3411
Sök

Solenoiden har lossnat från startmotorn

715 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
Hej
jo solenoiden är väl den saken som ska sitt ihop med startmotorn? Min har lossnat, hur funker elöverföringen i från solenoid till startmotor? Måste de sitta ihop? Om de måste sitta ihop kan man tejpa ihop dem eller måste man köpa ny?

409 Inlägg
2 januari 2010
solenoiden är i stort sett en elektromagnet...skulle tro att det är lättast att köpa en ny eller en från skroten...ja dom måste sitta ihop de e solenoiden som gör att start motorn drar runt motorn typ.... nån annan får förklara bättre...

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

715 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
svempus skrev:
solenoiden är i stort sett en elektromagnet...skulle tro att det är lättast att köpa en ny eller en från skroten...ja dom måste sitta ihop de e solenoiden som gör att start motorn drar runt motorn typ.... nån annan får förklara bättre...

Okej tackar för din förklaring, hoppas att någon fortsätter och förklara.

blacken
2 januari 2010
mulleina skrev:
Hej
jo solenoiden är väl den saken som ska sitt ihop med startmotorn? Min har lossnat, hur funker elöverföringen i från solenoid till startmotor? Måste de sitta ihop? Om de måste sitta ihop kan man tejpa ihop dem eller måste man köpa ny?

Den funkar i två steg ett elektriskt och ett mekaniskt.  Det elektriska har i sin tur två funktioner ena är en elektromagnet spole som drar i en gaffel som mekaniskt pushar fram solenoiddrevet till startkransen, den andra är en kontakt som sitter på "andra sidan" av magnetspolens dragstång och som aktiverar själva startmotorn när solenoid drevet är i rätt position på startkransen. Hela solenoidhuset måste sitta exakt på plats för att kunna funka normalt, och enbart tejp tror jag (ganska övertygad) inte håller för det.

Men hur har den släppt är det fästskruvarna som har ramlat bort?
Senast redigerat av blacken (2 januari 2010)

715 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
blacken skrev:
mulleina skrev:
Hej

Den funkar i två steg ett elektriskt och ett mekaniskt.  Det elektriska har i sin tur två funktioner ena är en elektromagnet spole som drar i en gaffel som mekaniskt pushar fram solenoiddrevet till startkransen, den andra är en kontakt som sitter på "andra sidan" av magnetspolens dragstång och som aktiverar själva startmotorn när solenoid drevet är i rätt position på startkransen. Hela solenoidhuset måste sitta exakt på plats för att kunna funka normalt, och enbart tejp tror jag (ganska övertygad) inte håller för det.

Men hur har den släppt är det fästskruvarna som har ramlat bort?

Den är avbruten i godset

21 761 Inlägg
2 januari 2010
Ja, då är ju en annan startmotor det enda alternativet enligt mig iaf. smile

715 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
jag tackar er alla för snabba och enkla svar. Baserat på era svar så blir det en "ny" startmotor ifrån skroten

blacken
2 januari 2010
mulleina skrev:
jag tackar er alla för snabba och enkla svar. Baserat på era svar så blir det en "ny" startmotor ifrån skroten

Eller byt solenoiden..

715 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
blacken skrev:
mulleina skrev:

Eller byt solenoiden..

jo men solenoiden ska väl sitta fast i starmotorn? hur ska jag sätta fast solenoiden om jag köper en ny?

I got Dubs!
2 423 Inlägg
3 januari 2010
du får med solenoiden när du köper ny/beg generator.

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
3 januari 2010
mulleina skrev:
blacken skrev:
mulleina skrev:

Eller byt solenoiden..

jo men solenoiden ska väl sitta fast i starmotorn? hur ska jag sätta fast solenoiden om jag köper en ny?

Solenoiden sitter med fästskruvar i startmotorn samt en hake inuti. Så lossa skruvarna/muttrarna, sedan haka ur den från startmotorn. Lossa även kablarna innan, även plusen från batteriet.

Mvh
Senast redigerat av Volvo_Thomas (3 januari 2010)

Mvh Thomas

832 Inlägg
3 januari 2010
Adde666 skrev:

Varför får man en solenoid om man köper en generator. tongue

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

715 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
Lurken_85 skrev:
Adde666 skrev:

Varför får man en solenoid om man köper en generator. tongue

Jag fick med solenoiden när jag köpte startmotor. 150kr, 250med frakt det var prisvärt.

Sök