4726
Sök

Ströningar i min nya TV när jag kör HD via datorn.

Med.lem
3 759 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
Tjena köpte mig idag en Panasonic Viera TX-P42G10E som ska köras via datorn (har inte ens nått TV abonnemang) det funkar nästintill felfritt när man bara surfar på tv via datorn, men när jag spelar upp 1080p film från datorn via HDMI så blir det som ett horisontellt streck som rör sig från översidan av skärmen ända ner för att sen börja om efter några sekunder. Vad kan det bero på? Har försök ändra instälningar och upplösningar via datorn men inget har hjälpt...

Datorn är en Dell 9200 med upgraderat grafikkort till ett ATI HD 5770, kör philips HDMI kablel som är 3 meter lång.

Upplösningen jag har nu är 1680x1050 60Hz. Testade 1920x1080 och 60Hz, men det blev inte bättre.

SNälla hjälp mig!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
25 december 2009
har du kollat så att alla sladdar sitter ordentligt?
ändrat inställningar på TVn?
har du dom senaste drivrutinerna till grafikkortet?
har du provat att spela upp filmen i ett annat program?

Jag är ingen expert men detta är vad jag kan komma på för tillfället smile

MVH Fredrik

Med.lem
3 759 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
_Fredde_volvo_ skrev:
har du kollat så att alla sladdar sitter ordentligt?
ändrat inställningar på TVn?
har du dom senaste drivrutinerna till grafikkortet?
har du provat att spela upp filmen i ett annat program?

Jag är ingen expert men detta är vad jag kan komma på för tillfället smile

MVH Fredrik

Ja tillochmed dragit ström och HDMI kabel så långt från varandra som möjligt.
Nej, vet iof inte vad jag ska ändra.
Japp, instalerade dom nyss, hade släpps nya den 17 dec.
Ja, är samma problem.

En sak jag upptäkte var att det funkade fint på en annna HD film.

Tex Sin City är det hela tiden på, medans Gamer inte är lika mycket, och tex Hangover är det ingenting.  Iom de tycker jag det verkar vara detalierade animerade saker som den inte "klarar". PÅ Dataskärmen ser allt kanon ut.
Senast redigerat av Mr_EmCom (25 december 2009)

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
25 december 2009
okej, inställningarna på TVn ja menade är när du ändrar bilden. tex; normal, miljö, dynamisk osv... vet inte om detta kan påverka men de är väl värt ett försök åtminstone.

har du möjlighet att prova en annan kabel så hade det också varit värt ett försök.

annars har jag inga mer ideer tyvärr sad

MVH

Med.lem
3 759 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
_Fredde_volvo_ skrev:
okej, inställningarna på TVn ja menade är när du ändrar bilden. tex; normal, miljö, dynamisk osv... vet inte om detta kan påverka men de är väl värt ett försök åtminstone.

har du möjlighet att prova en annan kabel så hade det också varit värt ett försök.

annars har jag inga mer ideer tyvärr sad

MVH

Har ingen annan HDMI kabel, och tv har ingen DVI anslutning. Ang att ändra dom tv inställningarna så har jag försökt det sad

Update! Laddade hem LVC (som jag annars inte kör) och då försvann strecken och det blir mycket bättre, men det laggar istället när det är mycket öppna ytor. Och när det tex regnar så fryser hela bilden i flera sekunder, fast ljudet fortsätter.
Senast redigerat av Mr_EmCom (25 december 2009)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
26 december 2009
Känns spontant som att inte datorn/grafikkortet orkar med när det är mycket data i en sekvens. Hackar det på något sätt när du kör på en dataskärm med samma krav?

261 Inlägg
26 december 2009
sirmiro skrev:
Känns spontant som att inte datorn/grafikkortet orkar med när det är mycket data i en sekvens.

Jag kollade lite spec på "ATI HD 5770" relaterade kort!
Dom verkar ligga på ca 850mhz klockhastighet och 1gb minne...  Så grafikkortet borde väl klara sig?
Däremot borde man väl kolla lite grann på resten av datorspecen för att kunna utesluta att det inte är datorn som inte pallar!

Mer spec på burken i övrigt är bra för felsökning också, då det Tex kan bero på ditt OS också!  I mitt fall så kraschade vista när man installerade drivrutiner från Windows update lol (Microsoft i ett nötskal, därför man kör Linux)

Det är svårt å felsöka över internet utan att se prylarna framför sig....

trucken
563 Inlägg
26 december 2009
jag kör laptop och hdmi till tv:n jag kör då 1280*768, annans hackar min bild på tv:n när jag kör film.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

Miklen
26 december 2009
Har du provat Media Player Classic Home Cinema ? Till hd film allså. Finns rätt mycke filter å hejsan hoppsan i det programmet.. Men horisontella streck låter ju som störning. Kan ju ha nåt me skalning å göra för många full hd å "halv hd" filmer från dator är egentligen inte fullupplösta utan det saknas några pixlar här å där..

Med.lem
3 759 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
sirmiro skrev:
Känns spontant som att inte datorn/grafikkortet orkar med när det är mycket data i en sekvens. Hackar det på något sätt när du kör på en dataskärm med samma krav?

Nej, inte alls.
Vafan data hackerna på sweclockers.com + ni här tipsade ju om HD 5770 för att passa mina spec, dvs 1080p från dator till TV:n via HDMI. Funderade även på om jag överklockat kortet för hårt, det blev typ samma strul när jag ökade till 1440MHz och spelade COD5. Men jag har testat att både öka lite till och att köra oginal klockarna men det är ingen skillnad.

Med.lem
3 759 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
945TurboMS skrev:
sirmiro skrev:
Känns spontant som att inte datorn/grafikkortet orkar med när det är mycket data i en sekvens.

Jag kollade lite spec på "ATI HD 5770" relaterade kort!
Dom verkar ligga på ca 850mhz klockhastighet och 1gb minne...  Så grafikkortet borde väl klara sig?
Däremot borde man väl kolla lite grann på resten av datorspecen för att kunna utesluta att det inte är datorn som inte pallar!

Mer spec på burken i övrigt är bra för felsökning också, då det Tex kan bero på ditt OS också!  I mitt fall så kraschade vista när man installerade drivrutiner från Windows update lol (Microsoft i ett nötskal, därför man kör Linux)

Det är svårt å felsöka över internet utan att se prylarna framför sig....

Här är tråden jag starade innnan  jag köpte TV:n. DVS vad jag behövde för att undvika de problem jag har nu mad roll

(där står spec bland annat)

På garaget
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=156301

På Sweclockers
http://www.sweclockers.com/forum/showth … did=887247

I korthet; Formaterat datorn nyligen, Nytt grafikkort och 2gig+ ram, totalt 4gig nu.
Kör WMC Home Cinima. Allt rätt inställt. (tror jag, förljde den här guiden :

http://sweclockers.port80.se/forum/show … genumber=1

)
Senast redigerat av Mr_EmCom (26 december 2009)

Egenföretagare
999 Inlägg
26 december 2009
Som jag skrev i din förra tråd så skall din hårdvara klara av det galant. Kör ju själv full-HD på en betydligt sämre dator.

Det dock väldigt svårt att hitta sådana här problem som ändå uppstår ibland. Prisjaktforumet kanske kan hjälpa dig http://www.minhembio.com/

Sedan är ju allt pirat-HD material mer eller mindre amatör-mässigt, ofta fel i dessa filmer.

Men om det fungerar bra på datorn men inte när du kör via TV'n så är det ju inget fel på datorn.

Med.lem
3 759 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
weeeman skrev:
Som jag skrev i din förra tråd så skall din hårdvara klara av det galant. Kör ju själv full-HD på en betydligt sämre dator.

Det dock väldigt svårt att hitta sådana här problem som ändå uppstår ibland. Prisjaktforumet kanske kan hjälpa dig http://www.minhembio.com/

Sedan är ju allt pirat-HD material mer eller mindre amatör-mässigt, ofta fel i dessa filmer.

Men om det fungerar bra på datorn men inte när du kör via TV'n så är det ju inget fel på datorn.

Prisjakt vette fan, dom är så dryga där, svarar inte för massa dumma anledningar tex "tråkigt ämne"

Säger du att det är i TVn felet sitter?

261 Inlägg
26 december 2009
Hittar ingen vettig förklaring till varför det inte funkar....  Men ett tips är ju å slänga ut en fråga på sweclockers också!

Troligtvis vet dom mer än vad dom flesta på gorg kan tillsammans!
Datorn BORDE orka med, Och det kan ju va mjukvarurelaterat också.... Känner du ingen "datanörd" som kan hjälp dig å felsöka?

Edit:  Det kan ju va så enkelt att det räcker å byta till ett 64bit OS, Men jag tar inte på mig skulden om det inte skulle funka tongue
Senast redigerat av 945TurboMS (26 december 2009)

Med.lem
3 759 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
945TurboMS skrev:
Hittar ingen vettig förklaring till varför det inte funkar....  Men ett tips är ju å slänga ut en fråga på sweclockers också!

Troligtvis vet dom mer än vad dom flesta på gorg kan tillsammans!
Datorn BORDE orka med, Och det kan ju va mjukvarurelaterat också.... Känner du ingen "datanörd" som kan hjälp dig å felsöka?

Edit:  Det kan ju va så enkelt att det räcker å byta till ett 64bit OS, Men jag tar inte på mig skulden om det inte skulle funka tongue

Får se om det ger nått tongue

261 Inlägg
26 december 2009
Se där big_smile  Du fick ju ett svar nästan med en gång på sweclockers.... (Jodå, jag håller koll på sånt roll)

Med.lem
3 759 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
945TurboMS skrev:
Se där big_smile  Du fick ju ett svar nästan med en gång på sweclockers.... (Jodå, jag håller koll på sånt roll)

Isåfall har den tagit bort sitt inlägg, för jag ser då inget. :S

261 Inlägg
26 december 2009
Brallor skrev:
Prova köra i 59Hz, när det är streck på skärmen beror det oftast på hz-problem

Såhär, Jag klickade nyss på inlägget och inget är redigerat eller borttaget! lol

Med.lem
3 759 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
945TurboMS skrev:
Brallor skrev:
Prova köra i 59Hz, när det är streck på skärmen beror det oftast på hz-problem

Såhär, Jag klickade nyss på inlägget och inget är redigerat eller borttaget! lol

WTF?! Kanske är mjukvauproblem också... tongue
Jävligt skumt. Ser fortfarande ingenting på min tråd.

Edit, nu när jag svarade så kom hans inlägg fram tongue
Senast redigerat av Mr_EmCom (26 december 2009)

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
27 december 2009
låter som om bilden inte synkar vertikalt, jag kan få det problemet i VLC ibland tillochmed om jag bara spelar upp en DVD men inte i MPCHC, testa att byta filter i MPC så borde det funka som det är tänkt... jag kör själv 1080p utan några som helst bildfel/släpningar på en gammal häck med 3GB ddram, amd opteron 2GHz processor och ett nvidia 8800 GTS 512 så det KAN inte vara din hårdvara för funkar det felfritt på den skrothögen så ska din klara av det utan problem.

edit: jag kör win 7 ultimate x64 på burken...
Senast redigerat av TS_quattro (27 december 2009)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Sök