Bas och slutsteg

Volvo_mannenn
11 januari 2010 · 27 Inlägg

Tjabba!

Jag undrar om man ska köpa ett steg till en bas som har 250WRMS (4ohm) är de då så att man ska köpa ett steg som levererar minst 250WRMS i (4ohm) helst ska de väl vara typ 300-500WRMS till en sån bas? Har fått de sagt av många men de som är förbryllande är att i webbutiker säljer dom paketlösningar med bas och steg och där har jag sett många ggr att basen har högre RMS än va steget har ? Kan nån förklara ?

Tack förhand!

edit:stavfel

valstadkillen
11 januari 2010 · 1 523 Inlägg

basen har ej 250 w rms den tål 250 w rms

Peugeot 207 (2006)
almadeus
11 januari 2010 · 215 Inlägg

Slutsteget ska helst lämna mer effekt än vad basen klarar av att hantera för då slipper du dist (oren signal) smile

BMW 330 turbo "drifting" (1991)
Rickard-v
11 januari 2010 · 2 665 Inlägg

Punti skrev:
Slutsteget ska helst lämna mer effekt än vad basen klarar av att hantera för då slipper du dist (oren signal) smile

Nej nej så är det inte.

Att steget distar beror på att du försöker få ut högre signal än vad steget kan ge.
När steget går på max förstärkning o du vrider upp lite till blir det dist. Oavsett hur mycket basen tål.

Grund tanken är ju att du ska ha högre värde på basen än på steget för att inte spela sönder grejerna så lätt.

Men spelar man med insidan o vrider ner när det låter illa. (många hör inte att basen börjar låta illa o går sedan sönder o de säger att det är skit basar)
Då kan du ha hur mycket effekt du vill i steget.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Volvo_mannenn
12 januari 2010 · 27 Inlägg

tackar för svaren.

Föresten har någon erfarenhet att jbl-slutsteg ? hittat ett på brl för 3500kr som e på (425wrms 4ohm) (700wrms 2ohm)

FreddeLi Studerande maskiningenjör
12 januari 2010 · 1 903 Inlägg

Volvo_mannenn skrev:
tackar för svaren.

Föresten har någon erfarenhet att jbl-slutsteg ? hittat ett på brl för 3500kr som e på (425wrms 4ohm) (700wrms 2ohm)

om du inte har uppmärksammat det så finns det en tråd som berättar att BRL har gått i konkurs. Så att handla där ifrån behöver du inte fundera över smile

MVH
Fredrik

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Frissan
12 januari 2010 · 4 693 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:

Volvo_mannenn skrev:
tackar för svaren.

Föresten har någon erfarenhet att jbl-slutsteg ? hittat ett på brl för 3500kr som e på (425wrms 4ohm) (700wrms 2ohm)

om du inte har uppmärksammat det så finns det en tråd som berättar att BRL har gått i konkurs. Så att handla där ifrån behöver du inte fundera över smile

MVH
Fredrik

Om inte du har uppmärksammat det så har inte en enda butik stängt än så han kan handla där ett bra tag till wink

Booyakasha!
FreddeLi Studerande maskiningenjör
12 januari 2010 · 1 903 Inlägg

Softis skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:

Volvo_mannenn skrev:
tackar för svaren.

Föresten har någon erfarenhet att jbl-slutsteg ? hittat ett på brl för 3500kr som e på (425wrms 4ohm) (700wrms 2ohm)

om du inte har uppmärksammat det så finns det en tråd som berättar att BRL har gått i konkurs. Så att handla där ifrån behöver du inte fundera över smile

MVH
Fredrik

Om inte du har uppmärksammat det så har inte en enda butik stängt än så han kan handla där ett bra tag till wink

oopss......my bad tongue menade förstås online lol

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Frissan
12 januari 2010 · 4 693 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:

Softis skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:

om du inte har uppmärksammat det så finns det en tråd som berättar att BRL har gått i konkurs. Så att handla där ifrån behöver du inte fundera över smile

MVH
Fredrik

Om inte du har uppmärksammat det så har inte en enda butik stängt än så han kan handla där ett bra tag till wink

oopss......my bad tongue menade förstås online lol

Det går alla tiders på brl.se också roll

Booyakasha!
FreddeLi Studerande maskiningenjör
12 januari 2010 · 1 903 Inlägg

Softis skrev:
Det går alla tiders på brl.se också roll

jasså? gick dom inte ut och sa att de kunder som beställt varor och redan betalat inte kommer att få några varor? då lär dom väl inte ta emot nya beställningar? hmm

aja nog med offtopic, fortsätter gärna samtalet via gästboken wink

MVH

Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (12 januari 2010)

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
12 januari 2010 · 8 744 Inlägg

Volvo_mannenn skrev:
tackar för svaren.

Föresten har någon erfarenhet att jbl-slutsteg ? hittat ett på brl för 3500kr som e på (425wrms 4ohm) (700wrms 2ohm)

Jag kör med storebror till det steget (GTO14001, 1200Wrms @ 4Ohm, 1500Wrms @ 2Ohm) och är grymt nöjd med det. Bra med kraft och låter bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Volvo_mannenn
13 januari 2010 · 27 Inlägg

okej man kanske skulle satsa på storebrorsan då, kan man driva en liten bas på 250wrms 4ohms med ett steg som leverer 1200wrms 5ohm utan att man pajjar basen? Hur känsligt är de ?

Volvo_mannenn
13 januari 2010 · 27 Inlägg

Volvo_mannenn skrev:
okej man kanske skulle satsa på storebrorsan då, kan man driva en liten bas på 250wrms 4ohms med ett steg som leverer 1200wrms 5ohm utan att man pajjar basen? Hur känsligt är de ?

Menar givetvis 4 ohms inte 5

ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 januari 2010 · 8 744 Inlägg

Volvo_mannenn skrev:
okej man kanske skulle satsa på storebrorsan då, kan man driva en liten bas på 250wrms 4ohms med ett steg som leverer 1200wrms 5ohm utan att man pajjar basen? Hur känsligt är de ?

Det kan du absolut, så länge som du använder öronen och lyssnar efter oljud så är det inga som helst problem. Slutsteget levererar ju inte 1200Wrms hela tiden... wink Men om du inte har planerat att uppdatera dig på basfronten så är det lite överkurs med det steget till den basen, då kan du helt klart klara dig med GTO7001.

Senast redigerat av ChriZtoffer (13 januari 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Volvo_mannenn
13 januari 2010 · 27 Inlägg

ja de hade säkert funkar bra med de mindre men jag kommer bli sugen på värre grejor senare heehe kan ju alltid bli värre wink

ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 januari 2010 · 8 744 Inlägg

Då gör du helt klart rätt i att köpa bra saker redan nu. smile Tänk dock på att du kommer behöva fler batterier om du vill utnyttja steget mer sen, det drar en del när man börjar spela på...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Volvo_mannenn
13 januari 2010 · 27 Inlägg

ja kan tänka mig de. hur pass mkt kan man klara på ett batteri ? på de steget jbl gto 14001 finns de högtalarutgångar +-+- varför ? Är de inte bara +- på ett monoblock? e grön på detta som du märker ;P

Slayerkiller
13 januari 2010 · 109 Inlägg

Jag har JBL GTO7001 och den driver med lätthet min JBL 12" bas på 300W rms/1200W smile

Audi S3 "Sportback" (2009)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 januari 2010 · 8 744 Inlägg

Volvo_mannenn skrev:
ja kan tänka mig de. hur pass mkt kan man klara på ett batteri ? på de steget jbl gto 14001 finns de högtalarutgångar +-+- varför ? Är de inte bara +- på ett monoblock? e grön på detta som du märker ;P

Det är omöjligt att svara på då det beror på en rad faktorer såsom skicket på ditt batteri och kapaciteten på det, hur mycket generatorn laddar samt hur bra jord du har mellan batteri och kaross. Så du får helt enkelt testa och se vad som funkar för dig, jag driver ett par basar som tillsammans har en effekttålighet på ca 800Wrms och innan jag stoppade i ett till batteri så kunde jag inte spela dom "fullt ut" utan att all belysning började blinka.

Anledningen till att det är dubbla utgångar på steget är för att förenkla inkopplingen av flera basar/basar med flera talspolar, dom är parallellkopplade internt i steget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Volvo_mannenn
13 januari 2010 · 27 Inlägg

okej tackar för all information. Skönt att de finns folk som tar sig tid att förklara saker som e lite oklart för andra. tackar så mkt. fiin saab du har föresten snyggt som f..n med de blåa skenet smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang