Generatorn laddar fö mycket

mattisbig45 jabaär
6 januari 2010 · 103 Inlägg

bytte laddningsregulator när jag köpte bilen (en renault clio 1,4 97:a) i november,laddningslampan hade blinkat och dragit ur batteriet för den förre ägaren,och nu så funkade det,,,ett tag och så lade batteriet av,köpte ett nytt,kanon tyckte vi i familjen.
Bilen gick som en klocka tills för två veckor sedan:(,kommer ut på morgonen batteriet stendött,har nu hållit på o mätit batteriet,tar ingen tjuvström som jag först trodde så det nya batteriet är också paj för det drar ur obelastat.
När jag mäter på tomgången med halvljus ligger laddning på ca 14.30,varvar ca 2500 ligger på bortåt 15.80-16, på tok för högt,med elbakruta ,fläkt, elsits inkopplat ca 13.80-14.jämförde med min chrysler,den låg på ca 14.65-75 oavset vad jag kopplade på eller varvade ,mao som det ska vara.
Så är ju frågan om den nyaladdningsregulatorn var kass frånbörjan ...eller är det nått annat fel på själva generatorn. är i desperat behov av bra svar.

Senast redigerat av mattisbig45 (6 januari 2010)

Drönirettab
6 januari 2010 · 21 761 Inlägg

Det som kan göra att en regulator går sönder är tex om laddkabeln från generatorn glappar någonstans, kolla upp den kabeln i båda ändar och kika även på eventuell jordkabel om generatorn har en sån. Annars vet jag inte riktigt vad som kan orsaka såna där saker. hmm

mattisbig45 jabaär
6 januari 2010 · 103 Inlägg

jag har mätit på polerna eftersom generatorn sitter under insuget =trångt man ser inte nåt uppifrån,mätte likdant på chryslern.
jovisst det har jag oxo tänkt men vad i generatorn kan göra så att inte regulatorn fungerar lr slår ut den  som är ny

Drönirettab
6 januari 2010 · 21 761 Inlägg

Om någon diod i diodbryggan har pajjat så kan även detta slå ut laddregulatorn, glömde att skriva det i förra inlägget. smile

Senast redigerat av Drönirettab (6 januari 2010)

mattisbig45 jabaär
6 januari 2010 · 103 Inlägg

går det att laga eller måste man köpa en bättre begagnad och montera en ny regulator

Drönirettab
6 januari 2010 · 21 761 Inlägg

Hör med tex "Startmotorpunkse" eller "Streckkoden" här på forumet, de jobbar med generatorer. Finns nog även andra som pular med sånt också, men jag känner bara till dessa två som jag hänvisade till. smile

dbjanoz
6 januari 2010 · 1 785 Inlägg

mattisbig45 skrev:
bytte laddningsregulator när jag köpte bilen (en renault clio 1,4 97:a) i november,laddningslampan hade blinkat och dragit ur batteriet för den förre ägaren,och nu så funkade det,,,ett tag och så lade batteriet av,köpte ett nytt,kanon tyckte vi i familjen.
Bilen gick som en klocka tills för två veckor sedan:(,kommer ut på morgonen batteriet stendött,har nu hållit på o mätit batteriet,tar ingen tjuvström som jag först trodde så det nya batteriet är också paj för det drar ur obelastat.
När jag mäter på tomgången med halvljus ligger laddning på ca 14.30,varvar ca 2500 ligger på bortåt 15.80-16, på tok för högt,med elbakruta ,fläkt, elsits inkopplat ca 13.80-14.jämförde med min chrysler,den låg på ca 14.65-75 oavset vad jag kopplade på eller varvade ,mao som det ska vara.
Så är ju frågan om den nyaladdningsregulatorn var kass frånbörjan ...eller är det nått annat fel på själva generatorn. är i desperat behov av bra svar.

Mest troligt att laddregulatorn är defekt. 14.2-14.6volt bör laddningen ligga på över batteriet oavsett varvtal.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
mattisbig45 jabaär
7 januari 2010 · 103 Inlägg

dbjanoz skrev:

mattisbig45 skrev:
bytte laddningsregulator när jag köpte bilen (en renault clio 1,4 97:a) i november,laddningslampan hade blinkat och dragit ur batteriet för den förre ägaren,och nu så funkade det,,,ett tag och så lade batteriet av,köpte ett nytt,kanon tyckte vi i familjen.
Bilen gick som en klocka tills för två veckor sedan:(,kommer ut på morgonen batteriet stendött,har nu hållit på o mätit batteriet,tar ingen tjuvström som jag först trodde så det nya batteriet är också paj för det drar ur obelastat.
När jag mäter på tomgången med halvljus ligger laddning på ca 14.30,varvar ca 2500 ligger på bortåt 15.80-16, på tok för högt,med elbakruta ,fläkt, elsits inkopplat ca 13.80-14.jämförde med min chrysler,den låg på ca 14.65-75 oavset vad jag kopplade på eller varvade ,mao som det ska vara.
Så är ju frågan om den nyaladdningsregulatorn var kass frånbörjan ...eller är det nått annat fel på själva generatorn. är i desperat behov av bra svar.

Mest troligt att laddregulatorn är defekt. 14.2-14.6volt bör laddningen ligga på över batteriet oavsett varvtal.

Det har jag redan listat ut ,men vad som orsakat att en NY regulator pajat är ju desto knivigare att få reda på, men jag tror att batterinörden är på rätt väg .

Senast redigerat av mattisbig45 (7 januari 2010)

mattisbig45 jabaär
7 januari 2010 · 103 Inlägg

tog kontakt med startmotorpunktse,han var ganska säker på att en eller flera dioder hade gett upp vilket resulterar i felvärden , så det får bli en bättre beg nu o kolla upp den andra o ha som reserv.

dbjanoz
7 januari 2010 · 1 785 Inlägg

mattisbig45 skrev:
tog kontakt med startmotorpunktse,han var ganska säker på att en eller flera dioder hade gett upp vilket resulterar i felvärden , så det får bli en bättre beg nu o kolla upp den andra o ha som reserv.

Finns det fel på någon av dioderna så förblir generatorns lindningar alltid inkopplade även när den inte roterar. Det drar ur batteriet över en natt och du har inte längre likspänning ut från generatorn när den laddar.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
mattisbig45 jabaär
7 januari 2010 · 103 Inlägg

precis, jag har fått lite kunskap om det nu och det är aldrig fel att lära sig nya saker.wink

mattisbig45 jabaär
27 januari 2010 · 103 Inlägg

Generatorn är utbytt en ganska ny ,endast 4 tusen mil med ny regulator sitter monterd. nu har jag rätt värden oavsett belastning. men tjuvströms-problem kvarstår (nytt batteri sitter i ).
jag har fått använda starthjälp på morgonen,dock var inte batteriet fulladdat kvällen innan men jag kopplade bort minuspolen under dan igår och fick igång bilen vid kl 4 .har batteriet på laddning sedan igår kväll och får stå tills jag kommer hem idag.
finns det några referenser om hur lite/mycket ström som försvinner under låt säga natten med obelastat batteri

blacken
27 januari 2010 ·

mattisbig45 skrev:
Generatorn är utbytt en ganska ny ,endast 4 tusen mil med ny regulator sitter monterd. nu har jag rätt värden oavsett belastning. men tjuvströms-problem kvarstår (nytt batteri sitter i ).
jag har fått använda starthjälp på morgonen,dock var inte batteriet fulladdat kvällen innan men jag kopplade bort minuspolen under dan igår och fick igång bilen vid kl 4 .har batteriet på laddning sedan igår kväll och får stå tills jag kommer hem idag.
finns det några referenser om hur lite/mycket ström som försvinner under låt säga natten med obelastat batteri

Det kan mycket väl vara fel på den "nya" generatorn också. Prova med en utbytes istället..

mattisbig45 jabaär
27 januari 2010 · 103 Inlägg

blacken skrev:

mattisbig45 skrev:
Generatorn är utbytt en ganska ny ,endast 4 tusen mil med ny regulator sitter monterd. nu har jag rätt värden oavsett belastning. men tjuvströms-problem kvarstår (nytt batteri sitter i ).
jag har fått använda starthjälp på morgonen,dock var inte batteriet fulladdat kvällen innan men jag kopplade bort minuspolen under dan igår och fick igång bilen vid kl 4 .har batteriet på laddning sedan igår kväll och får stå tills jag kommer hem idag.
finns det några referenser om hur lite/mycket ström som försvinner under låt säga natten med obelastat batteri

Det kan mycket väl vara fel på den "nya" generatorn också. Prova med en utbytes istället..

det köper jag inte för en sekund den visar ju rätt värden oavsett belastning lr ej

Drönirettab
27 januari 2010 · 21 761 Inlägg

mattisbig45 skrev:
finns det några referenser om hur lite/mycket ström som försvinner under låt säga natten med obelastat batteri

Har bilen larm så kan bilens strömförbrukning med avslagen motor och låsta dörrar ligga omkring 25-30 mA, det är iaf inte en orimlig siffra. Sitter det inga extrasaker som ska dra ström när motorn är avslagen så bör förbrukningen vara ännu lägre tycker jag. smile

Du får göra en "tjuvströmsmätning" och se vilka värden du får.

mattisbig45 jabaär
27 januari 2010 · 103 Inlägg

jo jag ska göra det ,men tänkte mest på om hur mkt  batteriet tappar när man laddat det och har batteriet
inne över natten,håller den exakt värde från det man tar bort laddaren lr vad är acceptabelt vad det får tappa .

Drönirettab
27 januari 2010 · 21 761 Inlägg

Jag brukar rekommendera att vänta minst 8 timmar, men helst ännu längre, innan man kan få ett pålitligt värde för batteriets vilospänning. Utifrån egna mätningar har jag märkt att det faktiskt kan ta ett helt dygn innan batteriet har nått sin vilospänning, beror lite på batterityp och allmänt skick. smile

Batteriet kommer alltså inte att visa samma värde nästa dag som när du kopplade bort laddaren, spänningen kommer att sjunka en del. Är batteriet i mycket bra skick så bör det visa runt 12,8 V på ett "vanligt" batteri, däremot kan AGM-batterier ha något högre vilospänning.

blacken
27 januari 2010 ·

mattisbig45 skrev:

blacken skrev:

mattisbig45 skrev:
Generatorn är utbytt en ganska ny ,endast 4 tusen mil med ny regulator sitter monterd. nu har jag rätt värden oavsett belastning. men tjuvströms-problem kvarstår (nytt batteri sitter i ).
jag har fått använda starthjälp på morgonen,dock var inte batteriet fulladdat kvällen innan men jag kopplade bort minuspolen under dan igår och fick igång bilen vid kl 4 .har batteriet på laddning sedan igår kväll och får stå tills jag kommer hem idag.
finns det några referenser om hur lite/mycket ström som försvinner under låt säga natten med obelastat batteri

Det kan mycket väl vara fel på den "nya" generatorn också. Prova med en utbytes istället..

det köper jag inte för en sekund den visar ju rätt värden oavsett belastning lr ej

Det får du så gärna göra, men förändrar inte faktum. Generatorn kan mycket väl vara benägen att "pysa ut" ström även om den visar normala värden under gång och belastning..

mattisbig45 jabaär
28 januari 2010 · 103 Inlägg

blacken skrev:

mattisbig45 skrev:

blacken skrev:
Det kan mycket väl vara fel på den "nya" generatorn också. Prova med en utbytes istället..

det köper jag inte för en sekund den visar ju rätt värden oavsett belastning lr ej

Det får du så gärna göra, men förändrar inte faktum. Generatorn kan mycket väl vara benägen att "pysa ut" ström även om den visar normala värden under gång och belastning..

batteriet visade 13,05 kl 4 igår , 12.97 i morse så det verkar vara ok,ska bli intressant o se vad det är för värden i em . Om batteriet har tappat kräm så blir det en strömtjuvsökning , Blacken jag tror ändå inte på den teorin sorry den är långsökt

Senast redigerat av mattisbig45 (28 januari 2010)

blacken
28 januari 2010 ·

mattisbig45 skrev:

blacken skrev:

mattisbig45 skrev:

det köper jag inte för en sekund den visar ju rätt värden oavsett belastning lr ej

Det får du så gärna göra, men förändrar inte faktum. Generatorn kan mycket väl vara benägen att "pysa ut" ström även om den visar normala värden under gång och belastning..

batteriet visade 13,05 kl 4 igår , 12.97 i morse så det verkar vara ok,ska bli intressant o se vad det är för värden i em . Om batteriet har tappat kräm så blir det en strömtjuvsökning , Blacken jag tror ändå inte på den teorin sorry den är långsökt

Vadå teori? det är ett väldans "vanligt förekommande" fel på en del generatorer.. Har råkat ut för det "X" antal gånger på verkstaden där jag tidigare jobbade..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang