Trollhättans stads snö röjning och höga gupp..

Lillfan
1 januari 2010 · 24 Inlägg

Jag skriver detta inlägg som ett litet rop på folk... jag hoppas på att det finns fler människor i Trollhättan som kan känna sig träffade..

Ni som någon gång på nått sätt tagit skador på bilen och alla dess detaljer. gå med och skriv till kommunen och skicka in era räkningar och klagomål..

ju fler vi är desto bättre.. det är ganska illa att vi som faktiskt inte har lust att vara orginella gubbar inte kan köra runt i stan utan att bilen går i bitar.

Har själv fått sönderslaget avgasrör minst tre gånger på en vecka.. de börjar bli ganska irriterande att man inte änns kan köra in på nån mindre väg än 45an utan att slå sönder allt..

Så ni som känner er träffade och även ni som kan känna att detta är ett problem som borde tas upp..

gå ut på www.trollhattan.se och skriv till alla som sitter på de där meningslösa kontoret.. tills vi får våran röst hörd..

Är detta en dålig ide eller om jag är helt ute och cyklar så kan detta på pekas i tråden..

// Lillfan

Senast redigerat av Lillfan (1 januari 2010)

Linux_1990
1 januari 2010 · 6 Inlägg

Ja håller med dig till 100% lillfan

loudness
1 januari 2010 · 4 554 Inlägg

kan inte påstå att vänersborg ligger spec. bra till heller vad gäller snöröjningen bra initiativ

Lillfan
1 januari 2010 · 24 Inlägg

detta kan ju tas upp i vänersborg oxå.. va där idag och när du sejer de så kan vi nog skriva med vänersborg som länk oxå.. där upp såg de ju riktigt för jävligt ut..

de kan ju va bra att skicka till dom oxå.. ännu större chans att få sin röst hörd.

www.vanersborg.se

TurboThell
1 januari 2010 · 105 Inlägg

prioriteringen på en tvärgata utan genomfart där "baggis" ligger har inte precis högsta prioritet när det har snöat så mycket som det gjort. särskilt inte precis innan jul och nyår då budgeten är helt slut. att gatorna varit dåligt plogade beror även på en liten ändring angående ersättning till plogbilarna nu när chaufförerna själva får ersätta plogskären. de vill ju inte direkt byta ut dem så ofta när de kostar som de gör:S att du kör en sänkt bil är ett val du gjort själv och kommunen kan inte direkt anpassa alla vägar och väglag till hur låga bilar bilägarna vill ha utan de bygger sina vägar efter hur höga bilarna är normalt. hur gubbigt det än känns:S
om jag sladdar in i en stolpe ska jag då anmäla kommunen för att de placerat stolpen på "fel" plats?
ta konsekvenserna för ditt handlande.
klart att vanliga bilar kan gå sönder när man framför dom helt normalt och då ska man agera!

Bjork OEM <3
1 januari 2010 · 6 957 Inlägg

Eran stads snöröjning är SKIT ! tongue MEN det är inte lätt att ploga inne i city heller..men jag kan inte påstå att nån stad imponerar på mig..kanske Skövde men inte mkt mer, här hemma..NE ! big_smile

OEM <3
Lillfan
2 januari 2010 · 24 Inlägg

TurboThell skrev:
prioriteringen på en tvärgata utan genomfart där "baggis" ligger har inte precis högsta prioritet när det har snöat så mycket som det gjort. särskilt inte precis innan jul och nyår då budgeten är helt slut. att gatorna varit dåligt plogade beror även på en liten ändring angående ersättning till plogbilarna nu när chaufförerna själva får ersätta plogskären. de vill ju inte direkt byta ut dem så ofta när de kostar som de gör:S att du kör en sänkt bil är ett val du gjort själv och kommunen kan inte direkt anpassa alla vägar och väglag till hur låga bilar bilägarna vill ha utan de bygger sina vägar efter hur höga bilarna är normalt. hur gubbigt det än känns:S
om jag sladdar in i en stolpe ska jag då anmäla kommunen för att de placerat stolpen på "fel" plats?
ta konsekvenserna för ditt handlande.
klart att vanliga bilar kan gå sönder när man framför dom helt normalt och då ska man agera!

så du menar att det är mitt fel att jag inte kan framföra min bil på en vanlig gata som Tunhemsvägen utan att slå sönder saker.. de e sant att jag har valt att sänka min bil.. men den här tråden går inte ut på att vi som har sänka bilar ska klaga.. Alla som råkat ut för nått liknande ska klaga...
känner du dej inte träffad så skit i de då..

men de finns en del människor som har normala bilar och framför dom på ett normalt sätt och ändå går de sönder..

det är ju ett val som jag vill att kommunen ska välja mellan antingen höja ersättningen för plogarna eller ersätta dom som fått bilarna sönderslagna av isen...

den här tråden startade jag för att jag ville ta initiativ...
menar du att jag, efter som att jag har en sänkt bil inte borde klaga.. !?!?..

Lillfan
2 januari 2010 · 24 Inlägg

Bjork skrev:
Eran stads snöröjning är SKIT ! tongue MEN det är inte lätt att ploga inne i city heller..men jag kan inte påstå att nån stad imponerar på mig..kanske Skövde men inte mkt mer, här hemma..NE ! big_smile

mjo.. de e svårt att skotta in emellan.. men endå.. lite mer energi på snöröjning borde väl inte vara så mycket att be om.. dom har ju lyckats förr.. men med åren har de ju bara blivit sämre.. och nu är de riktigt illa..

Juvakka
2 januari 2010 · 1 697 Inlägg

TurboThell skrev:
prioriteringen på en tvärgata utan genomfart där "baggis" ligger har inte precis högsta prioritet när det har snöat så mycket som det gjort. särskilt inte precis innan jul och nyår då budgeten är helt slut. att gatorna varit dåligt plogade beror även på en liten ändring angående ersättning till plogbilarna nu när chaufförerna själva får ersätta plogskären. de vill ju inte direkt byta ut dem så ofta när de kostar som de gör:S att du kör en sänkt bil är ett val du gjort själv och kommunen kan inte direkt anpassa alla vägar och väglag till hur låga bilar bilägarna vill ha utan de bygger sina vägar efter hur höga bilarna är normalt. hur gubbigt det än känns:S
om jag sladdar in i en stolpe ska jag då anmäla kommunen för att de placerat stolpen på "fel" plats?
ta konsekvenserna för ditt handlande.
klart att vanliga bilar kan gå sönder när man framför dom helt normalt och då ska man agera!

Kan säga att farsan har en saab 9-3 aero och den e det verkligen inga stora marginaler med, dem gånger den tagit i har den klarat sig. och dessa är ändå inte speciellt låga. Sen e det så j*vla dåligt att dem ska envisas me å salta 24-7 oxå.

Saab 900 "T16" (1992)
Steenzor
2 januari 2010 · 489 Inlägg

Kan ju säga att det är inte bara "sänkta" bilar, min 900 som är helt original och inte slut i dämparna skrapar i väldigt ofta i isen! Inte nog med det! Var hemma hos en kompis och kollade film, kommer ut efter 23 tiden och ser att fanskapet till plogaren har dragit en passa is/snö på min högra front när den stod parkerad, och där med har högersidans "spoiler" slitits av och till följd av det drog den med sig fästena i karossen. Men vet inte riktigt om jag får någon ersättning för detta.

Juvakka
2 januari 2010 · 1 697 Inlägg

Steenzor skrev:
Kan ju säga att det är inte bara "sänkta" bilar, min 900 som är helt original och inte slut i dämparna skrapar i väldigt ofta i isen! Inte nog med det! Var hemma hos en kompis och kollade film, kommer ut efter 23 tiden och ser att fanskapet till plogaren har dragit en passa is/snö på min högra front när den stod parkerad, och där med har högersidans "spoiler" slitits av och till följd av det drog den med sig fästena i karossen. Men vet inte riktigt om jag får någon ersättning för detta.

Det måste du ju nästan få om du inte hade parkerat dumt. Bara du tog kort på plats så e det ju bara å kolla. Jag e riktigt rädd för att det ska hända ed min bil oxå, när det har snöat och jag kommer till bilen så har plogen plogat upp en snöhög runt hela min bil så jag inte kommer in. Detta eftersom min bil ofta står lite längre bort för sig själv.

Saab 900 "T16" (1992)
Lillfan
2 januari 2010 · 24 Inlägg

Steenzor skrev:
Kan ju säga att det är inte bara "sänkta" bilar, min 900 som är helt original och inte slut i dämparna skrapar i väldigt ofta i isen! Inte nog med det! Var hemma hos en kompis och kollade film, kommer ut efter 23 tiden och ser att fanskapet till plogaren har dragit en passa is/snö på min högra front när den stod parkerad, och där med har högersidans "spoiler" slitits av och till följd av det drog den med sig fästena i karossen. Men vet inte riktigt om jag får någon ersättning för detta.

De du kan göra är att gå in på trollhättans kommuns hemsida och klaga.. Fråga vart du ska skicka räkningarna.. Dom är ju direkt skylldiga till det som hänt.. Tanken med denna tråden va ju att folk som oss ska klaga så mycke som möjligt tills vi får ett svar hur dom tänkt att lösa detta problem.. Antingen att dom ersätter oss eller att dom ser till att de blir bättre skottat..

Martin 9-3 Fisketokig
2 januari 2010 · 2 997 Inlägg

Vem ställer bilar som man är det minsta rädd om efter gatan i snöväder?

Spar de för mycket så kommer folk klaga då och tar de tillräckligt så kommer man inte ifrån att bilar kan ta skada. Räcker med en snöklump som kommer i rullning.

Är man rädd om bilen så handskottar man runt den flera gånger om dagen så behöver man aldrig skotta så nära med maskin.

Tänk också på att kommuner ofta lägger ut all snöröjning på entreprenad och kan bli strul om det blir några skador. Med flera maskiner och kanske förare i skift samt kanske flera företag som hyrs in i sämre väder så är nog chanserna för ersättning rätt måttliga...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
loudness
2 januari 2010 · 4 554 Inlägg

hade varit intressant och läsa upphandlingen för snöröjningen, den borde väl vara offentlig handling? får man de svart på vitt

TurboThell
2 januari 2010 · 105 Inlägg

Linux_1990 skrev:

TurboThell skrev:
klart att vanliga bilar kan gå sönder när man framför dom helt normalt och då ska man agera!

Jag kan också säga att farsans 9-5 är inte speciellt låg den heller men den har också tagit i .. Väldigt små skavanker har de blivit men inget som syns direkt så tänk lite på va du skriver eftersom att alla bilar som är originala kan även vara för låga för att inte skrapa i ..

Förstår vad ni säger och kan hålla med till viss del. känner 6st som kör snöröjning och innan ni börjar klaga över deras dåliga jobb tycker jag att ni själva kan ta C-kort och sätta er i en lastbil med snöplog och köra några dygn när snöfallet var som värst. är inte heller överlycklig över resultatet men de är människor precis som alla andra:S om någon har haft jour innan vet de hur stressigt det kan bli när telefonen ringer efter bara någon timmas vila:S i många fall när de kör snö gäller inte deras fasta regler på vila utan de får köra tills det är färdigt.

Dansken-
2 januari 2010 · 950 Inlägg

Nu bor jag i Trollhättan och kör en Porsche GT3, som är en ganska låg bil med mycket överhäng. Kör inte på vintern, men sommarkörningen i Trollhättan är väl inte så illa? På de 3 åren jag har haft bilen, har inte jag kört sönder något på bil, när jag har kört på staden. Det gäller att ha ögonen med sig och inte köra rakt upp på hindret. Okay, där är ett par av kullerstensgatorna i centrum, där man får ta det mycket försiktigt, men det syns.
Får säga att jag tycker Trollhättan är en okay stad att ha låg bil i. 
Kan säga att Trollhättan är ett paradis jämfört med många städer jag har sett i USA, där hela infrastrukturen är baserat på att man kör SUV.

Personligen ville jag hellre se skyddsjakt på snorungarna, som går runt och förstör gatlampor, glasbullerskydd och busskurer.

Senast redigerat av Dansken- (2 januari 2010)

TurboThell
2 januari 2010 · 105 Inlägg

Dansken- skrev:
Nu bor jag i Trollhättan och kör en Porsche GT3, som är en ganska låg bil med mycket överhäng. Kör inte på vintern, men sommarkörningen i Trollhättan är väl inte så illa? På de 3 åren jag har haft bilen, har inte jag kört sönder något på bil, när jag har kört på staden. Det gäller att ha ögonen med sig och inte köra rakt upp på hindret. Okay, där är ett par av kullerstensgatorna i centrum, där man får ta det mycket försiktigt, men det syns.
Får säga att jag tycker Trollhättan är en okay stad att ha låg bil i. 
Kan säga att Trollhättan är ett paradis jämfört med många städer jag har sett i USA, där hela infrastrukturen är baserat på att man kör SUV.

nej precis.. när jag tex köpte min 740 turbo var den lite för låg så jag skrapade i avgassystemet överallt, tom när jag vände på tunhemsvägen.. men tycker inte man kan skicka mail till kommunen att de ska sänka guppen och plana ut vägarna för att jag köpte en för låg bil:S

Lillfan
2 januari 2010 · 24 Inlägg

loudness skrev:
hade varit intressant och läsa upphandlingen för snöröjningen, den borde väl vara offentlig handling? får man de svart på vitt

Tror att man kan få tag i den på kommunen.. men dom har varit väldigt stela i samtalen med dom och de verkar som om dom inte vill veta av nån som är under 30 och har åsikter..

Lillfan
2 januari 2010 · 24 Inlägg

TurboThell skrev:

Linux_1990 skrev:

TurboThell skrev:
klart att vanliga bilar kan gå sönder när man framför dom helt normalt och då ska man agera!

Jag kan också säga att farsans 9-5 är inte speciellt låg den heller men den har också tagit i .. Väldigt små skavanker har de blivit men inget som syns direkt så tänk lite på va du skriver eftersom att alla bilar som är originala kan även vara för låga för att inte skrapa i ..

Förstår vad ni säger och kan hålla med till viss del. känner 6st som kör snöröjning och innan ni börjar klaga över deras dåliga jobb tycker jag att ni själva kan ta C-kort och sätta er i en lastbil med snöplog och köra några dygn när snöfallet var som värst. är inte heller överlycklig över resultatet men de är människor precis som alla andra:S om någon har haft jour innan vet de hur stressigt det kan bli när telefonen ringer efter bara någon timmas vila:S i många fall när de kör snö gäller inte deras fasta regler på vila utan de får köra tills det är färdigt.

de e klart vi känner sympati för dom som skottar.. de är inte de.. vad jag vill få ut av kommunen är ju att dom tar tag i ett problem.. om det leder till att dom pressar skottarna mer så är de inte bra.. vad jag vill är att dom sätter in fler folk så att de blir mer effektivt.. nu vet jag att jag har siktat ganska högt i de här ärendet.. men jag tycker ändå att det är viktigt att vi försöker få våran röst hörd oavsett hur idiotiskt och galen jag än kan framstå som..

de problemet vi har med snö röjningen skulle ju inte vara så svårt att lösa.. de finns en helvetes massa folk som har c-kort och är arbetslösa.. jag vet att de står lastbilar som är kompatibla till att skotta.. så de som jag försöker få fram här att om vi får våran röst hörd så gör dom förhoppnings vis nått åt de genom att sätta in fler folk och fler bilar.. med lite framförhållning..

Steenzor
2 januari 2010 · 489 Inlägg

Juvakka skrev:

Steenzor skrev:
Kan ju säga att det är inte bara "sänkta" bilar, min 900 som är helt original och inte slut i dämparna skrapar i väldigt ofta i isen! Inte nog med det! Var hemma hos en kompis och kollade film, kommer ut efter 23 tiden och ser att fanskapet till plogaren har dragit en passa is/snö på min högra front när den stod parkerad, och där med har högersidans "spoiler" slitits av och till följd av det drog den med sig fästena i karossen. Men vet inte riktigt om jag får någon ersättning för detta.

Det måste du ju nästan få om du inte hade parkerat dumt. Bara du tog kort på plats så e det ju bara å kolla. Jag e riktigt rädd för att det ska hända ed min bil oxå, när det har snöat och jag kommer till bilen så har plogen plogat upp en snöhög runt hela min bil så jag inte kommer in. Detta eftersom min bil ofta står lite längre bort för sig själv.

Stod helt normalt, sen hade jag inget foto dock när det hände, men jag har ifall mailat nu och väntar på svar.
Sen om han andra påstår att man ska vara ute vare halvtimme och skotta framför och vid sidorna av bilarna är väll inte helt logiskt att man gör.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang