Nästa år blir ordet "hästkraft" olagligt.

Herodes
26 december 2009 · 1 Inlägg

Hej alla bilälskare. Jag vill bara påminna er att  1 januari 2010 så börjar EU:s  måttenhetsdirektiv att gälla.  Där listas alla måttenheter som är tillåtna inom EU.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex … 81:SV:HTML

"Hästkraft" är inte med på listan, och det blir alltså olagligt att använda det ordet i samband med reklam och försäljning av bilar. Motorstyrkor skall i framtiden mätas i watt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4stk … 3.A4ndning

henne_svenne
26 december 2009 · 668 Inlägg

va!? Fan vad dåligt!!

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Mack Forum- och sitemoderator
26 december 2009 · 26 193 Inlägg

Detta jä*** EU..mad

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
j0nas Lastbilschaffis
26 december 2009 · 811 Inlägg

haha är detta nåt slags dåligt skämt eller :S

Frrla
26 december 2009 · 320 Inlägg

illa... varför inte globalisera allt och börja räkna fot, miles mm när vi ändå håller på?

Bmw Ownz
Volvo 244 GLE "Rö-än" (1984)
Volvo 240 GLT "E45an" (1984)
Kanelbullen
26 december 2009 · 1 722 Inlägg

hmm ??

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Masterworks
26 december 2009 ·

lol Och vrid blir ampere!!!

MeloveGolf Vw trimmare
26 december 2009 · 2 995 Inlägg

är väll ingen stor grej att man försöker få samma måttenheter inom hela eu (tex har ju sverige/tyskland INTE samma enheter) med watt (KW kommer dom ange i) får vi samma måttenhet överallt inom eu och det blir mycket smidigare för alla parter..
dom som klagar är bara grink*kar som är emot förändringar wink

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
TurbOla Reservdansk
26 december 2009 · 6 271 Inlägg

MeloveGolf skrev:
dom som klagar är bara grink*kar som är emot förändringar wink

Ja fan, jag kör fortfarande på vänster sida av vägen trots att vi gick över till högertrafik 1969... lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Garic
26 december 2009 · 539 Inlägg

okej... men det är väl inga problem? så svårt med kw är det inte smile

Mack Forum- och sitemoderator
26 december 2009 · 26 193 Inlägg

MeloveGolf skrev:
är väll ingen stor grej att man försöker få samma måttenheter inom hela eu (tex har ju sverige/tyskland INTE samma enheter) med watt (KW kommer dom ange i) får vi samma måttenhet överallt inom eu och det blir mycket smidigare för alla parter..
dom som klagar är bara grink*kar som är emot förändringar wink

Lika bra vi får euro om det ska låta sådär. Avsätt kungen när vi ändå håller på. Bilda union med Norge/Finland och till slut slå ihop länderna till en enda klump.
Eller ännu hellre - lägg ner Sverige? Är ju ändå det vi sakta men säkert håller på med..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
BMWKimmo Mekaniker
26 december 2009 · 472 Inlägg

På tiden..

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Frrla
26 december 2009 · 320 Inlägg

MeloveGolf skrev:
är väll ingen stor grej att man försöker få samma måttenheter inom hela eu (tex har ju sverige/tyskland INTE samma enheter) med watt (KW kommer dom ange i) får vi samma måttenhet överallt inom eu och det blir mycket smidigare för alla parter..
dom som klagar är bara grink*kar som är emot förändringar wink

de jag tänker på är om jag ska sälja min bil i framtiden så vill jag inte sitta och räkna hur många watt min motor är på och sedan köparen ska räkna ut de. då får polisen hellre komma och knacka på om de gärna vill om de ska vara på de viset.

dock kan jag acceptera att de inte får ha "hästar" med i tex reklamer på tv, internetreklam mm.

Senast redigerat av Frrla (26 december 2009)

Bmw Ownz
Volvo 244 GLE "Rö-än" (1984)
Volvo 240 GLT "E45an" (1984)
Andreas 940 -utan 940
26 december 2009 · 1 728 Inlägg

Vad jobbigt, då måste man sitta och gångra effekten med 1,36 för att få en uppfattning om hur mycket det är. hmm
Hästkrafter låter mycket bättre, det känns så fel att blanda in ett ord som är förknippat med elektricitet.

Sarge
26 december 2009 · 2 337 Inlägg

Frrla skrev:

MeloveGolf skrev:
är väll ingen stor grej att man försöker få samma måttenheter inom hela eu (tex har ju sverige/tyskland INTE samma enheter) med watt (KW kommer dom ange i) får vi samma måttenhet överallt inom eu och det blir mycket smidigare för alla parter..
dom som klagar är bara grink*kar som är emot förändringar wink

de jag tänker på är om jag ska sälja min bil i framtiden så vill jag inte sitta och räkna hur många watt min motor är på och sedan köparen ska räkna ut de. då får polisen hellre komma och knacka på om de gärna vill om de ska vara på de viset.

dock kan jag acceptera att de inte får ha "hästar" med i tex reklamer på tv, internetreklam mm.

Det står ju redan i kW i regbeviset så det blir ju egentligen smidigare wink

alexbenhard Hemlig Agent
26 december 2009 · 1 115 Inlägg

TurbOla skrev:

MeloveGolf skrev:
dom som klagar är bara grink*kar som är emot förändringar wink

Ja fan, jag kör fortfarande på vänster sida av vägen trots att vi gick över till högertrafik 1969... lol

Har du aldrig krockat då? tongue

MeloveGolf Vw trimmare
26 december 2009 · 2 995 Inlägg

TurbOla skrev:

MeloveGolf skrev:
dom som klagar är bara grink*kar som är emot förändringar wink

Ja fan, jag kör fortfarande på vänster sida av vägen trots att vi gick över till högertrafik 1969... lol

HAHA big_smile

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
N_W V8 de bästa som finns!
26 december 2009 · 1 092 Inlägg

TurbOla skrev:

MeloveGolf skrev:
dom som klagar är bara grink*kar som är emot förändringar wink

Ja fan, jag kör fortfarande på vänster sida av vägen trots att vi gick över till högertrafik 1969... lol

Eller ja 1967.. wink

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Frrla
26 december 2009 · 320 Inlägg

Sarge skrev:

Frrla skrev:

MeloveGolf skrev:
är väll ingen stor grej att man försöker få samma måttenheter inom hela eu (tex har ju sverige/tyskland INTE samma enheter) med watt (KW kommer dom ange i) får vi samma måttenhet överallt inom eu och det blir mycket smidigare för alla parter..
dom som klagar är bara grink*kar som är emot förändringar wink

de jag tänker på är om jag ska sälja min bil i framtiden så vill jag inte sitta och räkna hur många watt min motor är på och sedan köparen ska räkna ut de. då får polisen hellre komma och knacka på om de gärna vill om de ska vara på de viset.

dock kan jag acceptera att de inte får ha "hästar" med i tex reklamer på tv, internetreklam mm.

Det står ju redan i kW i regbeviset så det blir ju egentligen smidigare wink

jo de är så sant så! inga bekymmer där. dock vill man inte behöva sitta och räkna om allt hela tiden. de är de som blir jobbigt i början. sen kollar man på en hel del amerikanska program på tv som de använder bhp i och de kommer förvirra. sen inom sverige pratar man ju om hk och inget annat. så de kommer bli knepig övergång.

men man vänjer sig ju så småningom.

Bmw Ownz
Volvo 244 GLE "Rö-än" (1984)
Volvo 240 GLT "E45an" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang