6579
Sök

Bandpasslåda BMW e30 cab

200 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Guldis skrev:
Okej det var ändå inte så farligt dyrt... Ska köpa ny huvudenhet också....
Men tidskompa via huvudenheten då måste man köra via två slutsteg antar jag
Kan man tidskompa med signalprocessorerna med ett slutsteg?

MVH Ola

Ja om det ska fungera så måste du ha olika steg eller iaf olika kanaler till basen fram och dom där bak, annars så ska tidskompenseringen göras efter utgångarna på steget och så vitt jag vet så finns det ingen enhet som klarar av det. Dom som finns jobbar med lågnivåsignalen.

Precis som jag trodde  det var  hmm... mitt steg är ju mono så ska ju gå då...? eller är jag för trött för tänka rätt...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 januari 2010
Ska du koppla alla basar på det steget? Isåfall så är du lite för trött ja, det funkar icke om du inte hittar nån processor som jobbar med stegets utsignal. wink Men jag förstår fortfarande inte varför du ska ha basar både fram och bak...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
5 januari 2010
En bra 10" och bygga en schysst bandpass med rören in i kupen måste väl vara det lättaste (visst sluten är lättare ) om man ska ha bra ljud i en cab?

Borde vara smidigare än att fixa med tidscomp, signalprocessor, bas fram, 2 st bak..... Dyrt och en massa massa jobb.
Senast redigerat av Softis (5 januari 2010)

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 januari 2010
Ja eller så bara bygga in en 10a i handskfacket. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

200 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
Problemet med bandpass är att jag inte har en blekaste hur jag ska räkna ut den....
Så någon får gärna hjälpa mig med det om det finns ork till det?

Signalprocessor gör inget det är ändå lite fräckt att pilla med sånt smile...

21 761 Inlägg
5 januari 2010
För att kunna räkna ut en låda så måste vi ju veta vilken bas det gäller, inte alla basar som passar i bandpass. smile

200 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
För att kunna räkna ut en låda så måste vi ju veta vilken bas det gäller, inte alla basar som passar i bandpass. smile

Nee klart smile... Dem som jag har nu är Audiobahn AW1200V
Är lite tveksam till att dem passar för bandpass men du får gärna kolla vad du tror smile. Har 2 st som det är tänkt att användas

9 157 Inlägg
6 januari 2010
ChriZtoffer skrev:
Guldis skrev:
Okej det var ändå inte så farligt dyrt... Ska köpa ny huvudenhet också....
Men tidskompa via huvudenheten då måste man köra via två slutsteg antar jag
Kan man tidskompa med signalprocessorerna med ett slutsteg?

MVH Ola

Ja om det ska fungera så måste du ha olika steg eller iaf olika kanaler till basen fram och dom där bak, annars så ska tidskompenseringen göras efter utgångarna på steget och så vitt jag vet så finns det ingen enhet som klarar av det. Dom som finns jobbar med lågnivåsignalen.

ExtraKim skrev:
Ni som säger att man måste tidskompa om man ska ha en bas fram och en bak, tidskompar ni framsystemet också? Om inte så är er logik lite tveksam wink

Jajjamensan, allt är tidskompat i min bil. smile Framsystemet är fördröjt en del för att basen ska hänga med och spela "rätt" samt att det är kompenserat mellan vänster & höger kanal samt mid och mellanregister/diskant.

Men då är dom inställningarna gjorda för den som kör då eller? Låter det då inte konstigt för en som sitter i baksätet?

21 761 Inlägg
6 januari 2010
Guldis skrev:
Dem som jag har nu är Audiobahn AW1200V
Är lite tveksam till att dem passar för bandpass men du får gärna kolla vad du tror smile. Har 2 st som det är tänkt att användas

Jag har utgått ifrån parametrarna för årsmodell 2006 av basarna, vet inte vilket år dina basar är gjorda. Lådan är en trekammars bandpass med portad mittenkammare.

Sluten kammare (per bas): 33 liter totalt, dämpmatta på innerväggarna
Portad kammare: 80 liter exklusive portar, dämpmatta på innerväggarna.
Port: 2 st 6", rören ska vara 6 cm, sedan trattar i varje ände.

Jag har inte räknat med portarna i den portade kammarens volym eftersom jag inte vet hur långt in i kammaren som de ska sitta, men iof är de ju ganska korta så att de tar bara upp någon enstaka liter (0,2 liter per cm för varje port). Basarna är däremot inräknade i de slutna kammarnas volym. smile

Lite väl stor låda kanske.
Senast redigerat av Drönirettab (6 januari 2010)

4 693 Inlägg
6 januari 2010
33+33+80=146 liter smile Ganska stor för den bilen.

Som sagt, 1 st riktigt bra 10" skulle nog funka.

Booyakasha!

2 914 Inlägg
6 januari 2010
Softis skrev:
33+33+80=146 liter smile Ganska stor för den bilen.

Som sagt, 1 st riktigt bra 10" skulle nog funka.

blir iaf trångt i handsfacket lol
Senast redigerat av kalle_kalle (6 januari 2010)

200 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Guldis skrev:

Jag har utgått ifrån parametrarna för årsmodell 2006 av basarna, vet inte vilket år dina basar är gjorda. Lådan är en trekammars bandpass med portad mittenkammare.

Jag har inte räknat med portarna i den portade kammarens volym eftersom jag inte vet hur långt in i kammaren som de ska sitta, men iof är de ju ganska korta så att de tar bara upp någon enstaka liter (0,2 liter per cm för varje port). Basarna är däremot inräknade i de slutna kammarnas volym. smile

Dem är köpta 2007 men vilken årsmodell vet jag inte på rak arm har inte papperna här.
Men 136 liter blir nog jävligt tufft i den bilen......lägger jag basarna på sidan så blir dem för höga för att komma in under cablådan (vet inte vad det heter men där man fäller ner cabben) så för att komma in med rören i bilen blir dem typ åtminstone 30-40cm långa
Verkar som detta är svårt som fan...

Väggen bakom baksätet Gör det något om man gör 2 12" hål i den och monterar basarna i den och gör en sluten låda?alltså tänker mest på bilens vridstyvhet eller vad man ska säga...
Just nu ser jag det som simplaste alternativet men vill inte förstöra bilen egentligen iheller vill kunna återställa.
Bygger jag bandpasslådan som du räknade så har jag inget bagageutrymme men iofs vad ska jag med det till? problemet är att rören blir sjukt långa.... men det gör kanske inget? alltså från lådan in i "kupén"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 januari 2010
Putteliten skrev:
ChriZtoffer skrev:
ExtraKim skrev:
Ni som säger att man måste tidskompa om man ska ha en bas fram och en bak, tidskompar ni framsystemet också? Om inte så är er logik lite tveksam wink

Jajjamensan, allt är tidskompat i min bil. smile Framsystemet är fördröjt en del för att basen ska hänga med och spela "rätt" samt att det är kompenserat mellan vänster & höger kanal samt mid och mellanregister/diskant.

Men då är dom inställningarna gjorda för den som kör då eller? Låter det då inte konstigt för en som sitter i baksätet?

Stämmer bra det, är ju min bil och jag som har betalt ljudet. wink När nån åker där bak så slår jag på baksystemet och ingen har då klagat över det ljudet än. Däremot om man åker som passagerare fram så låter det lite konstigt då det mesta av ljudet kommer från höger sida, men det får man stå ut med.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 693 Inlägg
7 januari 2010
Guldis skrev:
Drönirettab skrev:
Guldis skrev:

Dem är köpta 2007 men vilken årsmodell vet jag inte på rak arm har inte papperna här.
Men 136 liter blir nog jävligt tufft i den bilen......lägger jag basarna på sidan så blir dem för höga för att komma in under cablådan (vet inte vad det heter men där man fäller ner cabben) så för att komma in med rören i bilen blir dem typ åtminstone 30-40cm långa
Verkar som detta är svårt som fan...

Väggen bakom baksätet Gör det något om man gör 2 12" hål i den och monterar basarna i den och gör en sluten låda?alltså tänker mest på bilens vridstyvhet eller vad man ska säga...
Just nu ser jag det som simplaste alternativet men vill inte förstöra bilen egentligen iheller vill kunna återställa.
Bygger jag bandpasslådan som du räknade så har jag inget bagageutrymme men iofs vad ska jag med det till? problemet är att rören blir sjukt långa.... men det gör kanske inget? alltså från lådan in i "kupén"

Vad menar du med att göra 2 st 12" hål? Tänkte du montera basarna rätt i sätet?

Får jag fråga vad du ska ha/har för steg och vad basen/basarna får kosta?

Booyakasha!

200 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
[ Qoute klydda ]Vad menar du med att göra 2 st 12" hål? Tänkte du montera basarna rätt i sätet?

Får jag fråga vad du ska ha/har för steg och vad basen/basarna får kosta? [qoute klydd]

Alltså bakom baksätet är där en plåt "vägg" eller vad man ska kalla det mellan "kupen" och bagage utrymmet tänkte om man kunde sätta basarna i den och såklart bygga ngn form utav låda...
Dock lär det iofs låta skit eftersom det då kommer att spela "igenom" lite lite skummgummi och lädert i sätet... om man nu inte tar ut de....

Jag har två st Audiobahn AW1200V basar och ett Rockford fosgate t20001

Steget : http://www.rockfordfosgate.com/products … cale=en_US

Basarna : http://www.crutchfield.com/S-1grCVHBVEF … 1200V.html

4 693 Inlägg
7 januari 2010
Vore jag som sig så hade jag sålt basarna och köpt tex en sådan här istället http://www.ljudstudion.se/orion-hcca102 … c-411.aspx

Eller kanske en http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10046  <---- dyrare/billigare------>  http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16248
Senast redigerat av Softis (7 januari 2010)

Booyakasha!

200 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
För att kunna montera fram i handskfacket eller`?

4 693 Inlägg
8 januari 2010
Guldis skrev:
För att kunna montera fram i handskfacket eller`?

Nej, till en liten bandpass i skuffen. Vet dock inte om alla dom passar i bandpass, men det kommer nog någon snart och yttrar sig om det smile

Booyakasha!

Sök