Utrustning på köpt bil stämmer inte. Dvs saknar utrustning som fanns med på annons. BILFIRMA!

vadsomhelst
11 januari 2010 · 97 Inlägg

Tjena.

Tänkte kolla hur ni har det med erfarenheter med dessa saker, menar någon måste ju ha varit med om det innan tycker man.

Hur som helst, här kommer storyn.

Köpte en bil för ca en månad sedan där det enligt info skulle vara bla Dimmljus fram, antispinn, antisladd, cd-stereo m.m.

Tänker inte så mycket på det och köper bilen. Glad i hågen, ser att det inte finns någon stereo monterad men blir mest glad för då har jag en ursäkt till att montera mina gamla naka.


Märker ganska snabbt, 2-3 dagar att det inte är antisladd eller antispinn på den.
Inte heller dimmljus fram.

Vad gör man? Jo, jag mailar säljaren för att han ska få reda på detta.
Hade ringt men detta var runt jul så hade ledigt.

Ringde honom morgonen på måndagen när de öppnade igen.
Han hade inte läst mailet men sa att det var "reservation mot felskrivningar".
Han sa inte mer om det och har ignorerat det i andra mailväxlingar.
så han vet nog vad som kan hända.


Ska dit nu på fredag och felsöka varför centrallåset jävlas, en låskista garanterat.

Det har även börjat larma om bromsklossar, dvs att slitvarnarna lyser.
Vilket för mig innebär att de var dåliga när de sålde bilen. . .
Hur ställer sig garantin med det? Det är ju slitdelar.



Iallafall så är frågan:

Vad kan jag begära och kräva att de gör med det hela.
Har kollat med ARN.se och de har ett precist sådant fall, denna killen fick 15k tillbaka av säljaren, men sen vill jag inte bli ovän med honom om det strular i framtiden.

Vad tror ni om det grabbar?

Volkswagen Golf GLS mk1 "Kärringkärra" (1980)
viccoA
11 januari 2010 · 3 110 Inlägg

vadsomhelst skrev:
Tjena.

Tänkte kolla hur ni har det med erfarenheter med dessa saker, menar någon måste ju ha varit med om det innan tycker man.

Hur som helst, här kommer storyn.

Köpte en bil för ca en månad sedan där det enligt info skulle vara bla Dimmljus fram, antispinn, antisladd, cd-stereo m.m.

Tänker inte så mycket på det och köper bilen. Glad i hågen, ser att det inte finns någon stereo monterad men blir mest glad för då har jag en ursäkt till att montera mina gamla naka.


Märker ganska snabbt, 2-3 dagar att det inte är antisladd eller antispinn på den.
Inte heller dimmljus fram.

Vad gör man? Jo, jag mailar säljaren för att han ska få reda på detta.
Hade ringt men detta var runt jul så hade ledigt.

Ringde honom morgonen på måndagen när de öppnade igen.
Han hade inte läst mailet men sa att det var "reservation mot felskrivningar".
Han sa inte mer om det och har ignorerat det i andra mailväxlingar.
så han vet nog vad som kan hända.


Ska dit nu på fredag och felsöka varför centrallåset jävlas, en låskista garanterat.

Det har även börjat larma om bromsklossar, dvs att slitvarnarna lyser.
Vilket för mig innebär att de var dåliga när de sålde bilen. . .
Hur ställer sig garantin med det? Det är ju slitdelar.



Iallafall så är frågan:

Vad kan jag begära och kräva att de gör med det hela.
Har kollat med ARN.se och de har ett precist sådant fall, denna killen fick 15k tillbaka av säljaren, men sen vill jag inte bli ovän med honom om det strular i framtiden.

Vad tror ni om det grabbar?

Man behöver inte vara bästa polare med en bilfirma, väldigt klantigt av dig att inte kolla allt, men jag hade krävt nya bromsklotsar och en liten kompensation för slarvet med utrustningslistan...

Hamilton
11 januari 2010 · 8 865 Inlägg

Dimljus,Stereo, Antispinn  m.m borde du rimligtvis ha upptäckt.
Frågan är ju om du överhuvudtaget undersökte bilen innan köpet.....
Vilken prisklass på bil pratar vi om 5000 eller 300 000, det är rätt avgörande i fråga om garantier från handlaren

Senast redigerat av Hamilton (11 januari 2010)

Fotograf på tierpidag.se
vadsomhelst
11 januari 2010 · 97 Inlägg

ja, visst borde jag det. men nu är det som det är.


bilen i fråga är en Passat V5 Fwd highline.
2002 och pris 85k


Jag gick igenom bilen men kollade inte utrustning förutom cdspelaren.
Hittade lite småsaker som skador i skinn och bulor, så jag tittade på den. . .



detta  är var ARN.se säger om saken.
Har garanti på bilen 12månader så de sakerna ska ju lösas ändå.



"Annonsuppgifter om begagnad bil

Bertil köpte en begagnad Audi A 6 för 139 000 kr. Han köpte bilen efter att ha sett en annons på Blocket där det stod bl.a. att bilen var utrustad med larm och färddator. Efter någon månad upptäckte han att bilen saknade den utlovade utrustningen. Att det dröjde en tid innan han upptäckte bristerna berodde på att han först då haft tid att studera instruktionsboken i detalj. Han har fått uppgift om att det skulle kosta ca 35 000 kr att i efterhand utrusta bilen med larm och färddator.

Bertil yrkade att priset för bilen skulle sättas ned med ett rimligt belopp som kompensation för den uteblivna utrustningen.

Säljaren bestred kravet. Det har blivit ett fel i annonsen när uppgifterna lades in. Säljaren beklagade detta men menade att Bertil haft flera möjligheter att undersöka bilen före köpet. Några muntliga löften om att bilen skulle vara utrustad med larm och färddator lämnades inte. Bertil fick också köpa bilen till ett betydligt lägre pris än som angavs i annonsen.
Nämndens bedömning

Utredningen visar att säljaren har angett i annons att bilen var utrustad med färddator och larm samt att bilen saknar sådan utrustning. På grund härav, och då bolaget inte har förmått visa att uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt eller att uppgifterna inte har inverkat på köpet (19 § konsumentköplagen), skall bilen anses felaktig och Bertils yrkande bifallas.

Nämnden rekommenderade säljaren att betala tillbaka som skäligt ansedda 15 000 kr till Bertil."

Volkswagen Golf GLS mk1 "Kärringkärra" (1980)
Rquired Allmänt envis
11 januari 2010 · 12 512 Inlägg

På en seriös bilfirma skall man inte behöva kontrollera att uppgifterna och skicket stämmer överens med annonsen, även om det naturligtvis är att rekommendera. Samtidigt skall bilen vara i ett ok och körbart skick om inget annat anges, slitna bromsar passar inte in på detta enligt mitt tycke.

Så orkar du, dra en vals med bilfirman och försök få kompensation. Det har du rätt till smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
vadsomhelst
11 januari 2010 · 97 Inlägg

detta ser jag som en seriös firma då de säljer nya dyra mercor och sånt. såg ingen anledning till att det inte skulle stämma.

alla andra bilar jag haft runt den årsmodellen har haft det...
frågan är ju bara om jag ska ta upp det innan de ska åtgärda det andra...

eller om man skulle byta mot ett monterat avtagbart drag? kan väl vara rimligt?

Volkswagen Golf GLS mk1 "Kärringkärra" (1980)
vadsomhelst
12 januari 2010 · 97 Inlägg

Är det någon som råkar veta ungefär vad det kostade att få den utrustningen tillagd 2002?

EPC paketet och dimmljus?

Har pratat med lite folk och jag har lagen på min sida (suprise?) fast jag också gjort "fel".

Dock är det svårt att veta hur mycket och hur jag ska hävda prisavdrag av dem.

Volkswagen Golf GLS mk1 "Kärringkärra" (1980)
666_Beast
12 januari 2010 · 1 863 Inlägg

Visst är det din uppgift att kolla igenom bilen, det kommer man ju aldrig ifrån. Men tycker det verkar konstigt att den bilen inte har antispinn osv. Men det är ju bara att gå tillbaka och prata med dom, är dom seriösa så hjälper dom nog dig så gott dom kan.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
christofferedil Yellow bug!
12 januari 2010 · 1 640 Inlägg

Dimljus, får jag fråga hur du köper en bil? Du ser ju direkt om det är dimljus eller inte?! Kostar dock inte mycket och är inte krångligt att eftermontera..

Och stereo vill du ju ändå sätta i en bättre. Du har köpt bilen i det skicket, försäljarna har många bilar att hålla reda på, inte alltid det stämmer med annonsen.. Man kollar väl förfan upp om det är dimljus och stereo INNAN köp?!

Och är du säker på att det är en Highline? En -02 Highline BORDE utom alla tvivel vara utrustad med antispinn..

Senast redigerat av Edil_ (12 januari 2010)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Runn WS7 Avstängd
12 januari 2010 · 1 031 Inlägg

Tyvärr så har de säkert friskivet sig i kontraktet (har själv sålt bilar så jag vet hur det funkar). Man måste kolla ALLT innan man köper bilen, att komma efteråt och säga att stereo och dimljus fattas funkar inte.
Bromsar är slitdel och är tveksamt men om jag hade sålt den så hade du fått bromsklotsar.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
vadsomhelst
12 januari 2010 · 97 Inlägg

Runn WS7 skrev:
Tyvärr så har de säkert friskivet sig i kontraktet (har själv sålt bilar så jag vet hur det funkar). Man måste kolla ALLT innan man köper bilen, att komma efteråt och säga att stereo och dimljus fattas funkar inte.
Bromsar är slitdel och är tveksamt men om jag hade sålt den så hade du fått bromsklotsar.

jo, att det är en slitdel vet jag men sen en bil bör ju gå i mer än 100mil innan man behöver byta saker tycker man.
det innebär att de var dåliga vid köp. men det är inte säkert att de tar det och det är en liten kostnad så det är ett litet bekymmer.

får se vad han säger, han borde svara på mail imorgon tycker jag.

det borde vara en seriös firma då de är återförsäljare för merca och sånt skräp.
han är ju jävligt trevlig och bra att ha att göra med säljaren så jag tror inte detta blir några problem.

Volkswagen Golf GLS mk1 "Kärringkärra" (1980)
Gnopps
14 januari 2010 · 9 Inlägg

Jag köpte en bil för några dagar sedan å är nu i samma situation. Bla antisladd saknas. Hur värderar man den funktionen?

Memme I'am AWESOME..
14 januari 2010 · 2 783 Inlägg

Riktig ångest. Men jag hade inga problem med min saab när jag köpte den på Seat. KÖrde bilen knappt en vecka, Grenröret gick, och lite annat. Körde till dom, då prata med dom.. Dom betala reprationen, och jag hade 3 månaders garanti till bilen skulle besas. smile... å fanns det några flera fel så betala dom. (Förutom slitskador som däck,bromsar.)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
laggey
14 januari 2010 · 335 Inlägg

audi a6 utan färddator tycker ja låter konstigt, men de kanske finns :p eller så blandade han ihop det med gps

GolfIIIVr6
14 januari 2010 · 187 Inlägg

Någonting få vet är att alla bilar du köper på firma har minst 6 mån garanti! Går inte att skriva sig fri från tongue ( man kan sälja nåt svart eller privat)

Reklamationsrätt är något man som konsument bör kolla lite på oxå smile
Man har det väldigt bra som konsument smile

666_Beast
14 januari 2010 · 1 863 Inlägg

laggey skrev:
audi a6 utan färddator tycker ja låter konstigt, men de kanske finns :p eller så blandade han ihop det med gps

Vad har Audin med saken att göra? Det handlar väl om en Passat?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
vadsomhelst
14 januari 2010 · 97 Inlägg

jag ringde runt till olika vw firmor och förklarade läget.

väldigt hjälpsamma och trevliga, pratade med en försäljare i halmstad som var en riktigt fin kille.

han sa det att det kostade runt 5 lax att få det vid nyköp, dock var han inte säker då de inte ha listorna kvar.
men han tyckte att något i stil med 10tusen var rimligt.

dock fick jag inte hänvisa till honom personligen då det var en personlig åsikt.


det bästa är att prata med dem. vi ska dit imorgon. kommer med statusrapport.


gnopps: jag såg att du är från finland. då kan det vara andra lagar där om konsumenttrygghet osv.

Volkswagen Golf GLS mk1 "Kärringkärra" (1980)
Gnopps
15 januari 2010 · 9 Inlägg

vadsomhelst skrev:
gnopps: jag såg att du är från finland. då kan det vara andra lagar där om konsumenttrygghet osv.

Jag är utflyttad från Sverige men köpte bilen från en svensk bilfirma med mitt svenska personnummer så det borde vara svensk lag. Har försökt få tag på min konsumentrådgivare men fick inga riktigt bra svar.

I mitt fall köpte jag en bil där det stod på annonsen och pappret som låg på vindrutan att det skulle finnas antisladd. Fick ingen varudeklaration trots att jag bad om det. Efter att ha läst manualen nu tror jag inte det finns antisladd, det kan inte heller eftermonteras. Skrev ett mail till konsumentrådgivaren men fick ett allt för vagt mail tillbaka som inte svarade mina frågor särskilt väl.

Eftersom jag kört bilen från Skåne till Finland är det inte aktuellt att åka ner igen för att de ska kunna åtgärda felet, går ju inte heller att göra i efterhand. Så det enda är då att de ger mig en likadan bil men som har antisladd, tror inte de kommer kunna göra det. Jag vill ha en prissänkning och undrar nu om jag kan kräva detta eller om säljaren har rätt att välja en annan metod - ex åtgärd av felet.

Har också upptäckt att färddatorn visar helt felaktiga uppgifter.

I annonsen har de skrivit "Med reservation för feltryck", kan det påverka på något sätt?

Senast redigerat av Gnopps (15 januari 2010)

gamlingen
15 januari 2010 · 5 198 Inlägg

Gnopps skrev:

vadsomhelst skrev:
gnopps: jag såg att du är från finland. då kan det vara andra lagar där om konsumenttrygghet osv.

Jag är utflyttad från Sverige men köpte bilen från en svensk bilfirma med mitt svenska personnummer så det borde vara svensk lag. Har försökt få tag på min konsumentrådgivare men fick inga riktigt bra svar.

I mitt fall köpte jag en bil där det stod på annonsen och pappret som låg på vindrutan att det skulle finnas antisladd. Fick ingen varudeklaration trots att jag bad om det. Efter att ha läst manualen nu tror jag inte det finns antisladd, det kan inte heller eftermonteras. Skrev ett mail till konsumentrådgivaren men fick ett allt för vagt mail tillbaka som inte svarade mina frågor särskilt väl.

Eftersom jag kört bilen från Skåne till Finland är det inte aktuellt att åka ner igen för att de ska kunna åtgärda felet, går ju inte heller att göra i efterhand. Så det enda är då att de ger mig en likadan bil men som har antisladd, tror inte de kommer kunna göra det. Jag vill ha en prissänkning och undrar nu om jag kan kräva detta eller om säljaren har rätt att välja en annan metod - ex åtgärd av felet.

Har också upptäckt att färddatorn visar helt felaktiga uppgifter.

I annonsen har de skrivit "Med reservation för feltryck", kan det påverka på något sätt?

De kan hävda feltryck i detta fall ja

Gnopps
15 januari 2010 · 9 Inlägg

gamlingen skrev:
De kan hävda feltryck i detta fall ja

Men har de rätt att göra det? Har du något skrivet i någon lag eller annat fall om detta eller är det som du tror?

Annars kan man ju hitta på vad man vill i en annons för att locka köpare och sedan visa upp en skrotbil. I mitt fall hade de också skrivit att det fanns dubbdäck (var friktionsdäck) och tonade rutor men dessa fel upptäckte jag innan köpet. Dessutom ska det finnas larm i bilen men är osäker på detta.

Senast redigerat av Gnopps (15 januari 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang