Ford Fiesta -81, Topplockspackningen kass, behöver tips! (Fråga på s.2)

_DamnIt R1 driver!
16 januari 2010 · 5 128 Inlägg

OKej, tack för tipset! smile

_DamnIt R1 driver!
17 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Någon som kan svara på om det finns stötdämpare från någon annan bil som passar min fiesta? Så man vet om man kan kolla något på skroten med! Ska va både fram och bak

RonnieH Ford är min grej!
19 januari 2010 · 582 Inlägg

Nej stötdämpare är en sak som oftast om inte alltid är individuellt på en bil, men det är inte så dyrt med vanliga stötdämpare. Bak på en fiesta mk1 är lite udda till utseende, men det borde finnas på en bilreservdelsfirma.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
_DamnIt R1 driver!
19 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Okej, tack för hjälpen!

LillMumin
21 januari 2010 · 80 Inlägg

Kollat tändstift?

Chrille855 drifter
22 januari 2010 · 95 Inlägg

inte jätte haj på förgasar motorer. bättre på iinsprut men polarens bil drack lite över 2l milen, ligger vanligtvis på 0,75-1,00l/mil. det visade sig att det var returledningen som vart av

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
RonnieH Ford är min grej!
23 januari 2010 · 582 Inlägg

Chrille855 skrev:
inte jätte haj på förgasar motorer. bättre på iinsprut men polarens bil drack lite över 2l milen, ligger vanligtvis på 0,75-1,00l/mil. det visade sig att det var returledningen som vart av

Finns ingen retur på en förgasare, det är flottör i dom.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
_DamnIt R1 driver!
31 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Då är det fastställt! Felet med att den drack mycket är p.ga. att topplockspackningen är kass. Den dricker kylarvatten och har MÄNGDER med vitt gräddliknande klet på både oljestickan och runt påfyllningen i ventilkåpan.

Men nu till min fråga.
Hur är det med kamrem och så på den? När man tittat på utsidan så ser man ju inga tecken till var den sitter, eller det sitter innanför ventilkåpan? Vill nämligen minnas att där är mekaniska lyftare på den?
Och om det nu skulle va så att den inte har kamaxel och rem, hur gör man då för att nolla motorn och få allt rätt när man ska dela på det?
Och är där något annat man bör tänka på när man byter packningen på en så pass gammal bil?

Och ja, jag har en hel del meckarvana sen innan, har gjort samma sak på en saab 900 t -96a.

All hjälp mottages med tacksamhet, då jag tänkt försöka åtgärda det i veckan!

Mvh Marcus

loop
31 januari 2010 · 297 Inlägg

Det är en stötstångsmotor ingen rem eller kedja, kamaxeln sitter ner i blocket. Motorn kallas för Valencia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Kent_engine
Den har en lustig tändföljd 1243, tänk på det.
Kolla så att toppen inte behöver planas, skulle inte tro det,men man kan ju aldrig vara säker.
Mekaniska lyftare är det säkert, så ventilspelet behöver säkert ställas.
Jag kommer inte ihåg om man behövde ställa motorn på nåt speciellt sätt när man lyfte toppen.
Jag har en sådan Fiesta också, roliga små bilar, lite klen motor dock.

need_4_boost
31 januari 2010 · 371 Inlägg

Du behöver inte nolla motorn eller nå. Bara väck med grenrör och insug och lyfta toppen.

_DamnIt R1 driver!
31 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Är det så enkelt? Isf är det ju helt underbart och lätt gjort på ett fåtal timmar!

TooS Hjultomte
31 januari 2010 · 1 500 Inlägg

Nu får du inte bli för exalterad o bita i ett grönt äpple. Inget MEN har kommit o det röda äpplet är inte uppätet än xD

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
_DamnIt R1 driver!
31 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Därför jag frågade om det va så enkelt? tongue

RonnieH Ford är min grej!
31 januari 2010 · 582 Inlägg

Ja kent motorn är bara gasa! Skruva som en galning big_smile Sen ställer du bara ventilerna ordentligt, dom vänder ordning i mitten, tror det är 2 avgas bredvid varandra osv... 0,20 insug 0,30 avgas!

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
loop
31 januari 2010 · 297 Inlägg

norpan skrev:
Ja kent motorn är bara gasa! Skruva som en galning big_smile Sen ställer du bara ventilerna ordentligt, dom vänder ordning i mitten, tror det är 2 avgas bredvid varandra osv... 0,20 insug 0,30 avgas!

Är det så på Valencian också? Även om det är en variant av Kent så är det ju nästan inget som är likadant,förutom tändföljden.

_DamnIt R1 driver!
31 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Okej, så 0,20mm ventilspel till insug och 0,30 till avgas? Mest så jag uppfattar allt rätt! smile

_DamnIt R1 driver!
1 februari 2010 · 5 128 Inlägg

Då kan jag passa på att ställa en fråga till! Hur mäter jag enklast ventilspelet? Har inte mycket såna verktyg! Så alla tips är välkomna, så man kanske skulle kunna köpa hem! smile

uhlin
1 februari 2010 · 2 834 Inlägg

_DamnIt skrev:
Då kan jag passa på att ställa en fråga till! Hur mäter jag enklast ventilspelet? Har inte mycket såna verktyg! Så alla tips är välkomna, så man kanske skulle kunna köpa hem! smile

Bladmått, kostar inte så många kronor. Finns på mekonomen eller okq8

_DamnIt R1 driver!
1 februari 2010 · 5 128 Inlägg

uhlin skrev:

_DamnIt skrev:
Då kan jag passa på att ställa en fråga till! Hur mäter jag enklast ventilspelet? Har inte mycket såna verktyg! Så alla tips är välkomna, så man kanske skulle kunna köpa hem! smile

Bladmått, kostar inte så många kronor. Finns på mekonomen eller okq8

Okej, tack så mycket! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang