8886
Sök

Hjälp at hita en billig suv 4wd

2 594 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Hej efter tre dagars snöande har vi fått ca 2m snö och jag börjar få problem att ta mig fram med min framhjulsdrivna saab, och lessnat lite på att köra fast, så jag är grymt sugen efter en bil med stor last kapasitet samt hög marfrigång och så klart 4wd

prisklassen bör ligga melan15-30 tusen så örs på med tips samt för och nackdelar om bilen

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
28 december 2009
Jeep cherokee köp en sån istället för en suv.

I cherokeen så får du en riktig lågväxel (om du kollar på en så kolla om det är den stora fördelningslådan)
"2high" "4part time" "4fulltime" och 4low med den lådan så kan du köra med 4x4 inkopplat hela tiden om du vill det, den mindre lådan har inte fulltimeläget och det är fulltime som man kan använda året runt om man vill.

2 594 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Pierre_r skrev:
Jeep cherokee köp en sån istället för en suv.

I cherokeen så får du en riktig lågväxel (om du kollar på en så kolla om det är den stora fördelningslådan)
"2high" "4part time" "4fulltime" och 4low med den lådan så kan du köra med 4x4 inkopplat hela tiden om du vill det, den mindre lådan har inte fulltimeläget och det är fulltime som man kan använda året runt om man vill.

ok jo en sån skulle jag faktisk kunna tänka mig hittade en 96a för 15 på blocket är dom dyr i försäkring å skatt eller?

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
28 december 2009
Skatten tror jag ligger på ca 2000kr på min cherokee.
Försäkringen har jag så att jag betalar den varje månad men det är bara ca 200kr då.
vill du veta mer om dom så kan du ju gå in och läsa på www.jeepsweden.net (gratis att regga sig där)

3 354 Inlägg
29 december 2009
kan kolla på pajero 3dr om du vill ha en "smidig" annars är 5 dörrarn bra med
bensin v6an på 3l är stark och driftsäker vad jag upplevt. 3.5an uttalar jag mig inte om (ingen erfarenhet)

Robust chassi och känns bra och överdimensionerad.
Rejäla bromsar,
Bra markfrigång och ordentlig hasplåt
ligger runt litern till 1.5L

2wd/4wd lägena sköts med växelspak förutom bakdiffen som sköts med knapp
2wd hög (Rwd),
4wd hög,
4wd låg,
4wd låg centerdiff spärrad
4wd låg centerdiff spärrad o bakdiff spärrad (knapp för bakdiffen)
Senast redigerat av Seth (29 december 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
29 december 2009
En grej till om du nu väljer en cherokee från 99-01. Kolla på toplocksnumret står där 0331 så köp inte den
Det blev ett problem med gjutningen hos tillverkaren så toppen spricker på dom efter ett tag om man har otur.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 december 2009
Suzuki Grand Vitara V6, robust och relativt smidig bil som tar sig fram överallt. Var kanon nöjd med min, tog sig igenom leriga hagar med hästtrailer utan problem åtminstone. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 594 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Pierre_r skrev:
En grej till om du nu väljer en cherokee från 99-01. Kolla på toplocksnumret står där 0331 så köp inte den
Det blev ett problem med gjutningen hos tillverkaren så toppen spricker på dom efter ett tag om man har otur.

ok tack för tipset kollade på en sån med men dem var rätt dyr men än 30hehe

2 594 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
Suzuki Grand Vitara V6, robust och relativt smidig bil som tar sig fram överallt. Var kanon nöjd med min, tog sig igenom leriga hagar med hästtrailer utan problem åtminstone. smile

synd bara att dom har så litet bagage utrymme samt i fel prisklass

2 594 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
ingen som rekomenderat en blazer? tror ni om denna då?

http://www.blocket.se/dalarna/Chevrolet … =4&w=3

Sök