2299
Sök

X-ljus problem på Sharan

15 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
Jag har problem att koppla in extraljus på vår Sharan -06

Här är min uppkoppling, helt enligt regelboken.
Problemet är att det finns 26V växelström som ligger på över helljuset hela tiden och drar relät, även när helljuset är släckt.
Det går inte att mäta upp ampere över relät, multimetern räcker för att stoppa strömmen.

Hur löser jag detta? Motstånd, diod? Någon som har någon idé?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/133960/832812_7reo69.jpg
Senast redigerat av ryddarn (7 januari 2010)

812 Inlägg
7 januari 2010
har du dragit 85 och 86 till det vanliga helljuset? 85 skall gå till jord

vad är det för typ av extraljus?
Senast redigerat av aakesson (7 januari 2010)

15 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
Dessa:
http://www.jula.se/extraljus-9-129517
Helljuset på Sharanen är minusstyrt, därav parallelkopplingen över helljuset. Har alltid funkat förut och fungerade på vår gamla Sharan (-01)
/Anders

21 761 Inlägg
7 januari 2010
Kan kanske fungera om du sätter en diod över reläspolen, som du funderade på. En sån är ju inte speciellt dyr, då skadar det inte att testa. smile

Serie 1N4006 eller 1N4007 brukar fungera som spärrdiod för relän, försök få tag på en sån. Sedan måste du förstås sätta dioden rätt, katoden (strecket) mot plus ska det vara.

15 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
X/
Nu får man skämmas!
Nog för att växelströmmen finns där men det var inte därför relät drog hela tiden.
VW har det där söta sättet att istället för att stänga av strömmen som en normal människa, kortsluta den framför förbrukaren. Har aldrig begripit mig på det där...
Jag skarvade helt enkelt in mig på fel sladdar...

Mental not: Mät lite extra i framtiden istället för att ställa dumma frågor

På Sharan skall relät anslutas över stift 6, Vit/Sv, Jord och 7 eller 8, Brun, +12V på kontakten för att det skall funka. 7 och 8 är förbundna och när hellyset är släckt går 8 till jord
/A

Edit: Blev färgblind helt plötsligt
Senast redigerat av ryddarn (7 januari 2010)

Sök