6334
Sök

Motorförslag till Volvo 740

Emelie Hallberg
829 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
Hejsan smile

Jag funderar på motorbyte på min 740, just nu sitter det en B230A som gått 37.000...
Jag känner att jag skulle vilja ha nått piggare under huven, men jag har ingen erfarenhet ALLS..
Så jag undrar om ni har nått tips på en turbo motor eller en annan pigg motor?
Sen vad krävs det med att byta ut motor när det suttit förgasare innan?
Nån som kanske har nån projekttråd som man kan läsa på?
ALLA tips uppskattas!

Mvh

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 januari 2010
B230FK med tillhörande kat, låda och kabelpiska, då kan du tillochmed regbesikta den så är den 100% laglig.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Emelie Hallberg
829 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
Okej smile är det grymt mycket jobb att byta till en sån motor?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 januari 2010
Oceanmist skrev:
Okej smile är det grymt mycket jobb att byta till en sån motor?

beror helt på hur mekkunnig du är, har du mekvana så tar det runt en helg för allt

Emelie Hallberg
829 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
Okej de låter rätt bra smile jag har en som skall hjälpa mig, men vad är det som man måste byta ut för att få det att passa?

4 005 Inlägg
9 januari 2010
Räkna med att det kommer säkert överstiga 10k totalt inkl montering. Förmodligen mkt mer då du inte har någon erfarenhet själv och måste således anlita någon annan för det.

Sen för att få ut någon glädje av det så måste du byta andra saker i drivpaketet, dämpare, bussningar osv.

Det är nog enklare att köpa en ny bil istället. iaf billigare och vettigare. Men om det är mycket "emotionellt värde" i bilen så kan du ju lägga ner hur mkt pengar som helst.

Emelie Hallberg
829 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
Jag har folk som kan hjälpa mig smile
Men det är att bilen är så ruskigt fin, köpte den i april...
Toppenskick är det... men då sitter det en tråkig motor där istället som är riktigt trött hmm

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 januari 2010
varför bara inte stoppa i ett par stora webrar istället  mycket lättare å låter mycket roligare

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

558 Inlägg
9 januari 2010
skit i turbo:) lämna iväg toppen på planing, köp en vassare kam, dubbla webrer <3 och ett extraktor:) kostar inte allt för mycke och du slipper en massa jobb med elen:)

sen kan du ju använda dej av nå annat en weber eftersom de kostar lite mer:)
Senast redigerat av Normark (9 januari 2010)

Emelie Hallberg
829 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
Okej, ja de kanske skulle vara nått smile hur mycke skillnad kan man räkna med?

smurfidunder
327 Inlägg
9 januari 2010
Normark skrev:
skit i turbo:) lämna iväg toppen på planing, köp en vassare kam, dubbla webrer <3 och ett extraktor:) kostar inte allt för mycke och du slipper en massa jobb med elen:)

Det tycker jag låter som en bra plan. Alternativt plana ej toppen, kör 98oktan och åk iväg till någon med rullar. Där justerar ni in tändningen (vrida fördelaren?) och justerar in nya kamaxeln med ett justerbart drev. Kommer bli en mycket trevligare motor.

Sen får du papper på effekten i motorn också!
Senast redigerat av dundersmurfen (9 januari 2010)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

smurfidunder
327 Inlägg
9 januari 2010
Jo såg din luftfilter installation, dra röret ännu längre så du kommer framför kylaren. Där är luften kallare och det är bra

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Emelie Hallberg
829 Inlägg
Pan
9 januari 2010
Normark skrev:

Är det så bra ide om man inte har någon erfarenhet. Jag drar mig lite för sånt man måste ju kunna ställa förgasarna och bestycka dom rätt annars blir det ju bajsmakka. Motorn har gått 37k mil alla lager osv ska ju palla med att effekten. Sen att det inte kostar så mkt.

Planing 500kr
Kam 500-1000kr
Extraktor 1500-2000kr
Förgasarna några tusen.

Besikta med detta?

Blir ju som sagt inte så smidigt med elen om man ska stoppa i en b230fk. Man ska ju kunna modda en lh2.2 härva så man kör med lh 2.4 boxarna. Slipper man att elen till sprutet sitter ihop med lyset osv som i 2.4

Jag hade absolut inte bangat på webrar men frågan är om det blir så mkt smidigare? Ja inte vet jag. + att b230fk går ju trimma endel. Chippa den 531topp @ 1bar med 13c så går den ju inte så jävla tokigt ändå. Och då är den ju gatlegal med smile

MVH

Emelie Hallberg
829 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
Usch låter så invecklat xD känns som att man ska ha tag i en som VERKLIGEN gjort detta många gånger smile får se hur de blir i framtiden ^^ i sommar får den här motorn duga, sen märks de om det blir nått under vintern 2010-2011 smile

820 Inlägg
9 januari 2010
Skicka i en D24.... wink

Om man säger

Pan
9 januari 2010
Oceanmist skrev:
Usch låter så invecklat xD känns som att man ska ha tag i en som VERKLIGEN gjort detta många gånger smile får se hur de blir i framtiden ^^ i sommar får den här motorn duga, sen märks de om det blir nått under vintern 2010-2011 smile

Skriver inte för att avskräcka men det är ju surt om man inte får ihop det. Alternativt är ju att jaga tag på en 740 med b234f (16v motorn med ca156hk) Sen "bara" byta över allt. Sen kan det ju diskuteras hur pigg den är tongue Men dåligt går den väl inte har en sån som vintersläde nu. Vet inte om det blir så smidigt heller hehe sen får man ju vara beredd på att det kostar ju som sagt lite hur man än gör. Men om du är beredd att lägga ner lite pengar och tid hade jag nog stoppat i b230fk motorn. Om bilen är så fräsh som den ser ut är det ju lätt värt det i mitt tycke. Å det är ju förjävla gött att ha den gatlegal med slipper man klydd med polisen.

MVH

272 Inlägg
9 januari 2010
FK motorn, lätt. där har du en jäkligt bra grund om du vill trimma mer. att köra på motorn du har nu men att skaffa vassare kam, extraktor, plana topp, förgasare känns onödigt, tänk om du tröttnar efter någon månad? eller motorn säger upp sig? lika bra att göra det ordentligt från början wink
elen lär väl bli det jobbigaste, men har du någon snäll kompis som kan meka så fixar väl det sig också?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 januari 2010
Slänger du i en FK så räcker det med ett chip så plockar du runt 200 hk, plus att den blir laglig om du regbesiktar.

Pan
10 januari 2010
Blir ju som sagt inte så smidigt med elen om man ska stoppa i en b230fk. Man ska ju kunna modda en lh2.2 härva så man kör med lh 2.4 boxarna. Slipper man att elen till sprutet sitter ihop med lyset osv som i 2.4

Jag snackar skit. Har kollat upp detta nu lite jag dillar man ska ta ett lh 2.4 från en 240 årsmodell?? Då slipper man att lyset och allt annat sitter ihop med i härvan. Jag ska inte uttala mig när jag inte har 100 koll haha sorry.

Sök