Konstigt Elfel! Kortsluter när man vrider på startnyckeln

the_element
28 december 2009 · 52 Inlägg

hej
jag har ett jv problem. jag förstår ingenting. jag hoppas därför att någon av er därute kan hjälpa mig.

jag har en opel kadett 2,0l 8v som har börjat krångla lite. problemet började en kall vinterdag när jag skulle starta bilen. jag vrider om startnyckeln och den startar inte. startmotorn drar runt men den tycks inte tända. jag fortsätter iallafall att nöta och efter en stund börjar det lukta bränt och börjar komma rök ur instrumenteringen.

då lät jag bilen vara. ungefär en timme senare när det blivit något mildare bestämde jag mig för att prova igen och till min förvåning så startar den utan problem.

sedan gick det en vecka ungefär och det blev en till kall natt. och samma sak händer.
det slutade med att jag bogserade hem den och började felsöka. efter att ha plockat ut hela inredningen hittar jag en minuskabel som har brunnit.

tänkte att jag ska försöka förklara hur den är dragen.
den är skruvad i ett aluminiumfäste för instrumenteringen och kopplingspedalen. därifrån går den vidare till kabelstammen och in i motor rummet. därifrån till en skarv som delar upp den i 3st jord. varav 2 inte har någon egentlig innebörd?. sedan går den sista till ett relä och från relä:et går kablarna till startmotor och generator.

vi bytte denna kabel och provade igen men problemet kvarstod. nu har vi börjat misstänka antingen relä:et, startmotorn, solonoiden eller generatorn. men i första hand startmotorn eller solonoiden eftersom "signalkabeln"  från nyckeln till startmotorn/solonoiden går direkt dit och felet uppstår först efter att man har "nött" lite på startmotorn.

vi tror alltså att det blir någon slags kortslutning i solonoiden och att strömmen fortsätter att vandra till den närmaste minuspolen och att det är därfölr den kabeln har brunnit.

vad tror ni!? kan ni hjälpa mig!?

kolvas
28 december 2009 · 4 001 Inlägg

Har du kollat jordningen av motorn? alltså jordflätan mellan kaross & motor?
Ifall du har dålig jordning där så går ju startmotorströmmen genom nästa jordning som kan vara den som brann av.
Dålig jordning av motorn kan även göra så att du får dålig gnista och därför startar inte bilen.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
the_element
28 december 2009 · 52 Inlägg

den har jag inte kollat. nu när du säger det.
men tror du verkligen att det bara är det som är felet. har ju aldrig varit ens lite problem tidigare

Senast redigerat av the_element (28 december 2009)

kolvas
28 december 2009 · 4 001 Inlägg

svårt att säga men jag har varit med om ett sådant fel, jordkabeln såg okej ut men hade gått av precis intill kabelskon och hängde bara i några kardeller och då brann halva elsystemet upp i den bilen.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
the_element
28 december 2009 · 52 Inlägg

skitbra. tack. ska kolla upp det

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang