Aaaaaaalm´s 9-3 SS Vector | Just nu:Besiktning osv. [14/7]

Aaaaaaalm
30 september 2010 · 584 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Trevligt trevligt! big_smile VVMEs 55W är dock ingen höjdare att ha i helljuset, tar lång tid innan man får full ljusstyrka (vilket dock kan vara bra med tanke på hur mycket det lyser, lätt att bli bländad annars).

Nee har hört det med tongue men det får gå, tar ju bara någon sekund så smile
Kör du med relän eller ngt? eftersom de är på 55w borde de ju funka tycker man men..

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
Supra_robin
30 september 2010 · 4 663 Inlägg

fan va nice .D

ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 september 2010 · 8 744 Inlägg

Njaa snarare 10-15 sekunder för hellysena att komma igång helt om man inte använt dom innan, om man bara bländar av däremot så är dom snabba igång igen. Har för mig att mina är kopplade rakt på, men kan ha fel, kommer inte ihåg vad alla relän är till... roll

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Aaaaaaalm
6 oktober 2010 · 584 Inlägg

Nu sitter 55w xenonsatsen i helljuset, redigt starkt ljus men har 2 problem..

Det första är att ljusbilden är bra på högersidan men inte på vänstersidan, ljuset lyser inte alls lika
långt på vänstersidan, samt att det är lite diffust.. tycker lampan verkar sitta rätt men är ju ganska
trångt ner i där.. Går det att justera bara helljuset på vänstersidan? Halvljuset funkar kanon på båda
sidor med bra ljusbild.

Det andra är att bilen varnar för trasiga helljus, testade en canceller jag hade hemma utan nått vidare
resultat.. Finns det någon som fungerar till ss:en eller är det bara att leva med? Funderar på ngn form
av relä switch så man kan få bort varningen när man startar bilen iaf..

Mvh. Magnus

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
Bebben Legitimerad besserwisser
6 oktober 2010 · 921 Inlägg

Aaaaaaalm skrev:
Nu sitter 55w xenonsatsen i helljuset, redigt starkt ljus men har 2 problem..

Det första är att ljusbilden är bra på högersidan men inte på vänstersidan, ljuset lyser inte alls lika
långt på vänstersidan, samt att det är lite diffust.. tycker lampan verkar sitta rätt men är ju ganska
trångt ner i där.. Går det att justera bara helljuset på vänstersidan? Halvljuset funkar kanon på båda
sidor med bra ljusbild.

Det andra är att bilen varnar för trasiga helljus, testade en canceller jag hade hemma utan nått vidare
resultat.. Finns det någon som fungerar till ss:en eller är det bara att leva med? Funderar på ngn form
av relä switch så man kan få bort varningen när man startar bilen iaf..

Mvh. Magnus

Med lite risk för att jag missuppfattat lite, men helljus ska lysa längre ut på höger sida än vänster.

smile

Aaaaaaalm
6 oktober 2010 · 584 Inlägg

Bebben skrev:

Aaaaaaalm skrev:
Nu sitter 55w xenonsatsen i helljuset, redigt starkt ljus men har 2 problem..

Det första är att ljusbilden är bra på högersidan men inte på vänstersidan, ljuset lyser inte alls lika
långt på vänstersidan, samt att det är lite diffust.. tycker lampan verkar sitta rätt men är ju ganska
trångt ner i där.. Går det att justera bara helljuset på vänstersidan? Halvljuset funkar kanon på båda
sidor med bra ljusbild.

Det andra är att bilen varnar för trasiga helljus, testade en canceller jag hade hemma utan nått vidare
resultat.. Finns det någon som fungerar till ss:en eller är det bara att leva med? Funderar på ngn form
av relä switch så man kan få bort varningen när man startar bilen iaf..

Mvh. Magnus

Med lite risk för att jag missuppfattat lite, men helljus ska lysa längre ut på höger sida än vänster.

smile

Njae, halvljus ska lysa lite kortare på vänstersidan för att minska bländning, helljus ska lysa
i princip lika långt. Men som det är nu skiljer det bra mkt mellan sidorna, vänstersidan lyser
ungefär hälften så långt som högersidan hmm

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 oktober 2010 · 8 744 Inlägg

Så vitt jag vet så skiljer det då inge på ljusbilden i min, testat att vända på lampan? Ang. varningen så får du nog leva med den, verkar som att bilen också lär sig för min varnar bara ibland numer. tongue

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Aaaaaaalm
9 oktober 2010 · 584 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Så vitt jag vet så skiljer det då inge på ljusbilden i min, testat att vända på lampan? Ang. varningen så får du nog leva med den, verkar som att bilen också lär sig för min varnar bara ibland numer. tongue

Okej, ska nog plocka av hela strålkastaren nån dag så man får till det ordentligt tongue Okej, men får se
om det ger sig till slut då tongue annars håller jag på och skissar på en liten krets som ev. kan lösa det smile

Update:
Bytte höger övre länkarm bak idag då det har dundrat fint när man har kört över gupp osv.
Dock så blev det inte bättre så jag plockade av hjulet igen. Plockade då av dämparen istället
och den var kanonslut hmm så fick bli en beställning på nya bakdämpare och bussningar. Hoppas
den ligger lite bättre på vägen sen utan massa dunder i gropar..

Mvh. Magnus

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
Aaaaaaalm
31 oktober 2010 · 584 Inlägg

Update:

Bilen har nu fått sig sportdämpare och den känns bra mkt stadigare smile Inga klonk eller donkljud när man
åker i hålor heller smile sen så har jag monterat ett till steg som jag driver 6,5or i dörrarna med. Lyfte ljudet
bra mycket. Idag monterades även nya plåtar och skylthållare. Bild på det kommer när jag tvättat bilen tongue

Xenonet i dimljuset ska i någon dag med när motivation finns tongue

//Alm

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
Aaaaaaalm
6 november 2010 · 584 Inlägg

Update:
Monterade ett xenonkit i dimljusen idag. Men det fungerar inte riktigt som jag vill.. Det flimmrar
som ett stroboskop alltid när motorn är igång. Ibland när motorn är av. Kopplade dem via ett relä
som tar styrstöm från den vanliga sladden och plus direkt från batteriet. Ska köpa HID-decoders
från Xenonkungen och testa tror jag..

Ingen som haft det problemet?

Mvh. Magnus

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
MrJAM
6 november 2010 · 1 464 Inlägg

Flimmrar bägge eller bara ett?

Antingen störning eller så är en lampa på väg kan jag gissa på.

Det första kan du undersöka genom att "rucka lite på" alla relä och doningar för att se om det ger resultat. Nån på STCS's forum vet jag hade problem med detta och löste det på så sätt. De där kitten är ju i en hel rang av kvalitéer så...

Det andra är ju mer troligt om det bara är en lampa. Och tråkigt om det är nya grejer, men det kan ju ske ändå. Alltså, "testa byt lampa om du har en över"-felsökning kanske funkar. smile

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Aaaaaaalm
6 november 2010 · 584 Inlägg

MrJAM skrev:
Flimmrar bägge eller bara ett?

Antingen störning eller så är en lampa på väg kan jag gissa på.

Det första kan du undersöka genom att "rucka lite på" alla relä och doningar för att se om det ger resultat. Nån på STCS's forum vet jag hade problem med detta och löste det på så sätt. De där kitten är ju i en hel rang av kvalitéer så...

Det andra är ju mer troligt om det bara är en lampa. Och tråkigt om det är nya grejer, men det kan ju ske ändå. Alltså, "testa byt lampa om du har en över"-felsökning kanske funkar. smile

Bägge flimmrar. Har testat lite mer nu och med bilen avstängd fungerar det som det ska om man inte trycker
av och på med en gång.. Så det är nog en HID decoder som behövs. Läste flera som hade löst problemet
med sådana så jag får väll hoppas jag med smile

Ja det är väll inte de bästa kitten men billiga är dom smile Mitt 55w i helljuset lyser på ordentligt bra smile

/Magnus

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
Aaaaaaalm
13 november 2010 · 584 Inlägg

Update:
Fick ordning på dimljusen med en konding. Så nu fungerar det som det ska smile skönt!

https://www1.garaget.org/archive/59/58770/180564/180564-2127293.jpg

Nu vet jag inte riktigt va dästa steg blir men tongue Ge gärna något kul förslag smile

/Magnus

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
Rallyhalle
13 november 2010 · 4 299 Inlägg

Shit va mycket snö ni har då yikes I sthlm har allt försvunnit typ tongue

Det är en snygg detalj de där med diodslingorna på 9-3SS, passar bra!
Som nästa detalj att byta ut hade jag nog kikat runt efter nått i stil med Hirschgrillen smile Vad jag kan komma på just för tillfället iaf.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 november 2010 · 8 744 Inlägg

Oj vad du är efter! Så där såg ju min bil ut FÖRRA vintern! wink Nej men det ser snyggt ut! Ska fixa dit nya slingor ovanför mina strålkastare igen, men nu hamnar dom nog innanför glaset så dom håller.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Aaaaaaalm
14 november 2010 · 584 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Oj vad du är efter! Så där såg ju min bil ut FÖRRA vintern! wink Nej men det ser snyggt ut! Ska fixa dit nya slingor ovanför mina strålkastare igen, men nu hamnar dom nog innanför glaset så dom håller.

Haha jag vet tongue Men jag var före med eftermarknadsstereo så de e lungt ;D Mina slingor har faktiskt
hållt bra trots att de har suttit på strålkastarna smile

Rallyhalle skrev:
Shit va mycket snö ni har då  I sthlm har allt försvunnit typ

Det är en snygg detalj de där med diodslingorna på 9-3SS, passar bra!
Som nästa detalj att byta ut hade jag nog kikat runt efter nått i stil med Hirschgrillen  Vad jag kan komma på just för tillfället iaf.

Hehe jo de kom en del snö smile Kul att sladda lite, men nu är det borta här med.. bilden togs i veckan..

Aah grillen vore ju något att byta ut smile Realcar har ju börjat sälja grillar till dessa med, men jag vet inte
om jag gillar dem så mkt så jag vill betala närmare 2000kr för en tongue Men jag ska kolla upp lite big_smile

/Magnus

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
Aaaaaaalm
14 juli 2011 · 584 Inlägg

Satan, länge sen man skrev nått här tongue
Bilen är iaf besiktigad utan anmärkning i år igen smile

Vidare har det inte hänt mycket, servade den häromveckan smile
Har bytt ett bromsok fram i vintras då det kollapsade helt.. Det
låste sig och låg på, självklart på julafton... låste hjulet när man tryckte in kopplingen tongue

Men det är bytt, då började det bak istället.. så de ligger på emellanåt.. Tänkte renovera dem istället för
att köpa nya denna gången..

Sen lurar jag lite på ett steg 1 i höst smile Men det får vi se hur det blir..

BTW så är cabben besiktningsklar nu, så det hoppas jag kommer ske snart smile

/Alm

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
lingua
14 juli 2011 · 2 271 Inlägg

Trimma!big_smile

Senast redigerat av lingua (14 juli 2011)

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Do it!! Du kommer inte ångra trimmet, så värt! smile Bara att jaga Aeros sen. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Aaaaaaalm
26 juli 2011 · 584 Inlägg

Det är så alltså? smile Tycker den är otroligt trött nu, spec efter att ha gått från den förra 900:an till denna tongue
Ska ta och kolla upp det mer big_smile Får hoppas på att SFRO besen på cabben går bra nu bara smile
Så jag inte måste lägga massa mer pengar på det nu..

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang