1380
Sök

Hur används egentligen en SMGIII låda i BMW M5?

20 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
Hallå,

Har ev  möjlighet att byta min bil mot en 05 M5 med SMG 3 låda.
Har kikat runt, sökt men ändå inte fått klarhet i hur saker och ting funkar.
Jag föredrar, oavsett bil, att köra med automat.
(kommentarer som " en M5 skall köras manuellt" undanbedes).
Om jag förstått saken rätt så är det inte så enkelt att man bara väljer "automat" och sedan beter sig lådan som en vanlig automat.
Vill ni som vet, vänligen förklara hur allt detta funkar?

tackar tackar

Thorssa
8 januari 2010
Du kör den som en automat. Den uppför sig dock inte som en konventionell automatlåda.

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
8 januari 2010
SMG II var inget för mig när jag skulle köpa en m3 e46 och provkörde. jag tycker oxå om att ha automat.
Det går att köra som sagt i Automat läge men den kommer att vara ryckig och du känner av varje växling på ett obehaglig sett (som när man åker som passagerare i en manuell bil man vet att bilen ska växla men man är aldrig 100% redo) hoppas du förstår vad jag menar. sen så har jag hört att III är bättre men inte helt ok för oss som gillar automat.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

3 124 Inlägg
8 januari 2010
Köp en 550iA istället om du vill ha en silkeslen gång...en M5:a är en sportig bil och därför uppför den sig som en sådan.
Senast redigerat av viccoA (8 januari 2010)

"Unloaded"
1 557 Inlägg
8 januari 2010
viccoA skrev:
Köp en 550iA istället om du vill ha en silkeslen gång...en M5:a är en sportig bil och därför uppför den sig som en sådan.

True dat. Eller en 760; even more power! big_smile Ifall man inte skulle nöja sig med 5 liter dvs =P

"When innovation meets passion!"

629 Inlägg
8 januari 2010
Selespeed-lådan i min bil funkar på samma sätt som SMG-lådan. Automatläget fungerar, men är inte riktigt lika mjukt som en riktig automat.

Mer info:
http://www.autozine.org/technical_schoo … manual.htm

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 januari 2010
SMG III skall inte vara lika ryckig som M3 lådan, men i klass med en riktig automatlåda i en Bmw eller Mercedes är den inte. Är det vad du är ute efter är en 550i eller 7-serie ett bättre (och billigare val) smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

165 Inlägg
8 januari 2010
Paddlar is the shit...det är la därför man köper en en bmw med smg
Senast redigerat av A_Amby (8 januari 2010)

657 Inlägg
16 januari 2010
Om du villl kröa den som automat ska du itne ha en M5 eller M6. Fel bil för dig.

Sök