6414
Sök

Ha en allround och resten vanliga sommardäck?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
3 januari 2010
ejon_850 skrev:
Hehe får ringa nånstans känns ingen som jobbar med däck som vet något om detta?:p
Året runt däck är tillåtet köra på sommaren, och sommardäck med på sommarn, så varför INTE få köra med 1 året runt däck och resten vanliga sommardäck och köra på sommaren?, finns ju ingen vettig anledning att inte få göra det?, då finns de på vintern får man ju inte köra, men sommarn?? ehm.... :p

Likadana mönster som sagt på varje axel.

C H E V R O L E T <3

878 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
ejon_850 skrev:
Hehe får ringa nånstans känns ingen som jobbar med däck som vet något om detta?:p
Året runt däck är tillåtet köra på sommaren, och sommardäck med på sommarn, så varför INTE få köra med 1 året runt däck och resten vanliga sommardäck och köra på sommaren?, finns ju ingen vettig anledning att inte få göra det?, då finns de på vintern får man ju inte köra, men sommarn?? ehm.... :p

Det har ingen alls betydelse på mönster. På jobbet har vi bytt ett flertal däck på bilar och ibland är det inte samma mönster vi lägger på och arbetar då i volvo bil, dock har jag ingen aning om detta med året runt om däck.

All The best
MVH
Jonas .L

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
3 januari 2010
Children-Of-Bodom skrev:
ejon_850 skrev:

Skitsnack, jag har då aldrig fått påbackning på det, på nån av mina gammla skrotbilar jag besiktigat. Även besiktningsmannen sa till mig att det är skitsamma vad du har för däck, hur du blandar, om du kör med sommar på vintern osv sålänge samtliga däck på bilen är lagliga och uppfyller alla krav.

5 042 Inlägg
3 januari 2010
Turbomatte skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
ejon_850 skrev:

Skitsnack, jag har då aldrig fått påbackning på det, på nån av mina gammla skrotbilar jag besiktigat. Även besiktningsmannen sa till mig att det är skitsamma vad du har för däck, hur du blandar, om du kör med sommar på vintern osv sålänge samtliga däck på bilen är lagliga och uppfyller alla krav.

det är skitsamma vad bes säger. Polis säger nått helt annat kan jag lova, själv åkt fast för det.

C H E V R O L E T <3

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
3 januari 2010
Jag körde med all-around-däck på Magnumen, funkade hur bra som helst på sommaren och på vintern. Slets inte onormalt snabbt om man kollar på framdäcken, bakdäcken fick utstå en jävla massa sladdande och burnouts, så dom slets ju ner lite. Men jag klarade mig faktiskt på originaldäcken som följde med bilen i två säsonger innan dom blev helt uppsladdade. smile

1 Inlägg
3 januari 2010
FL3JM: Vad var det för däck du körde med? Det låter helt fantastiskt med däck som klarar två säsongers "jävla massa sladdande och burnouts"....
Eller du håller dej kanske till trampbilar??

5 042 Inlägg
3 januari 2010
MongoMule skrev:
FL3JM: Vad var det för däck du körde med? Det låter helt fantastiskt med däck som klarar två säsongers "jävla massa sladdande och burnouts"....

Han skrev ju Magnumen, Dodge. 350 hästar bil så nej ingen trampebil ..

C H E V R O L E T <3

Xenoholic
2 559 Inlägg
3 januari 2010
Efterssom ingen såg mitt förra inlägg så kommer det igen
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … personbil/
Typ av däck
Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ (diagonaldäck, radialdäck, sommardäck eller vinterdäck).

LÄS
mad
Senast redigerat av Aerocombi (3 januari 2010)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

4 001 Inlägg
3 januari 2010
Seth skrev:
ejon_850 skrev:

ja hade det vart fler än 1 "åretrunt" däck som du velat sätta på bilen så hade jag avrått dig då blandningen i gummit brukar bli till det sämre åretrunt om däcket är konstruerat för att kunna "funka" på både sommar som vinter. och detta kan resultera i sämre funktion inom säkerhetsaspekterna och det ekonomiska

den gummiblandningen vill jag prova på någon gång som funkar i både -25 grader och +25 grader, dom jag snackat med på som är duktiga på området påstår att ett sådant däck inte finns och jag har själv aldrig haft något sådant heller.

Som sagt så kolla hos Transportstyrelsen och leta upp ett däck som benämns/klassas som "året runt" eller "allround", det finns inte, det finns: diagonaldäck, radialdäck, sommardäck eller vinterdäck dubbade eller odubbade.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Egen företagare
864 Inlägg
3 januari 2010
Detta är ett urklipp från nordendäcks däckskola.

Användning av vinterdäck under sommaren

Det är tillåtet att använda dubbfria vinterdäck på sommaren, men det rekommenderas inte av däckbranschen. Vinterdäcken är konstruerade för användning under kall vinter och har därför bland annat en mjukare gummiblandning än sommardäcken. Sommardäck är säkrare då det råder värme och sommarväglag. På grund av den mjuka gummiblandningen slits vinterdäcket onormalt mycket vid användning under sommarhalvåret.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Smålänning
7 887 Inlägg
3 januari 2010
Svar till TS:

Finns inga allrounddäck. Antingen är det ett vinterdäck märkt M+S, eller ett sommardäck märkt M+S som inte är godkänt för vinter i sverige då märkningen betyder Mud and Sand i USA, Australien m.m.

Är det den första, alltså ett dubbfritt vinterdäck (friktionsdäck) får du INTE ha det ihop med sommardäck på din bil.
Är det ett av det andra, så BÖR du få det, men det är en tolkningsfråga från bes/polis sida. Förmodligen godkänt enligt listor, men utan lista beror det på kontrollantens kunskaper.

Sen lite OT som alla andra wink
Dubbfritt på sommaren är lika farligt som sommardäck på vintern...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Xenoholic
2 559 Inlägg
3 januari 2010
twin_cam skrev:
Svar till TS:

Finns inga allrounddäck. Antingen är det ett vinterdäck märkt M+S, eller ett sommardäck märkt M+S som inte är godkänt för vinter i sverige då märkningen betyder Mud and Sand i USA, Australien m.m.

Är det den första, alltså ett dubbfritt vinterdäck (friktionsdäck) får du INTE ha det ihop med sommardäck på din bil.
Är det ett av det andra, så BÖR du få det, men det är en tolkningsfråga från bes/polis sida. Förmodligen godkänt enligt listor, men utan lista beror det på kontrollantens kunskaper.

Sen lite OT som alla andra wink
Dubbfritt på sommaren är lika farligt som sommardäck på vintern...

Lite överdrivet men absolut inte lika bra som sommardäck wink

Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
3 januari 2010
MongoMule skrev:

Var ju inte direkt att jag åkte runt som Ken Block varje dag. smile Jag värmde ju däcken när jag skulle köra mot nån på streetrace och sladdarna kom lite ibland när det ville sig. wink Däcken höll jättebra hur som helst, förstår inte fördomarna mot allrounddäck. Snackade med en däck-krängare, han sa att allrounddäck typ slits ner av sig själva på en enda sommar utan att man sladdar och grejjer, skitsnack alltså.

Angående bilen jag använde så är det bara titta på den här snutten: http://www.garaget.org/video/3ij78yu1x5kr

Kallar du det trampbil så blir jag lite smickrad, då har jag benmuskler värre än Magnus Samuelsson! big_smile

Edit: Däcken vetefan vad det var för nått, tror dom hette Continental, så var det dessutom typ klet på insidan av dom som fyller igen eventuella små punkteringar. Kostar säkert en del, men det var dom som följde med bilen från fabrik. Skulle aldrig köpa jättedyra däck till en bil som ändå knappt kan svänga, lika bra att köpa billiga så man kan sladda upp dom utan att få ångest. wink smile
Senast redigerat av FL3JM (3 januari 2010)

Smålänning
7 887 Inlägg
3 januari 2010
FL3JM skrev:
Edit: Däcken vetefan vad det var för nått, tror dom hette Continental, så var det dessutom typ klet på insidan av dom som fyller igen eventuella små punkteringar. Kostar säkert en del, men det var dom som följde med bilen från fabrik. Skulle aldrig köpa jättedyra däck till en bil som ändå knappt kan svänga, lika bra att köpa billiga så man kan sladda upp dom utan att få ångest. wink smile

100% säker på att dom är godkända i Sverige som vinterdäck då?

Vart en skrivning i tidningen för ett par år sen om en som smällt som L200 med originaldäck i halkan.
Hon fick inte ut ett öre på försäkringen då däcken inte va godkända i Sverige som vinterdäck, trots att dom vart märkta med M+S...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Xenoholic
2 559 Inlägg
3 januari 2010
twin_cam skrev:
FL3JM skrev:

Vart en skrivning i tidningen för ett par år sen om en som smällt som L200 med originaldäck i halkan.
Hon fick inte ut ett öre på försäkringen då däcken inte va godkända i Sverige som vinterdäck, trots att dom vart märkta med M+S...

Köpte en uppsättning med begagnade Nan Kang cool sommardäck för några år sedan, som jag efter ett tag upptäckte att de var märkta M+S.
Jag hade då inte ens funderat på att köra med dom på vintern.

4 001 Inlägg
3 januari 2010
Aerocombi skrev:
twin_cam skrev:
FL3JM skrev:

Köpte en uppsättning med begagnade Nan Kang cool sommardäck för några år sedan, som jag efter ett tag upptäckte att de var märkta M+S.
Jag hade då inte ens funderat på att köra med dom på vintern.

som sagts innan i tråden så för att vara godkända som vinterdäck i sverige så ska det stå M+S OCH en fjälltopp eller en snöflinga, annars står M+S för Mud & Sand, med fjälltopp eller snöflinga betyder det Mud & Snow

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

2 182 Inlägg
3 januari 2010
Children-Of-Bodom skrev:
kolvas skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

klart som fan det finns ! ?
Åretrunt däck.

utveckla gärna och förklara vad det är för ett däck, det finns sommardäck och dubbade eller odubbade vinterdäck i min värld iaf.

Friktionsdäck är dubbfria vinterdäck tillverkat med ett speciellt vintergummi som tål låga temperaturer. Dessa däck är speciellt framtagna för vinterväglag men får även framföras vid sommarväglag.
a.k.a allround däck smile

sen ang evil audio så stämmer det ang att dom e mjuka o slits. men så kör ju folk som inte har råd att köpa däck jämt smile

Allround däck finns fortfarande inte, det är friktionsdäck och det är inte rekomderat att köra med på sommaren.

Det har gjorts tester där två likadana bilar kör i 50km/h sen tvärbromsar, den ena bilen har nya sommardäck o den andra har friktionsdäck. När bilen med sommardäck ståd still så gled bilen med friktionsdäck nästan 50m extra.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Sök