6477
Sök

Test musik för att få veta om man kopplat rätt?

537 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
Tjoo.

Vet i min bil inte vilka sladdar som går till vilka högtalare. Finns det någon "låt" man kan trycka in i stereon så säger nån person i den låten "höger bak", "vänster fram" osv så man vet att rätt högtalare är kopplad på rätt sladdar?

2 024 Inlägg
1 januari 2010
Funkar inte så eftersom du bara har stereoljud antar jag, dvs höger och vänster. Använd balans och fader funktionen istället så hör  du om du kopplat rätt. Tex balans till höger och fader fram, då ska det ju komma ljud från höger fram.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 914 Inlägg
1 januari 2010
precis smile annars så går det koppla in ett 9v batteri på högtalaren så hör man vilket som kommer vars men gör som expoze säger smile lättast och bäst så smile

537 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
Har alla huvudenheter en sån funktion? Har en Pioneer från 1996, eller om det var 1998..

372 Inlägg
2 januari 2010
Alla och alla, de flesta har det då iaf. Men som tidigare sa, dutta ett vanligt batteri, jag brukar ta 1.5volt men 9volt går säkert lika bra. Så kommer det ett litet ljud ur den högtalare som kabeln går till. Då hör du vilken som är vilken. På detta vis kan du även se vad som är + och - på kabeln. Ifall högtalarens + går på batteriets + går högtalarkonen utåt. Annars innåt smile

537 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
Alltså, jag vet ju vilka sladdar som är vilka och från vilka högtalare de kommer ifrån. Men problemet är att sladdarna från huvudenheten inte är märkta och jag vet inte på vilka sladdar från huvudenheten jag ska koppla in högtalarna på.Brukar ju vara märke med "-rear back" "+ front left" osv, men de är enbart färgade.

16 197 Inlägg
2 januari 2010
då googlar man å hittar följande:

Högtalar kablar
vit - Front V +
vit/svart - Front V -
grå - Front H +
grå/svart - Front H -
green - Bakre V +
green/black - Bakre V -
lila - Bakre H +
lila/svart - Bakre H -

Övriga kablar
gul - konstant ström
röd - kopplas till tändningen eller liknande. (går att koppla så att man kan spela utan att tändningen är på.)
svart - jord
blå/vit - remote (används för att starta slutsteg)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

537 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
då googlar man å hittar följande:

Högtalar kablar
vit - Front V +
vit/svart - Front V -
grå - Front H +
grå/svart - Front H -
green - Bakre V +
green/black - Bakre V -
lila - Bakre H +
lila/svart - Bakre H -

Övriga kablar
gul - konstant ström
röd - kopplas till tändningen eller liknande. (går att koppla så att man kan spela utan att tändningen är på.)
svart - jord
blå/vit - remote (används för att starta slutsteg)

.. och finner att färgerna inte stämmer efter som de är:

svart/grön
röd/grön
svaart/grön
grön
grå
grå/svart
grå/svart
grå/röd

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
2 januari 2010
Det du kan göra har redan blivit sagt, antingen så kollar du stereon om den har fader - fram & bak inställningar, och balance - vänster / höger och använder dig utav dom för att få fram om du kopplat rätt,
(har själv en stereo från 97 eller vad det är och den har sådan funktion) eller så tar du ett litet batteri och duttar på kablarna, dock vet jag inte om det funkar för att få veta om det sen blir rätt med stereon utan mer för att veta att högtalarna är kopplade rätt.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

238 Inlägg
2 januari 2010
går det inte att sätta dit ett iso-kablage då ?

Sök