själv tycker jag att 7-8 lager räcker för midbas..........beroende på hur djupt man låter dem gå wink

On topic. De flesta olika tapesorter så släpper limmet vid värme och värme kommer vid härdningen av plasten. Jag skulle kombinerat de olika sätten som nämnt, folie närmast kameran, sedan maskeringstape (papperstape) och jag håller även med Andreas om att lägga på ngr mm så du får en luftspalt för att kunna använda ngn form av skumgummi för att förpacka in kameran stöttåligt.

Uppskattar värkligen all hjälp smile
Så för att förtydliga lite: Kamera-- alufolie x2--bruntejp--silvertejp några lager---alufolie x2 och sedan plastar man det hela, då borde inga konstigheter dyka upp va?
mvh

1 634 Inlägg
24 december 2009
då är du nog rätt safe iaf wink

God Jul.

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök