5327
Sök

Dator problem: BSOD 10 gånger i rad.. [Advancerat problem]

6 710 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
MB: AM2+ GA-MA78GM-S2H
CPU: AMD Athlon 7750 Black Edition 2.6Ghz
GPU: ATI Radeon HD 3650 PCI-E
RAM: Corsair DDR2 1GB TWIN2X2048-8500C5D ( x 4 )

BSOD fel:
Memory_Failure
Memory_Managerment
Page_Fault_In_Nonpage_Area

Felkod: 5031 ( Om jag minns rätt )

Allt detta började efter jag bytte från Win7 Beta till RC, efter att jag hade uppdaterat grafikkoret
Rollback'ade drivers och problemet försvann. Installerade Win7 HP den 23 dec och igår kom problemet igen..

Jag kan logga in, låta datorn stå i timmar men inget händer, om jag inte loggar in; då kommer krashandet

Fick tanken på att de var grafikkortet men;

Roll back drivers, funkade inte.
Körde MemTest och datorn krashade..till och med i safe mode

Körde med de två främre, datorn startar men stannar upp efter att den säger "2046MB - OK", tangentbordet funkade inte så jag kom inte in i BIOS
Körde med de två bakre efter, fick ingen skärm..
Datorn vägrade stänga av om man inte klippte strömmen på PSUn.

Nej, jag har inte kört med minne 1 och 3 eller 2 och 4. Men vad tror ni, känns som att det är moderkortet som har gett up.

Och just nu funkar datorn, men risken finns att den ska börja bråka igen
Senast redigerat av Malheus (5 januari 2010)

De/Dem

892 Inlägg
5 januari 2010
Ojdå, låter inge kul det där. Det skulle faktiskt kunna vara mammakortet som gett upp...

Men du, hur testade du ram-minnena? Moderkort brukar ju vilja att du parar minnena i bank 1&3 samt 2&4 för att det ska funka, och iomed att du har TwinPair minnen så bör du nog göra så? Men ett tips är ju att testa minnena 2 åt gången i bankerna som har samma färg på moderkortet.
Det skulle ju faktiskt kunna vara så att det är nån minnesmodul som gett upp...

En annan grej men kan fundera på är om det är din hårddisk som brutit ihop. Kan du starta datorn med en boot cd eller liknande?

Nu gissar jag bara hejvillt, svårt att säga exakt vad det kan vara utan att ha datorn framför mig och testa själv, men det verkar finnas gott om info om det där page fault meddelandet, så googla lite och se vad du hittar. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

6 710 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
La till en medning..

Men jobbiga är ju att datorn funkar nu, så det är svårt att felsöka.. Ibland funkar den, väldig långtid..

De/Dem

8 921 Inlägg
5 januari 2010
Kraschar datorn i memtest så är det med stor säkerhet där felet ligger.
Testa med nya minnen

Fotograf på Tierp iDag

892 Inlägg
5 januari 2010
Malheus skrev:
Nej, jag har inte kört med minne 1 och 3 eller 2 och 4. Men vad tror ni, känns som att det är moderkortet som har gett up.

Ja jag säger fortfarande att du borde testa det här, speciellt om datorn blir kass igen och du överväger att spenera pengar på nya grejjer. Det är lite för ofta som folk förutsätter det värsta om nått inte fungerar, t ex börjar felsöka en bil som inte startar, när det bara är slut på soppa...

En tanke jag fick nu, har du sett till så att ditt nätaggregat är tillräckligt? Lite långsökt kanske, men kan resultera i skumma fel...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 januari 2010
Hamilton skrev:
Kraschar datorn i memtest så är det med stor säkerhet där felet ligger.
Testa med nya minnen

Instämmer med detta.
Ett fel kan skapa en serie av fel, de här med tangentbordet osv är troligtvis bara någon form av skum effekt av minnesfelen.
Felkoderna tyder ju även dem på minnesproblem, och memtestkraschandet..det är vad jag satsar på iaf, kör ett minne i taget och testa memtest, testa varje minne på varje plats, ett test för varje gång.
Testa även de här me att låta den krascha i windows på det sättet.
Kanske du kan ringa in problemet till en port, ett minne m.m.
Minnesproblem är ju tyvärr de jävligaste att testa.

Hade det varit grafikkortet som gav upp så bör det INTE ge upp under memtest då det inte är grafikkortet som hårdstressas (stressas mer av att starta Windows), om du förstår mig smile

Hur ligger det till med kylning (temperaturer) och mängden damm i nätagget? Även detta kan skapa fel i minnesskrivningar.
Senast redigerat av Mortalis (5 januari 2010)

6 710 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
Android skrev:
Malheus skrev:

Ja jag säger fortfarande att du borde testa det här, speciellt om datorn blir kass igen och du överväger att spenera pengar på nya grejjer. Det är lite för ofta som folk förutsätter det värsta om nått inte fungerar, t ex börjar felsöka en bil som inte startar, när det bara är slut på soppa...

En tanke jag fick nu, har du sett till så att ditt nätaggregat är tillräckligt? Lite långsökt kanske, men kan resultera i skumma fel...

500W

De/Dem

Sök