Karlssons Nissan 234 sx-r widebody

Finns inget syfte utan bara för att jag kan ...
  • 117 Följare
  • 158 231 Visningar
  • Projektet avslutat 4 november 2016
showtech
7 mars 2010 · 448 Inlägg

Efter att ha legat lågt ett tag så tog ja nya tag idag började med all lossa fronten då det ska göras rum för nya s15 lampor wink motorn kommer att få vänta ett litet tag i alla fall så som det ser ut i dagsläget men det ska genomföras i vilket fall.

http://img693.imageshack.us/img693/64/image153.jpg

http://img402.imageshack.us/img402/7272/image152v.jpg

Mvh Chris

Audi S4 b5 "Budget gtr" (1998)
showtech
22 mars 2010 · 448 Inlägg

Igår så åkte jag och farsan ner till ängelholm och bytte min s70 mot minievos s13 smile Så idag blir det till att flytta över motorn till min svarta nissan och hoppas den funkar så man har något att ta sig till elmia med. Sen får ja se om ja stoppar i rb25a i denna eller i den svarta men det får bli lite funderingar över det .

http://img211.imageshack.us/img211/7679/961821000077.jpg

Senast redigerat av turbo_karlsson (22 mars 2010)

Audi S4 b5 "Budget gtr" (1998)
showtech
25 mars 2010 · 448 Inlägg

dag var det uppstart av den nya motorn, den har stått stilla ett bra tag men kom med en gång. Knackade lite i början men efter en liten stund försvann det smile
Dock läcker det förmodligen från något tryckrör eller dylikt för den har lite orolig tomgång ligger på ca 900rpm. Får felsöka lite mer imon, tror det kan vara att dumpen läcker så får väl bli att testa en annan, någon som kan ge ett bra tips hur dom har kopplat sin då jag inte vet om det sitter rätt? Så här var det kopplat när jag köpte den:

http://img24.imageshack.us/img24/3053/dsc03190k.jpg

Från dump till t-kors där en går till baksidan av plenumet och den andra går till den klockan på fuelrailen.

//Chris

Audi S4 b5 "Budget gtr" (1998)
showtech
26 mars 2010 · 448 Inlägg

Idag ställdes tändningen och allt runt om kring, efter att ha varmkört den en stund och testat el-fläkten så började man varva upp den en aning och vid ca 3000rpm så hörs att den knackar i lagrena. Så nu har man två trasiga motorer sad ibland blir man bara trött!!!

Audi S4 b5 "Budget gtr" (1998)
showtech
30 mars 2010 · 448 Inlägg

Igår plockades motorn ut igen för undersökning, motorn sattes i stativ och vändes. Plockade av tråget och av med gördeln, överslagen och plockade av lagrena. Dom så inte så slitna ut, var väl 3:ans lager som hade lite repor så funderade lite och kollade en gång till och då såg jag att 1:ans och 3:ans lager inte passade i överfallen, tog ett lager från 2:ans överfall och testade i 1,3:ans överfall och då passade det kanon så på något sätt har lagrena slitits ner eller om det sitter fel lager i. Beställde även ett renoveringskit från airtune till den andra motorn men då hade airtune strul med ramlager leveranserna så får nog bli acl lager i stället och så. Men nu ska båda blocken samt vevarn in på inmätning.
Efter att ha gjort rent allt från olja och dylikt så såg jag varför ja till en början tyckte 3:ans lager inte såg så slitet ut, det hade nämligen blivit så nerslitet att koppar legeringen hade lossnat. Vilket har gjort att lagrena även har böjt sig lite och det var därför dom inte passade i överfallet.

Friska lagret:

http://img682.imageshack.us/img682/1386/dsc08253ih.jpg

Nedslitna lagret där man även ser en bit av kopparlegeringen som försvunnit:

http://img138.imageshack.us/img138/9033/dsc08257r.jpg

Skillnaden på det börjda och det hela( lagret längst bort som är krökt):

http://img109.imageshack.us/img109/6083/dsc08265h.jpg

http://img51.imageshack.us/img51/2950/dsc08271k.jpg

Audi S4 b5 "Budget gtr" (1998)
NOOX
30 mars 2010 · 873 Inlägg

shit , du har verkligen ingen tur med dina motorer karlsson , lider med dig ,

mitt nissan 200sx projekttråd www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=177432
BMW E46 touring "Blåbär" (2005)
showtech
31 mars 2010 · 448 Inlägg

NOOX skrev:
shit , du har verkligen ingen tur med dina motorer karlsson , lider med dig ,

Nä tyvär har jag ju inte haft det hmm lite sur då förrar ägarn till den nya bilen sa att den skulle ha varit renoverad vid 15000 och den har gått 16000. Men det e smällar man får ta o bara försöka komma igen smile nu vet jag ju innan och utan hur man rycker ur en motor på 2tim tongue

Audi S4 b5 "Budget gtr" (1998)
_Fredrik
31 mars 2010 · 2 788 Inlägg

Ser bra ut smile Tråkigt med motorn men du verkar ju ta motgångarna på rätt sätt tongue Lycka till!

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
LazyStance SR20 Spirit
31 mars 2010 · 335 Inlägg

kan nog bli fint detta projekt! smile

Nissan Silvia "Outsiders PS13" (1993)
minievo
31 mars 2010 · 258 Inlägg

Shit, tråkigt med motorn. När jag köpte den gick den prima...Körde 14 mil innan jag plocka ner allt. Hade du bra oljetryck? Kan ju varit pumpen som satt sig när den stått.

Det omöjliga tar bara lite längre tid....
showtech
31 mars 2010 · 448 Inlägg

_Fredrik skrev:
Ser bra ut smile Tråkigt med motorn men du verkar ju ta motgångarna på rätt sätt tongue Lycka till!

tackar smile tyvär händer såna saker så bara att komma igen smile

Audi S4 b5 "Budget gtr" (1998)
showtech
31 mars 2010 · 448 Inlägg

minievo skrev:
Shit, tråkigt med motorn. När jag köpte den gick den prima...Körde 14 mil innan jag plocka ner allt. Hade du bra oljetryck? Kan ju varit pumpen som satt sig när den stått.

Jadå det verkade så för körde först motorn ett par varv utan gnista för att få upp trycket innan och det var inga problem, men den knackade inte mycket men ja vågade inte chansa så vara bara att riva ner det igen. Ingen aning vad det beror på men hoppas bara inte veven är skev och att blocket klarat sig så e det ju ingen fara för det e ju aldrig fel med bättre vev och ramlager smile

Audi S4 b5 "Budget gtr" (1998)
showtech
31 mars 2010 · 448 Inlägg

NismoGTR skrev:
kan nog bli fint detta projekt! smile

Tackar så mycket smile kul att du gillar de wink

Audi S4 b5 "Budget gtr" (1998)
showtech
1 april 2010 · 448 Inlägg

Idag blev det in handlat lite saker:
En orginal oljepump från apex och så förhoppningsvis kommer det anlända en vev på lördag vid elmia:

http://img402.imageshack.us/img402/3151/dsc0467k.jpg

Fick även gjort lite pyssel på bilen, passat inte fronten och plocka ner den ena motorn totalt:

http://img97.imageshack.us/img97/2945/dsc08272o.jpg

http://img8.imageshack.us/img8/2439/dsc08273lk.jpg

Audi S4 b5 "Budget gtr" (1998)
showtech
5 april 2010 · 448 Inlägg

Efter att ha varit på elmia så fick man lite sug igen att få ihop bilen, så idag hämtade ja blocket och efter att det varit på koll så det inte var skevt. Satte i dom nya lagrena (acl) och den balanserade och slipade veven jag köpte av en kille på elmia, på med gördeln och överfallen och dråg åt det. Snurra hur fint som helst smile väntar nu på oljepump och packingssats sen ska toppen slipas och så ska de bytas ventiltäningar och så ska ventilerna slippas in. Kommer även köra med dubbla avgaskammar då jag har en extra liggandes . Det som mer kommer komma på är gula 444cc spridare, Z32 lmm, bränsletrycksregulator och förmodligen en t28a.

Litet filmklipp när ja snurrar runt veven lite (har oljat in lagrena)

http://www.youtube.com/watch?v=KAF0NgwzAoM

Och så bjuds de på lite bilder

http://img695.imageshack.us/img695/5879/dsc08345.jpg

Fick även fin fint nyckelband från nogs montern wink

http://img340.imageshack.us/img340/6432/dsc08344.jpg

Audi S4 b5 "Budget gtr" (1998)
showtech
6 april 2010 · 448 Inlägg

Idag blev det inte så mycket gjort, slängde ner alla kolvar i ett diselbad så putsa ja av dom lite så dom inte ser allt förjävliga ut. Blåste renst allt med lufttryck och sedan smörjdes det med olja o så flyttades kolvringarna från dom förra kolvarna över eftersom dom va helt nya. Efter de så åkte dom nya vevlagrena på (0,50 acl) samma sak fick vevlager överfallen gå igenom.

Kolven:

http://img682.imageshack.us/img682/1210/dsc08348n.jpg

Vevlagrena:

http://img534.imageshack.us/img534/2851/dsc08347.jpg

http://img251.imageshack.us/img251/6110/dsc08349.jpg

Audi S4 b5 "Budget gtr" (1998)
showtech
8 april 2010 · 448 Inlägg

Idag kom det ett litet trevligt paket med alla packingar till hela motorn smile och även lite dekaler.

http://img51.imageshack.us/img51/8017/dsc08355.jpg

Började me att kapa ner sidovingarna på vingen, än så länge bara grovslipade ska fila av dom lite sen och lacka dom vita igen.
Fick även på några dekaler :

http://img541.imageshack.us/img541/922/dsc08367.jpg

http://img528.imageshack.us/img528/2051/dsc08368.jpg

http://img175.imageshack.us/img175/5388/dsc08371s.jpg

Slängde även på några små dekaler på bilen:

http://img36.imageshack.us/img36/6532/dsc08362p.jpg

http://img85.imageshack.us/img85/6972/dsc08361.jpg

http://img265.imageshack.us/img265/5025/dsc08360c.jpg

Kom även på lite småsaker idag som vattenpump och oljekylsklumpen.
Började även lufta alla lyftarna så man slipper höra en massa tickande från toppen.

Audi S4 b5 "Budget gtr" (1998)
showtech
19 april 2010 · 448 Inlägg

Då var det dags för en lite update:
Under veckan har ha fått ihop det mesta av motorn.
Oljepumpen från apex kom och dom lyckades till o med få ner den brevlådan !
http://img687.imageshack.us/img687/3403/image168i.jpg
Blev nästan en 1000lapp billigare att köpa den genom dom än att köpa den i Sverige dock är det ju lite väntetid men om man inte har bråttom är det ju värt det smile

Alla kolvar åkte i och sedan på med oljepump,vattenp m.m

http://img103.imageshack.us/img103/4058/image169.jpg

http://img709.imageshack.us/img709/5984/image170e.jpg

http://img526.imageshack.us/img526/4660/image171n.jpg

Sedan var det dax för toppen som fick sig en ordentlig genomkörare.
Började med att strippa ner den helt för att tvätta rent allt i disel, luftade alla spridare, slipade in ventilerna och dit med nya ventiltätningar.
Sen var det bara att montera dit allt igen och som alla vet så kan det vara lite knepigt att få dit ventilknastrena men hittade ett bra tips på sidan:
Man pressar ner ventilfjädern en bra bit så man får plats med knastrena, sedan tar man lite vidhäftningsfett på knastrets insidan och även på baksidan. Efter det så är det bara att trycka den mot spetsen på en skruvmejsel o så trycker man dit dom, sen är det bara att se till så man släpper upp fjädern rakt så dom styr i den konformade brickan.

Ventilerna efter rengöring

http://img690.imageshack.us/img690/7249/dsc08543o.jpg


Och så här blev det tillslut dock inte klar än för det ska nog bli extratorgrenrör och en t28 innan den åker i igen.

http://img683.imageshack.us/img683/7885/dsc08549z.jpg

Dubbla avgaskammar smile

http://img717.imageshack.us/img717/1116/dsc08548x.jpg

http://img138.imageshack.us/img138/195/dsc08547s.jpg

http://img163.imageshack.us/img163/805/dsc08546r.jpg

http://img58.imageshack.us/img58/2991/dsc08545.jpg

Senast redigerat av turbo_karlsson (10 oktober 2011)

Audi S4 b5 "Budget gtr" (1998)
FKnutsson
26 april 2010 · 1 051 Inlägg

Hallå, älskar fan detta bygget smile Men hatar dig, för du ahr 2st s13 big_smile haha, tycker de låter riktigt häftgit med en rb25det motor, kan inte älska en motor mer änd em wink Premunation lagd för fanken!!!big_smile

Toyota Supra Ma70 "2JZ GT45" (1990)
showtech
28 april 2010 · 448 Inlägg

Eleanor-Mannen skrev:
Hallå, älskar fan detta bygget smile Men hatar dig, för du ahr 2st s13 big_smile haha, tycker de låter riktigt häftgit med en rb25det motor, kan inte älska en motor mer änd em wink Premunation lagd för fanken!!!big_smile

Hehe 2 st s13 har ja väl kanske inte mer 1,5 halv just för tillfället big_smile får se hur det blir med rb25an. Blir av om det inte dyker upp något annat intressant till hösten men det får tiden avgöra, kul att du gillar det i alla fall smile
Mvh Chris

Audi S4 b5 "Budget gtr" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang