Ford Fiesta -81, Topplockspackningen kass, behöver tips! (Fråga på s.2)

_DamnIt R1 driver!
9 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Har skaffat mig en Ford Fiesta från 81, och en dag, helt utan förvarning så började den bli väldigt törstig! Plus, den går ganska ryckigt både under acceleration och när man bara håller hastighet! Vattentempen är lite ostabil med, rör sig sakta upp till halv kass arbetstemp, och kan sen utan vidare sticka upp en bra bit på tempen och sjunka nästan lika snabbt igen!

Någon som kan ha bra svar på vad man kan kolla efter? Motorn är iaf en 1,1l förgasarmotor!

Det jag har kollat efter tips va om choken gick tillbaka helt, vilket den gör. Och om luftfiltret va igentäppt, vilket det inte va då jag upptäckte att där inte va något filter!

Tacksam för alla svar! Mvh Marcus

Senast redigerat av _DamnIt (31 januari 2010)

Memme I'am AWESOME..
9 januari 2010 · 2 783 Inlägg

Kolla bränslefilteret? smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
_DamnIt R1 driver!
9 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Vet inte riktigt var det sitter på en så gammal fiesta faktiskt? Och tror du bränslefiltret kan göra så bilen dricker avsevärt mycket mer?

Memme I'am AWESOME..
9 januari 2010 · 2 783 Inlägg

Aa faktiskt så tror jag det smile, min honda drack bensin som faaaan! Kunde dock bara köra 30mil sen tanka igen!?... Bytade filtretet och  den gick som en klocka och jag kom runt 60-65mil med den då.. (45liters tanka)
Men bruka ofta hjälpas med ngn servis.
jag har själv ingen anningen om vart bränslefiltret sitter på din.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
_DamnIt R1 driver!
9 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Okej, får kanske kolla upp det då! För jag har kört typ 12mil, och gjort av med 3/4 tank (34l), och det känns verkligen inte bra! Och olja och så är ganska fräscht i den!
Det kan inte va så att förgasaren behöver ställas in?

Jimpiz
9 januari 2010 · 845 Inlägg

Av alla 10tal bilar jag haft så har alla bilar dragit mindre soppa när bränsle filtret är igensatt, det låter ju ganska logiskt när man tänker efter. Lite soppa kommer fram = bilen får lite soppa = bilen drar lite soppa.  Jag skulle snarare tro att det är förgasarn som är boven i detta fall. Kan inget om hur man felsöker förgasare, men kolla membran och förgasarnål, så allt är helt och rätt inställt. För symptomen du har tyder på förgasarfel.

Saab 9-3SS (2008)
_DamnIt R1 driver!
9 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Jo, jag vill med tro att det är förgasaren. Men eftersom jag egentligen inte kan ett skit om förgasare så hade jag hoppats på att någon här skulle kunna hjälpa mig smile

TooS Hjultomte
9 januari 2010 · 1 500 Inlägg

_DamnIt skrev:
Jo, jag vill med tro att det är förgasaren. Men eftersom jag egentligen inte kan ett skit om förgasare så hade jag hoppats på att någon här skulle kunna hjälpa mig smile

Jag röstar på att det e vänster baklampans högra vänns hunds valps regskylt som e felet wink

Eller nä jag vet inte men det enklaste du kan göra nu e ju smälla i scorpio motor nu när din 1.1a klöddar wink

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
_DamnIt R1 driver!
9 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Men du, palla? Jag vill inte klödda med denna redan. Borde inte ta många minuter att ställa in förgarasern om det är den som bråkar, och det kommer ta måååååååååååååånga dagar innan dr är ny motor i den!

Memme I'am AWESOME..
9 januari 2010 · 2 783 Inlägg

Jag tror som du säger - Filtretet eller Fördelaren som är felinstallerad om du har tur smile, så är de ett lätt fel! smile.. Är bilen svårstartad och hur är tomgången? smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
_DamnIt R1 driver!
9 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Tror inte det är felinstallerat, eftersom det kom utan förvarning! Men har en kompis som ska hjälpa mig att titta på det smile

_DamnIt R1 driver!
9 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Tänkte även höra med alla, finns det något ställe man kan hitta riktigt billiga coilovers till en fiesta -81a? Ju billigare desto bättre! Kvaliteten spelar min absolut ingen roll, bara dom är hela!

_DamnIt R1 driver!
14 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Ingen annan som kan hjälpa mig?

Yantra
15 januari 2010 · 22 Inlägg

Kan ju vara nån vakuum slang som spruckit?

_DamnIt R1 driver!
15 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Inte vad jag har kunnat se. Men får titta lite noggrannare på det i morgon då smile

Nitro
16 januari 2010 · 330 Inlägg

fiestan har ingen bränslefilter orginal

_DamnIt R1 driver!
16 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Okej, något annat tips på vad man kan kolla då?

RonnieH Ford är min grej!
16 januari 2010 · 582 Inlägg

_DamnIt skrev:
Har skaffat mig en Ford Fiesta från 81, och en dag, helt utan förvarning så började den bli väldigt törstig! Plus, den går ganska ryckigt både under acceleration och när man bara håller hastighet! Vattentempen är lite ostabil med, rör sig sakta upp till halv kass arbetstemp, och kan sen utan vidare sticka upp en bra bit på tempen och sjunka nästan lika snabbt igen!

Någon som kan ha bra svar på vad man kan kolla efter? Motorn är iaf en 1,1l förgasarmotor!

Det jag har kollat efter tips va om choken gick tillbaka helt, vilket den gör. Och om luftfiltret va igentäppt, vilket det inte va då jag upptäckte att där inte va något filter!

Tacksam för alla svar! Mvh Marcus

Okej byt fördelarlock o rotor om dom ser dåliga ut, mät upp kablarna o kolla stiften, byt stift o kablar om värdena diffar för mycket mellan dom, o byt termostat o glykol! Blanda glykolen bra o "sug" i den med en vacuum påfyllare.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
_DamnIt R1 driver!
16 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Okej, detta va ett bra tips! Tack så mycket! smile Ger besked senare hur det gick! smile
Men hur mäter man tändkablarna? Med multimeter när bilen är igång och sätta minus på multimeter på blocket?

Expoze
16 januari 2010 · 2 024 Inlägg

Jag hade provat att byta brytare på den, inget ovanligt med dessa symptom vid kass brytare.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang