1869
Sök

Protestera mot Saabs nerläggning vid Riksdagshuset

5 111 Inlägg
18 januari 2010
Har i och för sig inte sett många sådana inlägg i den här tråden, Quistan...

142 Inlägg
10 augusti 2011
lägg ner bilmärket nu en gång fär alltid det är dax för saab att somna in nu, det är varken världens bästa eller sämsta bil eller fulast eller vackrast, men vad fan det är dax att vakna nu man kan inte bedriva en erksamhet som bara går back o pumpa in en jävla massa pengar i nåt som uppenbarligen inte går att kränga.

Muttley
10 augusti 2011
Peggy_red skrev:
lägg ner bilmärket nu en gång fär alltid det är dax för saab att somna in nu, det är varken världens bästa eller sämsta bil eller fulast eller vackrast, men vad fan det är dax att vakna nu man kan inte bedriva en erksamhet som bara går back o pumpa in en jävla massa pengar i nåt som uppenbarligen inte går att kränga.

Mycket bättre att ge bort de till kineserna. De verkar åtminstone klara av att driva stora verksamheter. Och så kan de utveckla.  Nu går de typ åt helvete.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
10 augusti 2011
Peggy_red skrev:

Och var jobbar du med? Bara så vi kan vråla om att du ska bli arbetslös, men det är väll försent för det är väll samhall som gäller för dig.
Senast redigerat av azid (10 augusti 2011)

2slow

Muttley
10 augusti 2011
azid skrev:
Peggy_red skrev:

Och var jobbar du med? Bara så vi kan vråla om att du ska bli arbetlös, men det är väll försent för det är väll samhall som gäller för dig.

Men risken är stor att de blir av med jobben om de ska fortsätta på detta viset. Sköter de inte sig så blir de begärda i konkurs.

Sen fattar jag inte varför de anställda inte har börjat söka andra jobb och förbereda sig innan de går helt åt helvete. Framförhållning menar jag då. När de inte har råd att betala löner börjar de bli dags.

2 668 Inlägg
10 augusti 2011
tkd_rille skrev:
azid skrev:
Peggy_red skrev:

Och var jobbar du med? Bara så vi kan vråla om att du ska bli arbetslös, men det är väll försent för det är väll samhall som gäller för dig.

Men risken är stor att de blir av med jobben om de ska fortsätta på detta viset. Sköter de inte sig så blir de begärda i konkurs.

Sen fattar jag inte varför de anställda inte har börjat söka andra jobb och förbereda sig innan de går helt åt helvete. Framförhållning menar jag då. När de inte har råd att betala löner börjar de bli dags.

Jo det ser inte ljust ut, men att sitta och vråla om att nu ska det somnas, vaknas och diverse ordbajseri irriterar bara, helst då människan som skriver inlägget inte ens verkar klarat grundskolan.

Gillar inte hur tyst det är om saaberiet men det bådar inte gott.
Senast redigerat av azid (10 augusti 2011)

2slow

Muttley
10 augusti 2011
azid skrev:
tkd_rille skrev:
azid skrev:

Jo det ser inte ljust ut, men att sitta och vråla om att nu ska det somnas och vaknas och diverse ordbajseri irriterar bara, helst då människan som skriver inlägget inte ens verkar klarat grundskolan.

Det är antagligen lugnet före offentliggörandet av deras planer. Facket väntar på besked.
Så de är väl deras sista chans nu att visa om de kan driva det vidare eller om ägaren har misslyckats ännu en gång.
Men ärligt talat så kommer inte folk bli arbetslösa, de kommer vara oroligt ett bra tag tills de fattar att kineserna kommer att rädda jobben här uppe. All tillverkning kommer inte försvinna för dem.

142 Inlägg
16 augusti 2011
azid skrev:
Peggy_red skrev:

ha ha nej tyskt företag säger inte mer än så

142 Inlägg
16 augusti 2011
azid skrev:
tkd_rille skrev:
azid skrev:

Jo det ser inte ljust ut, men att sitta och vråla om att nu ska det somnas, vaknas och diverse ordbajseri irriterar bara, helst då människan som skriver inlägget inte ens verkar klarat grundskolan.

o vad fan menar du med att inte klarat grunskolan?!

500 Inlägg
16 augusti 2011
Peggy_red skrev:
azid skrev:
tkd_rille skrev:

Han menar nog att du stavar så dåligt att du omöjligt kan ha fått godkänt i svenskan på högstadet.

904 Inlägg
16 augusti 2011
Jag kör Volvo tycker att det är ett bra märke, har inget i mot Saab men pumpa in mer pengar är som att jag skulle lägga min lön månad efter månad i en önskebrunn å önska mig en miljon. Att kineserna skulle klara av å driva företaget är ju ingen konst, vem som helst skulle klara det om ens anställda jobbar 14timmar om dagen sju dagar i vecken för 1000kr i månaden

AUTOTECH S60 power

2 668 Inlägg
16 augusti 2011
Nocturnal skrev:
Peggy_red skrev:
azid skrev:

Han menar nog att du stavar så dåligt att du omöjligt kan ha fått godkänt i svenskan på högstadet.

Precis, tack för att du tydliggjorde det för städaren.

2slow

329 Inlägg
16 augusti 2011
Har inte läst igenom tråden, men är så trött på att Saab hela tiden hyllas som något underverk.. Lägg ner skiten en gång för alla, som gått med förlust så mycket. Det finns 2 saker som är så sorgliga med Saab. Det ena är dom stackarna som jobbar där, som varje gång det barkar åt helvete sitter och gnäller i tidningar om sina amorteringar. DU SKULLE SÖKT NÅT ANNAT FÖR FLERA ÅR SEDAN, PUCKO.
Det andra är att jag med många andra kommer bli tvugna att betala för allt till slut....

142 Inlägg
17 augusti 2011
Nocturnal skrev:
Peggy_red skrev:
azid skrev:

mycket o hänga upp sig på.

5 198 Inlägg
17 augusti 2011
Nocturnal skrev:
Peggy_red skrev:
azid skrev:

Ska man titta på stavningen på garaget så har väl 75% missat svenskan i skolan.

1 414 Inlägg
17 augusti 2011
Jag driver en liten websida som heter SaabsUnited.com på nätet med så där 800'000 besökare i månaden och nästan 5000 registrerade medlemmar, mer Saab nörd än jag blir man nog inte. Har jobbat där, har familj och vänner som jobbar där samt 3 egna bilar varav den nyaste beställdes då GM bestämde sig för att lägga ner Saab för lite mer än ett år sedan.

Det som skrämmer mig är att även om företaget bygger kanonbra bilar, inte världens bästa och billigaste men heller inte dyraste, med otroligt många nöjda svenska och internationella ägare, så missar väldigt många Svenskar förståelsen för vad som händer om ett företag som Saab skulle lägga ner.

1. Tusentals människor blir utan jobb i Trollhättan, Vänersborg, Uddevalla, Lilla Edet, Göteborg, Grästorp Skara och faktiskt också i Göteborg.

2. Underleverantörerna går under, och nu börjar tusentals bli tio-tusentals människor då en väldigt stor andel av underleverantörerna faktiskt är i Sverige. Saab är mer en svensk bil än de flesta tror. Göteborg kommer att påverkas kraftigt då väldigt många underleverantörer delas med Volvo och dessa har tyvärr inte råd att endast leverera till Volvo. Underleverantörerna har också leverantörer, bland annat stål industrin som finns i norra Sverige. Saab tillhör en av de största inköparna av plåt i landet, och ja dom köper svenskt!

3. Mängden handel som sker i dessa regioner kommer fall kraftigt vilket betyder att de som jobbar i butik helt plötsligt inte längre har något att göra... fler människor arbetslösa.

4. Folk börjar vilja flytta och villa priser och bostadspriser faller kraftigt då mängden tillgängliga bostäder blir dramatiskt fler.

5. När minst en förälder är ledig fulltid samt den andra på halvtid får man inte längre ha barnen på dagis, detta ser man redan nu då vissa dagis i regionen som normalt hade 30-40 barn, numera har 3-5 st... Flertal dagis och fritids läggs ner och ännu fler som faktiskt inte hade något med företaget Saab att göra blir arbetslösa... Handeln minskar ännu mer och fler blir arbetslösa...

6. Det värsta som kan hända är att bostads värdet faller under belånade värdet. Det betyder personlig konkurs för de som äger bostäderna...

Vem betalar? Jo skattebetalarna, det är dom som får stå för underhålls-stöd till alla de människor som blir arbetslösa. Inte nog med det så kommer nog Svensk ekonomi inte klara av det nästan 100'000 människorna som detta faktiskt berör... Svensk ekonomi bygger på att vi skapar varor i det här landet som människor utomlands köper, så att vi får in pengar i landet.

Många må tycka att Saab är skit, men otroligt många människor oavsett om dom har något med Saab att göra eller inte får mat på bordet tack vare detta "skit" märke och dessa "puckon" som går och köper bilarna...

Ska vi inte ta och stödja svensk industri och svenska företag oavsett vad de må vara istället för att spendera alla Sveriges pengar utomlands? Dom kommer ju inte direkt oss till nytta där?

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 827 Inlägg
17 augusti 2011
Den Amerikanska staten har bevisat att det inte går att hålla företag flytande för skattebetalarnas skull.

Dom har länge ansett att krig är rätt väg att gå eftersom det håller otroligt många människor sysselsatta, både inom armén och inom tillverkning av vapen, ammunition, utrustning osv. Nu kommer det i nacken och deras underskott har aldrig varit så stort, dom är på randen till ekonomisk kollaps.

Det finns INGEN anledning att hålla konkurshotade företag flytande med hjälp av statliga medel, det kommer bara kosta mer än det smakar i slutändan. Ingen tror väl egentligen att SAAB kommer hämta sig och börja sälja bilar i stor omfattning inom en tidsperiod på 10 år? Detta betyder ju att man livnär en döende kassako som sväljer mer än den producerar.

Nej avliva kon om man inte får det att gå runt...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Team RmR
393 Inlägg
17 augusti 2011
Founder skrev:
Jag driver en liten websida som heter SaabsUnited.com på nätet med så där 800'000 besökare i månaden och nästan 5000 registrerade medlemmar, mer Saab nörd än jag blir man nog inte. Har jobbat där, har familj och vänner som jobbar där samt 3 egna bilar varav den nyaste beställdes då GM bestämde sig för att lägga ner Saab för lite mer än ett år sedan.

Det som skrämmer mig är att även om företaget bygger kanonbra bilar, inte världens bästa och billigaste men heller inte dyraste, med otroligt många nöjda svenska och internationella ägare, så missar väldigt många Svenskar förståelsen för vad som händer om ett företag som Saab skulle lägga ner.

1. Tusentals människor blir utan jobb i Trollhättan, Vänersborg, Uddevalla, Lilla Edet, Göteborg, Grästorp Skara och faktiskt också i Göteborg.

2. Underleverantörerna går under, och nu börjar tusentals bli tio-tusentals människor då en väldigt stor andel av underleverantörerna faktiskt är i Sverige. Saab är mer en svensk bil än de flesta tror. Göteborg kommer att påverkas kraftigt då väldigt många underleverantörer delas med Volvo och dessa har tyvärr inte råd att endast leverera till Volvo. Underleverantörerna har också leverantörer, bland annat stål industrin som finns i norra Sverige. Saab tillhör en av de största inköparna av plåt i landet, och ja dom köper svenskt!

3. Mängden handel som sker i dessa regioner kommer fall kraftigt vilket betyder att de som jobbar i butik helt plötsligt inte längre har något att göra... fler människor arbetslösa.

4. Folk börjar vilja flytta och villa priser och bostadspriser faller kraftigt då mängden tillgängliga bostäder blir dramatiskt fler.

5. När minst en förälder är ledig fulltid samt den andra på halvtid får man inte längre ha barnen på dagis, detta ser man redan nu då vissa dagis i regionen som normalt hade 30-40 barn, numera har 3-5 st... Flertal dagis och fritids läggs ner och ännu fler som faktiskt inte hade något med företaget Saab att göra blir arbetslösa... Handeln minskar ännu mer och fler blir arbetslösa...

6. Det värsta som kan hända är att bostads värdet faller under belånade värdet. Det betyder personlig konkurs för de som äger bostäderna...

Vem betalar? Jo skattebetalarna, det är dom som får stå för underhålls-stöd till alla de människor som blir arbetslösa. Inte nog med det så kommer nog Svensk ekonomi inte klara av det nästan 100'000 människorna som detta faktiskt berör... Svensk ekonomi bygger på att vi skapar varor i det här landet som människor utomlands köper, så att vi får in pengar i landet.

Många må tycka att Saab är skit, men otroligt många människor oavsett om dom har något med Saab att göra eller inte får mat på bordet tack vare detta "skit" märke och dessa "puckon" som går och köper bilarna...

Ska vi inte ta och stödja svensk industri och svenska företag oavsett vad de må vara istället för att spendera alla Sveriges pengar utomlands? Dom kommer ju inte direkt oss till nytta där?

kan nog vara det bästa jag har läst i den här tråden

Jag tror på att saab klarar sin överlevnad ennu en gång smile

Har själv jobbat där sen kom varsslet, sen jobbade jag med saabs kvalite osv under ett annat företag men aa så länge saab står still så är man arbetslös och ja det drabbar många runt om kring inte bara saab anställda, det blir en hård arbetsmarknad här runt trollhättan när det gäller att hitta ett jobb , då man absolut inte är ensam om att söka jobb

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 augusti 2011
Founder skrev:

Mycket välskrivet inlägg och ett mycket imponerande engagemang du har i och med din hemsida med mera.

Men jag kan inte hålla med om det du skriver, det är en väldigt färgad bild av situationen. Som om jag skulle skriva att "Vid en skogsbrand totalförstörs 1.000 hektar mark", vad jag glömmer att nämna är att skogen kommer att återhämta sig, och vad du glömmer att nämna är att ett samhälle återhämtar sig mycket snabbare än vad skogsmark gör.

Du pratar också om hundratusentals jobb, i media har siffran 7000 figurerat och kvällspressen är inte direkt kända för att ta i underkant eller hur?

Det är lätt att skriva "Rädda Saab, rädda jobben" men att ge Saab pengar utan något hopp för överlevnad försämrar bara situationen ovan. I det scenariot förloras alla jobb i samband med Saab och resurser som kunde gjort nytta någon annanstans. Varför inte gynna Volvo med goda framtidsutsikter, så kan detta bolag i samma region dämpa fallet?

Det är inte lätt att diskutera Saab utan att diskutera vad som företaget faktiskt är, sina produkter. Det har aldrig varit annat än bra bilar, men "bra" är inte tillräckligt när alla konkurrenter är "bättre" eller till och med "mycket bättre". Audi är det märke Saab säger sig vilja konkurrera med, Audi har de tre kommande åren budgeterat 720 miljarder till utveckling av helt nya produkter. En summa Saab aldrig sett och bara kan drömma om, hur skall märket kunna konkurrera med detta?

Det är inte lönt att argumentera mot nackdelarna med en nedläggning, när det för tillfället inte finns någon realistisk chans för överlevnad. För säga vad man vill om märkets entusiaster, uppenbarligen finns det inte tillräckligt många för att Saab skall kunna överleva med undermåttliga produkter. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Aldrig nöjd
804 Inlägg
17 augusti 2011
Founder skrev:
Textvägg

Saab är varken tillräckligt stort eller välmående för att vara så pass inflytelserikt som du beskriver. Underleverantörerna får bevisligen inte sina pengar ändå i och med att de inte säljer någonting, de lånar bara ut till ett Saab som väljer att betala med sina anställdas löner som en sista desperat lösning på skulder påväg till kronofogden. Underleverantörer kan anpassa sin verksamhet efter en stor kund (Volvo), vad de inte har råd med är den välgörenhet som är att behålla Saab som kund.

Saabs lokaler kommer inte att stå tomma, istället lär ett betydligt mer välmående och framgångsrikt företag köpa dessa. Särskilt när priserna sjunker – lokalerna i både Trollhättan och Göteborg (som exempel) är alltid eftertraktade. Av denna anledningen kommer inte handeln i dessa områden påverkas nämnvärt långsiktigt, som det är nu så är det just Saab som drar ned handeln i regioner så som Trollhättan; Oroar man sig över om man har jobb nästa månad, eller om man får lön den här så är man inte speciellt köpkraftig.

Saab är ett företag som vägrar och alltid har vägrat anpassa sig efter marknaden. Istället för att släppa t.ex. en liten diesel så försöker de slå sig in på över medelklassmarknaden med en dyr sedan; En marknad som domineras av driftsäkra tyskar. När detta misslyckas så försöker man lansera en stor, törstig SUV – Trots att man redan misslyckats med ett sådant försök för bara några år sedan.

Saab har sålt samma bilar år ut och år in utan att göra mer än små förändringar i kaross och elektrisk utrustning. Dessa bilar har varken sålt eller visat sig vara speciellt driftsäkra varför de fått ett dåligt rykte. Saab har istället för att jaga förändring tuffat på med förhoppningen om att ”nästa år blir allt bättre”, en strategi som dödar väldigt många företag varje år (t.ex. dagsaktuella OnOff). Det är dags att sluta pumpa in vatten i den sil som är Saab och låta marknaden göra sitt. Går Saab i konkurs så kommer nästa företag och marknaden kommer att bli starkare än någonsin igen.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Sök