7021
Sök

Ha en allround och resten vanliga sommardäck?

878 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
Hej
Vad säger lagen om jag skulle ha en Allround däck och resten vanliga sommardäck?, tänkte mest då allround är godkänt på sommaren med så ska det väl inte göra något?.
MVH
Jonas

All The best
MVH
Jonas .L

Xenoholic
2 559 Inlägg
2 januari 2010
Samma TYP av däck skall användas.
Dvs Sommar ELLER vinterdäck wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
2 januari 2010
Och förutom sommar ELLER vinter däck så måste du ha samma mönster på varje axel. Så nej du kan itne ha ett allround däck.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

4 001 Inlägg
3 januari 2010
finns inga allrounddäck, det finns sommardäck eller vinterdäck

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
3 januari 2010
Allround? Är det dubbfria vinterdäck lr?

Som Aerocombi skrev. Alla däck runt om måste vara samma typ.

Xenoholic
2 559 Inlägg
3 januari 2010
marwin_of_sweden skrev:
Och förutom sommar ELLER vinter däck så måste du ha samma mönster på varje axel. Så nej du kan itne ha ett allround däck.

Det där med att det måste va samma mönster tror jag inte stämmer hmm

Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

561 Inlägg
3 januari 2010
Du får blanda sommardäck och allround/dubbfria vinterdäck. Dock ej dubbat och o dubbat

4 001 Inlägg
3 januari 2010
BALAN skrev:
Du får blanda sommardäck och allround/dubbfria vinterdäck. Dock ej dubbat och o dubbat

skeptisk till det:
Typ av däck
Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ (diagonaldäck, radialdäck, sommardäck eller vinterdäck).

och eftersom det inte finns allround utan bara de 4 ovanstående modellerna så faller ett odubbat vinterdäck som just vinterdäck vid kombinationer mellan dessa typer

edit: jag kan ha fel med sådan är iaf min tolkning
Senast redigerat av kolvas (3 januari 2010)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Xenoholic
2 559 Inlägg
3 januari 2010
Urklipp från http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … personbil/
.........................................................................................................................................................Typ av däck
Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ (diagonaldäck, radialdäck, sommardäck eller vinterdäck).
.........................................................................................................................................................

878 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
hehe förvirrat det blir då vissa säger att man kan och vissa säger inte:p, har nämligen råkat köpa ett allround begagnat och har sommardäck på nu
tänkte ha ett året runt det och resten sommardäck:p bör ju fan inte göra något om man tänker efter då det är odubbat.

All The best
MVH
Jonas .L

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
3 januari 2010
Rspeter skrev:

klart som fan det finns ! ?
Åretrunt däck.

C H E V R O L E T <3

4 001 Inlägg
3 januari 2010
Children-Of-Bodom skrev:
Rspeter skrev:

Åretrunt däck.

utveckla gärna och förklara vad det är för ett däck, det finns sommardäck och dubbade eller odubbade vinterdäck i min värld iaf.

5 042 Inlägg
3 januari 2010
ejon_850 skrev:
hehe förvirrat det blir då vissa säger att man kan och vissa säger inte:p, har nämligen råkat köpa ett allround begagnat och har sommardäck på nu
tänkte ha ett året runt det och resten sommardäck:p bör ju fan inte göra något om man tänker efter då det är odubbat.

såhär enkelt e det.
Du får ha olika däck . Dock så måste du ha 2st likadana minst, fram & 2 av annat samma märke bak, Det är även godkänt om däckem skulle va av olika märken men dock fortfarande likadana mönster ! hoppas du förstod smile

C H E V R O L E T <3

4 001 Inlägg
3 januari 2010
ejon_850 skrev:

har du barmark? de flesta ställen i Sverige är det vinterväglag nu.

5 042 Inlägg
3 januari 2010
kolvas skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Rspeter skrev:

Åretrunt däck.

utveckla gärna och förklara vad det är för ett däck, det finns sommardäck och dubbade eller odubbade vinterdäck i min värld iaf.

Friktionsdäck är dubbfria vinterdäck tillverkat med ett speciellt vintergummi som tål låga temperaturer. Dessa däck är speciellt framtagna för vinterväglag men får även framföras vid sommarväglag.
a.k.a allround däck smile

sen ang evil audio så stämmer det ang att dom e mjuka o slits. men så kör ju folk som inte har råd att köpa däck jämt smile
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (3 januari 2010)

C H E V R O L E T <3

16 197 Inlägg
3 januari 2010
Children-Of-Bodom skrev:
Rspeter skrev:

Åretrunt däck.

va ja vet så måste däck som ska användas på vinterväglag vara märkt M+S..

å M+S däck äver vinterdäck.. visst går att köra me dom på sommaren om dom e odubbande men de e inget att rekomendera då dom slits jätte fort å gummit blir skit mjuks när de e varmt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 001 Inlägg
3 januari 2010
Children-Of-Bodom skrev:
kolvas skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Åretrunt däck.

Friktionsdäck är dubbfria vinterdäck tillverkat med ett speciellt vintergummi som tål låga temperaturer. Dessa däck är speciellt framtagna för vinterväglag men får även framföras vid sommarväglag.

fråga en däckkrängare eller trafiksäkerhetsrådgivare om vad dom anser om odubbade vinterdäck på sommaren.

det är en tolkningsfråga men jag klassar det iaf. som vinterdäck

16 197 Inlägg
3 januari 2010
Children-Of-Bodom skrev:
kolvas skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Åretrunt däck.

jo dom får köras på sommaren men de är inget allround däck... de är ett odubbat vinterdäck.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

878 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Hehe får ringa nånstans känns ingen som jobbar med däck som vet något om detta?:p
Året runt däck är tillåtet köra på sommaren, och sommardäck med på sommarn, så varför INTE få köra med 1 året runt däck och resten vanliga sommardäck och köra på sommaren?, finns ju ingen vettig anledning att inte få göra det?, då finns de på vintern får man ju inte köra, men sommarn?? ehm.... :p

All The best
MVH
Jonas .L

3 354 Inlägg
3 januari 2010
ejon_850 skrev:
Hehe får ringa nånstans känns ingen som jobbar med däck som vet något om detta?:p
Året runt däck är tillåtet köra på sommaren, och sommardäck med på sommarn, så varför INTE få köra med 1 året runt däck och resten vanliga sommardäck och köra på sommaren?, finns ju ingen vettig anledning att inte få göra det?, då finns de på vintern får man ju inte köra, men sommarn?? ehm.... :p

ja hade det vart fler än 1 "åretrunt" däck som du velat sätta på bilen så hade jag avrått dig då blandningen i gummit brukar bli till det sämre åretrunt om däcket är konstruerat för att kunna "funka" på både sommar som vinter. och detta kan resultera i sämre funktion inom säkerhetsaspekterna och det ekonomiska
Senast redigerat av Seth (3 januari 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Sök