Förstabilen - rådgivning skyline r34gtr vs supra mkiv

J-Muller
27 december 2009 · 12 Inlägg

Hejsan, är ny här på forumet och undrar lite över vilken bil ni skulle ha valt mellan Skyline R34 Gtr eller en Supra MKIV twin?

Båda är ju väldigt roliga och kan inte riktigt bestämma mig över vilken förstabil jag ska köpa.

Kom med lite kritik på båda 2

camaro67 Meister
27 december 2009 · 6 763 Inlägg

De lirar inte riktigt i samma klass. R34 Gtr helt klart. Men som första bil känns det som ett mordredskap

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
J-Muller
27 december 2009 · 12 Inlägg

camaro67 skrev:
De lirar inte riktigt i samma klass. R34 Gtr helt klart. Men som första bil känns det som ett mordredskap

Jo suktar lite mer efter R34´an men vill ha lite kritik om varför ja inte skulle välja Supran..... Ja jo men bara för jag haft lappen några dagar betyder det inte att jag inte kan köra wink

Rquired Allmänt envis
27 december 2009 · 12 512 Inlägg

Ingen av dem då risken för en olycka som mycket väl kan sluta med dödlig utgång för bilens passagerare och/eller eventuella övriga trafikanter är mycket stor.

Det är inga lämpliga förstabilar för oerfarna förare det här, när man nyss tagit körkort är man odödlig. Och då är egentligen inte ens en 60hp Opel en lämplig bil. Och då är en Skyline eller Supra rejält olämplig.

För din egen skull, köp något att lära dig med innan du ger dig på den här typen av bilar smile

Edit:

J-Muller skrev:
Ja jo men bara för jag haft lappen några dagar betyder det inte att jag inte kan köra wink

Behöver jag säga mer wink

Senast redigerat av Rquired (27 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Koop
27 december 2009 · 1 867 Inlägg

Som tidigare skribenter redan har konstaterat, så hamnar alltid förstabilen i diket, så köp dig nåt som inte har 600hp.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
J-Muller
27 december 2009 · 12 Inlägg

Glömde kanske nämna att jag kör jtcc sen några år tillbaka och vet hur man manövrerar en bil från högerfil till vänster. jag är ingen galen person som nyss fått smaka på "Hästkrafter" utan jag kör med skallen....

LocKtar Herr
27 december 2009 · 1 722 Inlägg

J-Muller skrev:
Glömde kanske nämna att jag kör jtcc sen några år tillbaka och vet hur man manövrerar en bil från högerfil till vänster. jag är ingen galen person som nyss fått smaka på "Hästkrafter" utan jag kör med skallen....

smile

Jag hade valt r34an! Fast hade det vart en vänsterstyrd supra så hade jag nog tatt den istället.. men enbart för att jag inte vill köra taxi.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
J-Muller
27 december 2009 · 12 Inlägg

LocKtar skrev:

J-Muller skrev:
Glömde kanske nämna att jag kör jtcc sen några år tillbaka och vet hur man manövrerar en bil från högerfil till vänster. jag är ingen galen person som nyss fått smaka på "Hästkrafter" utan jag kör med skallen....

smile

Jag hade valt r34an! Fast hade det vart en vänsterstyrd supra så hade jag nog tatt den istället.. men enbart för att jag inte vill köra taxi.

Vill ha lite mer specifik kritik inte bara att ratten ska sitta på vänster sida smile

Rquired Allmänt envis
27 december 2009 · 12 512 Inlägg

J-Muller skrev:
Glömde kanske nämna att jag kör jtcc sen några år tillbaka och vet hur man manövrerar en bil från högerfil till vänster. jag är ingen galen person som nyss fått smaka på "Hästkrafter" utan jag kör med skallen....

Har du kört JTCC i ett par år antar jag att du kan hantera en så här pass extrem bil tillräckligt bra, du får ursäkta för moralkakorna men på Garaget.org är man van vid frågar av typen "Jag är van vid att sladda runt på gården i pappas folkracebil, nu söker jag plats som förare hos ett seriöst rallyteam-helst Subaru"

Sann historia ovanstående faktiskt, så jag tolkade din fråga om R34 vs. Supra lite fel smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Bjork OEM <3
27 december 2009 · 6 957 Inlägg

R34or verkar ju skottsäkra iaf..supran är fin men vanligare, R34 är en ruggigt potent bil som man kan göra mkt kul med, sen vad försäkring och skatt ligger på vill jag inte veta men Skyline lätt!

OEM <3
J-Muller
27 december 2009 · 12 Inlägg

Rquired skrev:

J-Muller skrev:
Glömde kanske nämna att jag kör jtcc sen några år tillbaka och vet hur man manövrerar en bil från högerfil till vänster. jag är ingen galen person som nyss fått smaka på "Hästkrafter" utan jag kör med skallen....

Har du kört JTCC i ett par år antar jag att du kan hantera en så här pass extrem bil tillräckligt bra, du får ursäkta för moralkakorna men på Garaget.org är man van vid frågar av typen "Jag är van vid att sladda runt på gården i pappas folkracebil, nu söker jag plats som förare hos ett seriöst rallyteam-helst Subaru"

Sann historia ovanstående faktiskt, så jag tolkade din fråga om R34 vs. Supra lite fel smile

Hahahaha big_smile

J-Muller
27 december 2009 · 12 Inlägg

Bjork skrev:
R34or verkar ju skottsäkra iaf..supran är fin men vanligare, R34 är en ruggigt potent bil som man kan göra mkt kul med, sen vad försäkring och skatt ligger på vill jag inte veta men Skyline lätt!

Först fanns det bara supra för mig men efter att fått pröva en R34 så vände det helt som du säger finns mycket kul man kan göra med den men det finns det ju med supran också smile

alexxe En gång till nu
27 december 2009 · 760 Inlägg

En konkret sak är iaf att R34Gtr är en tung och väldigt teknisk bil, och supran är enklare i alla avseenden. men om du står och vilar mot 2st såhär fina bilar, som bägge har plus och minus så tycker ja du ska följa estetiken, alltså de ja menar att om du gillar helheten på bilen så kommer du inte tröttna på bilen och kan utveckla den såpass mycket du vill utan att känna att du gör "fel". hoppas min förklaring är förståelig haha.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
J-Muller
27 december 2009 · 12 Inlägg

alexxe skrev:
En konkret sak är iaf att R34Gtr är en tung och väldigt teknisk bil, och supran är enklare i alla avseenden. men om du står och vilar mot 2st såhär fina bilar, som bägge har plus och minus så tycker ja du ska följa estetiken, alltså de ja menar att om du gillar helheten på bilen så kommer du inte tröttna på bilen och kan utveckla den såpass mycket du vill utan att känna att du gör "fel". hoppas min förklaring är förståelig haha.

Förstår den alldeles utmärkt smile Det svåra är att jag gillar "helheten" på båda bilarna. trivs otroligt bra i båda bilarna, meningen med att köpa någon av bilarna är att jag ska kunna gasa när det ska gasas men fortfarande kunna köra mamma & pappa till affären när det ska handlas te x..... gasa kan man ju göra med vilken bil som helst tänker ni säkert men det är dom här 2 jag trivs i därav valet smile

LocKtar Herr
27 december 2009 · 1 722 Inlägg

J-Muller skrev:

LocKtar skrev:

J-Muller skrev:
Glömde kanske nämna att jag kör jtcc sen några år tillbaka och vet hur man manövrerar en bil från högerfil till vänster. jag är ingen galen person som nyss fått smaka på "Hästkrafter" utan jag kör med skallen....

smile

Jag hade valt r34an! Fast hade det vart en vänsterstyrd supra så hade jag nog tatt den istället.. men enbart för att jag inte vill köra taxi.

Vill ha lite mer specifik kritik inte bara att ratten ska sitta på vänster sida smile

Vill du ha fordonsdata eller hur tänkte du? jag har varken kört eller ägt någon av dessa bilar, men som jag skrev tidigare så hade jag valt r34an smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
SoNic- Okejbratja
27 december 2009 · 255 Inlägg

Linus din rackare haha smile
Vi har ju pratat om de här, du ska ju ha en R34 å inget annat tongue smile skärpning nu!
Btw gymmet i morn....

BMW 325 e36 (1994)
Janneutanb
27 december 2009 · 7 272 Inlägg

R34 GT-R är ju så sjukt snygg!
Däremot Supran har som fördel att finnas som vänsterstyrd vilket kan vara rätt trevligt.

Jag hade nog valt R34 just pga det sjukt feta utseendet.
Bägge bilarna har ju sina egna forum som du kan kika på om du vill.

camaro67 Meister
27 december 2009 · 6 763 Inlägg

Hmm kör jtcc. Då gillar du att svänga. Alltså är r34:an det rätta valet. Åka fort rakt fram då hade jag valt supran. Och att sitta på höger sida är inga problem. För mig var de jobbigt att ta sig ur göteborg när jag hade hämtat min bil men sen släppte det big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Aerodynamik ...
27 december 2009 · 7 120 Inlägg

Att du ens funderar! En R34 ska du ha.. big_smile

http://www.blocket.se/kronoberg/Nissan_ … 18&w=3

Senast redigerat av Aerodynamik (27 december 2009)

MrK
27 december 2009 · 407 Inlägg

R34 alla dagar om året..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang