Bytte grafikkort till datorn, kommer inte någon ljud ur högtalarna. Hjälp någon ?

nimoz
6 januari 2010 · 385 Inlägg

Tjenare !

Som rubriken lyder, bytte jag idag grafikkort då den förra slutade fungera. Jag bytte till Radeon HD 4550. Får bild och hela köret nu men dock inget ljud. Grafikkortet har en drivrutin som den installerade, ATI HD sound eller nått men det fungerar ändå inte.

Någon kunnig som har lust och hjälpa till smile

tack på förhand

Neos
6 januari 2010 · 105 Inlägg

har du kollat så inte du tappat drivrutinerna för ljudet? testat att byta tillbaka grafikkort?

nimoz
6 januari 2010 · 385 Inlägg

ah ja hade realtek förut men nu har jag den inte. Om det är så du menar och ja har testat ladda ner med de fungerar ändå inte...

Leo86
6 januari 2010 · 1 468 Inlägg

om man byter grafikkort så ska det inte påverka ljudet på något sätt. för mig låter det som att du har kommit emot nåt när du bytte kortet så möjlighet för kortis e ganska stor hela tiden när man mekar dator. installera ljudkorte om d e som han innnan sagt "tappat" drivrutinerna vilket ja inte tror men vem vet.. men annars testa o byt ljudkortet med. finns för några 100 i en datorbutik. kolla så du satte in ljudkabeln i rätt hål på kortet. testa o byta runt o se vad som händer. för ja antar att du tog bort alla kablar när du bytte grafikkortet va?

Ringer du till en datorhandlare säger dom att d kan va fel på hårddiskar moderkort procesor o att d e bättre o lämna in datorn hos dom vilket för d mesta kostar mer än 600:- för en generell felsökning.

Hoppas det löser sig smile

Leo86
6 januari 2010 · 1 468 Inlägg

nimoz skrev:
ah ja hade realtek förut men nu har jag den inte. Om det är så du menar och ja har testat ladda ner med de fungerar ändå inte...

har du inte kvaqr drivrutinen? laddat ner rätt drivrutin? brukar ofta kuna skilja lite på siffror o versioner osv osv.

Finns juh ett x-antal 100 drivrutiner till realtek =P

nimoz
6 januari 2010 · 385 Inlägg

Ljudkortet är inbyggt så de kan man utesluta:) asså grejen är det är en HP burk så inget hemmabygge. Tänkte kolla deras sida kanske finns(Y) suttit o bråkat me den sen kl 5 idag:P

volvoentusiasten
6 januari 2010 · 4 005 Inlägg

nja. Drivrutinerna har nog knappast "tappats"

smile

Det är snarare så att ditt grafikkort har ett inbyggt ljudkort för att kunna skicka ut ljud i HDMI utgången.

Detta ljudkort har blivit valt som primärt ljudkort i windows.

För att kunna återaktivera ditt gamla ljudkort som primärt så får du gå in under ljudinställningar i kontrollpanelen.
Det skiljer lite beroende på vad du använder för operativsystem som du inte beskriver i din bristfälliga beskrivning

nimoz
7 januari 2010 · 385 Inlägg

Xp

volvoentusiasten
7 januari 2010 · 4 005 Inlägg

nimoz skrev:
Xp

Av din tacksamma kommentar så svarar jag likadant:

K.

nimoz
7 januari 2010 · 385 Inlägg

haha fan va dålig stämmning det vart nu da! Du klagade på min beskrvning jag gav ett snabbt så du kunde förklara mer? skittråkigt och sitte utan ljud såhär dags. datorn promenerar långsamt på mina nerver.
Ta inte illa upp för att du fick ett kort svar, bara de att de går åt skogen just nu smile

volvoentusiasten
7 januari 2010 · 4 005 Inlägg

nimoz skrev:
haha fan va dålig stämmning det vart nu da! Du klagade på min beskrvning jag gav ett snabbt så du kunde förklara mer? skittråkigt och sitte utan ljud såhär dags. datorn promenerar långsamt på mina nerver.
Ta inte illa upp för att du fick ett kort svar, bara de att de går åt skogen just nu smile

Som man bäddar får man ligga!

Notera att om man blandar skriftspråk med talspråk så kan det bli en hel del oanade effekter. Som t ex sinnesstämning, som inte var mitt syfte i mitt första inlägg men däremot i det sista. <- doh.

Har du kollat i kontrollpanelen, ljudinställningar?

The_Rebel Gréve
7 januari 2010 · 497 Inlägg

annars kan du väll bara instalera om dom gamla drivrutinerna för ljudet så kommer winsows troligen att ta tillbaka som som "primär" eller vad man ska kalla det.. för om du köpte datorn i butik eller så så borde du ha kvar skivan med allt sånt.. å eftersom att ditt ljudkort var inbyggt så ligger dom drivrutinerna troligen på din moderkorts-skiva,  alltså skivan som alla drivrutiner till moderkortet.

volvoentusiasten
7 januari 2010 · 4 005 Inlägg

The_Rebel skrev:
annars kan du väll bara instalera om dom gamla drivrutinerna för ljudet så kommer winsows troligen att ta tillbaka som som "primär" eller vad man ska kalla det.. för om du köpte datorn i butik eller så så borde du ha kvar skivan med allt sånt.. å eftersom att ditt ljudkort var inbyggt så ligger dom drivrutinerna troligen på din moderkorts-skiva,  alltså skivan som alla drivrutiner till moderkortet.

Är det inte enklare o klicka på rulla ned listan i ljudinställningarna och klicka på det andra ljudkortet?

ang topic så finns det flera hjälpavsnitt i windows hjälp om detta. klicka på start och sedan på hjälp och skriv in ngt om ljudproblem. Ljud hörs inte eller liknande.

nimoz
7 januari 2010 · 385 Inlägg

Dedär med välja andra ljudkort i inställningar har jag faktiskt testat engång och konstigt nog var den borta:P men ja har hittat en drivrutin på HPs hemsida som ja drar hem nu, hoppas på att den ska fungera! Tack för allhjälp änsålänge iaf. Återkommer !

Hamilton
7 januari 2010 · 8 864 Inlägg

Du har helt enkelt laddat ner FEL drivrutin till grafikkortet.
Finns inga Radeonkort med inbyggt ljudkort specielt inte lågbudget kort som 4550
Du ska använda catlyst drivisar till ATI´s grafikkort och inget annat.
http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

Fotograf på tierpidag.se
volvoentusiasten
7 januari 2010 · 4 005 Inlägg

Hamilton skrev:
Du har helt enkelt laddat ner FEL drivrutin till grafikkortet.
Finns inga Radeonkort med inbyggt ljudkort specielt inte lågbudget kort som 4550
Du ska använda catlyst drivisar till ATI´s grafikkort och inget annat.
http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

Har ett 4650 kort som har det, men kan mkt väl stämma att 4500 och att majoriteten av 4600 inte har det?

Hamilton
7 januari 2010 · 8 864 Inlägg

linuslinje skrev:

Hamilton skrev:
Du har helt enkelt laddat ner FEL drivrutin till grafikkortet.
Finns inga Radeonkort med inbyggt ljudkort specielt inte lågbudget kort som 4550
Du ska använda catlyst drivisar till ATI´s grafikkort och inget annat.
http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

Har ett 4650 kort som har det, men kan mkt väl stämma att 4500 och att majoriteten av 4600 inte har det?

Får man fråga vad det är för tillverkare till det kortet och vilka ljudutgångar finns det..?

Fotograf på tierpidag.se
volvoentusiasten
7 januari 2010 · 4 005 Inlägg

Hamilton skrev:

linuslinje skrev:

Hamilton skrev:
Du har helt enkelt laddat ner FEL drivrutin till grafikkortet.
Finns inga Radeonkort med inbyggt ljudkort specielt inte lågbudget kort som 4550
Du ska använda catlyst drivisar till ATI´s grafikkort och inget annat.
http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

Har ett 4650 kort som har det, men kan mkt väl stämma att 4500 och att majoriteten av 4600 inte har det?

Får man fråga vad det är för tillverkare till det kortet och vilka ljudutgångar finns det..?

Kommer direkt från ATI internt. Kan kolla upp vad kortet heter i helgen.

nimoz
7 januari 2010 · 385 Inlägg

Den har ju en VGA en HDMI och em DVI utgång på baksidan, på paketet står de 7,1 channel sound? om det är de du syftar på.

Jag har ju alla drivrutiner till grafikkortet men fattar inte varför min realtek är borta! och ja testade med "moderkort" CD men efter installationen är fortfarande ATI HD Sound driver kvar som drivrutin till ljudet.

MST4
7 januari 2010 · 224 Inlägg

nimoz skrev:
Den har ju en VGA en HDMI och em DVI utgång på baksidan, på paketet står de 7,1 channel sound? om det är de du syftar på.

Jag har ju alla drivrutiner till grafikkortet men fattar inte varför min realtek är borta! och ja testade med "moderkort" CD men efter installationen är fortfarande ATI HD Sound driver kvar som drivrutin till ljudet.

Jag vet precis hur du ska göra, det stämmer med att ATI korten kan strula till det med det inbyggda ljudkortet pga att de har ett eget ljudchip på sina grafikkort , du får gå in i Bios F10 om det är hp längs till höger så går du in under Device Option och sen Integrated Audio " Enabled " ska den stå på så lär du få ljud igen.

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang