7032
Sök

Lite tankar angående uppgradera ljud i saab 9-5 sedan

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
tjena!

är på G och ska köpa saab 9-5 sedan och satt här hemma ikväll och klurade lite på kommande uppgradering av ljudet smile

bilen är en -98a och vad jag har förstått sitter det AS2 stereon i den.
vad jag förstått så innebär det följande:
3.5" i instrumentpanelen
6.5" i framdörrar
4" i bakdörrarna
hål för 6*9" i hatthyllan.
samt ett mindre slutsteg som driver 6.5" i framdörrarna.

det jag suttit och klurat på är hur man ska uppgradera detta på bästa vis. vill helst behålla originalstereon om det är möjligt.

det jag tänkte mig var något i stil med:
byta till kraftigare framsystem. (6.5")
montera 6*9" i hatthyllan.
driva dessa högtalare antingen med ett 4-kanals steg eller lasta ner ett 2-kanals till 2ohm.

och sen använda originalsteget till något av de återstående originalhögtalarna som jag låter sitta kvar. funkar det?

men sen började jag fundera på vad för sorts system man ska ha fram. kanske är bättre att använda midbasar i framdörrarna och dela dessa lite lägre och sen även byta 3.5" i instrumentpanelen och låta dessa spela mellanregister och diskant? är det detta som kallas 3vägssystem?

kan tillägga att baslåda är ett senare projekt så det lugnar jag mig med änsålänge tongue

som ni säkert märker så är frågorna många och jag är vetgirig som tusan när det gäller sånt som intresserar mig big_smile

skriv gärna egna lösningar som ni hade gjort smile alla tips är av värde.

MVH Fredrik

6 851 Inlägg
11 januari 2010
Det är inte säkert det sitter AS2 i bilen, detta är ett val som första köparen gör vad för ljud han vill ha. Det kan vara AS1 eller AS3 oxå.
Jag har svårt att tänka mej att du har både 6x9 i hatthyllan OCH 4" i dörren, antingen eller.
Org. slutsteg driver ALLA högtalarna som sitter i bilen.Du kan ej påverka delningen av org. steget, det delar där det delar och kan inte direkt ändras.

Vad du ska byta till får du själv avgöra, åk till olika träffar,bilradiohandlare m.m för att själv testlyssna på olika saker.

1 903 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Det är inte säkert det sitter AS2 i bilen, detta är ett val som första köparen gör vad för ljud han vill ha. Det kan vara AS1 eller AS3 oxå.
Jag har svårt att tänka mej att du har både 6x9 i hatthyllan OCH 4" i dörren, antingen eller.
Org. slutsteg driver ALLA högtalarna som sitter i bilen.Du kan ej påverka delningen av org. steget, det delar där det delar och kan inte direkt ändras.

Vad du ska byta till får du själv avgöra, åk till olika träffar,bilradiohandlare m.m för att själv testlyssna på olika saker.

okej, ne det jag grundade mitt inlägg på är vad jag läste på en hemsida som hade någon tabell om vilka system som fanns till 9-5 vid den årsmodellen. det är CD och kassett i stereon om det underlättar något? smile jag har inte undersökt vad det sitter för högtalare exakt i bilen, men har för mig att AS1 inte hade kassett? alltså drog jag slutsaten att det minst är AS2 smile

jaha, jag trodde endast de drev 6.5" i framdörrarna.
jag är i första hand ute efter hur jag ska bygga upp systemet om du förstår vad jag menar, alltså om jag ska byta "framsystem", bör jag antagligen byta både 6.5" och 3.5" och använda mig av ett 3vägssystem? eller blir det lika bra att använda 6.5" koaxialer och 3.5" koaxialer? smile hoppas du förstår vad jag menar. smile

MVH

MR
295 Inlägg
11 januari 2010
Jag personligen skulle byta rubbet direkt, då saabs org. högt. inte är dom bästa... 

jag skulle köra med antingen 3-vägs fram med sexa i dörrna 3/4a under gallret på brädan samt diskant möjligen längre in mot rutan eller a-stolpen.

i bakdörrarna skulle jag nog bara köra rena midbasar/basar (sexxor) samt på hatthyllan skulle jag peta dit ett par koaxialer.

Hela systemet skulle jag köra på ett 5ch steg, varav sub kanalen skulle jag köra på bakdörrarna.
Senast redigerat av henkz (11 januari 2010)

1 903 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
henkz skrev:
Jag personligen skulle byta rubbet direkt, då saabs org. högt. inte är dom bästa... 

jag skulle köra med antingen 3-vägs fram med sexa i dörrna 3/4a under gallret på brädan samt diskant möjligen längre in mot rutan eller a-stolpen.

i bakdörrarna skulle jag nog bara köra rena midbasar/basar (sexxor) samt på hatthyllan skulle jag peta dit ett par koaxialer.

Hela systemet skulle jag köra på ett 5ch steg, varav sub kanalen skulle jag köra på bakdörrarna.

tackar så mycket! var sådant här svar jag sökte om jag ska vara ärlig smile

är några saker jag undrar bara om det du skrev. har ju bara hål för 4" i bakdörrarna och vill helst inte sätta igång att kapa i dom hmm man skulle inte kunna vända på steken och ha koaxial i bakdörrarna och bas i hatthyllan? med tanke på det du skrev så antar jag att 3vägssystemet räknas som en (1) högtalare när man kopplar in det? (givetvis både höger och vänster så det blir ju 2) men du förstår vad jag menar? 6.5" och 3.5" samt diskant blir en högtalare tillsammans? smile

MVH

Trucker
1 220 Inlägg
11 januari 2010
här ser du iaf lite ljudbygge i en 9-5 mest bas å slutsteg men en då big_smile http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 58&p=1

Vissa är bara bättre än andra!

6 851 Inlägg
11 januari 2010
är dock även tveksam på att det sitter 4" i bakdörren. Jag har 5.25" i bakdörrarna, men från 05 tror jag det va, så är det 4".

Men att köra antingen 4" + diskant eller coax 3½" i brädan samt midbas 6½" i dörren funkar ju bra.
Att köra koaxialt i framdörrarna är totalt onödigt då org. steg (om man vill köra på det tillsvidare) delar dessa 6½" Lp. alltså kommer det inte bli mycke till diskant.

Skippa dörrarna bak och använd enbart 6x9" i hatthyllan, dessa kommer att räcka för de som sitter där bak. Att placera högtalare i dörren utöver kommer bara att bli totalt onödigt.

1 903 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
TT-Avant skrev:
är dock även tveksam på att det sitter 4" i bakdörren. Jag har 5.25" i bakdörrarna, men från 05 tror jag det va, så är det 4".

Men att köra antingen 4" + diskant eller coax 3½" i brädan samt midbas 6½" i dörren funkar ju bra.
Att köra koaxialt i framdörrarna är totalt onödigt då org. steg (om man vill köra på det tillsvidare) delar dessa 6½" Lp. alltså kommer det inte bli mycke till diskant.

Skippa dörrarna bak och använd enbart 6x9" i hatthyllan, dessa kommer att räcka för de som sitter där bak. Att placera högtalare i dörren utöver kommer bara att bli totalt onödigt.

okej, men tänker som sagt riva ut originalsteget med och köra på nya grejer. undrar fortfarande om 3vägssystemet räknas ihop till 2 högtalare (höger/vänster)? eller om det räknas som 6st vilket de egentligen är.

men låt säga att jag kör på detta:
3vägssystem fram (ca 2500kr klassen)
dls 7*10" i hatthyllan
något 4 kanalssteg till att driva allt, eller ska ja ha 2 olika 2 kanals?

hur stabila är dörrsidorna i saabarna? kommer jag behöva dämpa?

MVH

MR
295 Inlägg
12 januari 2010
Det sitter antagligen 4" högt bak MED 6.5" adapterplatta.... så att säga.. så satt det i den bil jag monterade... o de va saab orginadynga de...

de enda jag tänkte med bakdörrarna var att montera sexor som BASAR där.. så slipper han en baslåda samt att det är inne i coupen redan....

1 903 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
henkz skrev:
Det sitter antagligen 4" högt bak MED 6.5" adapterplatta.... så att säga.. så satt det i den bil jag monterade... o de va saab orginadynga de...

de enda jag tänkte med bakdörrarna var att montera sexor som BASAR där.. så slipper han en baslåda samt att det är inne i coupen redan....

jaha okej smile det låter ju toppen ifall det är så smile

men då antar jag att jag behöver dämpa samtliga dörrar för att få bra ljud?

MVH

MR
295 Inlägg
12 januari 2010
Yes BOX wink

skulle jag göra om ja bytte högtalare iaf...

1 903 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
henkz skrev:
Yes BOX wink

skulle jag göra om ja bytte högtalare iaf...

aa okej, hur tjock dämpmatta ska man använda? såg att biltema hade både 1.2mm och 3mm.
ska all plåt i dörren täckas? eller räcker det med att man sätter dit dämpmatta lite här och där?
räcker det med att plåten dämpas eller ska man sätta dämpmatta på dörrsidan med? smile
ska man täta något mellan dörrsida och dörren när man ändå är i farten och har det nere? för att dörren ska bli en "sluten" låda?

har aldrig rivit ner en dörrsida så ha lite överseende roll

MVH

MR
295 Inlägg
12 januari 2010
Vill du göra en enkel installation med dämpmatta.. så sätt bara som en fyrkant bakom själva högtalaren... ca 30x30 eller nåt sånt...

Vill du göra en seriös installation så smäller du dit dämpmatta på hela dörren och hela dörrsidan... wink

Och tycker inte du ska använda dig utav biltemas dämpmatta utan hellre gå in på BRL tex o köpa deras M1 eller vad den heter... alt. kolla med ljudbyggarn o köpa en rulle dämpmatta...

JA dämpmatta är dyrt men också förbaskat bra med tanke på att det försärker ljudet o minskar vägljudet i bilen

1 903 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
henkz skrev:
Vill du göra en enkel installation med dämpmatta.. så sätt bara som en fyrkant bakom själva högtalaren... ca 30x30 eller nåt sånt...

Vill du göra en seriös installation så smäller du dit dämpmatta på hela dörren och hela dörrsidan... wink

Och tycker inte du ska använda dig utav biltemas dämpmatta utan hellre gå in på BRL tex o köpa deras M1 eller vad den heter... alt. kolla med ljudbyggarn o köpa en rulle dämpmatta...

JA dämpmatta är dyrt men också förbaskat bra med tanke på att det försärker ljudet o minskar vägljudet i bilen

hehe, får nog bli ett mellanting mellan seriös och enkel då när den dagen kommer tongue
blekingebilradio är det som ligger närmast så får höra med dom smile
jo jag har hört att det ska vara väl investerade pengar att dämpa bilen så gott som det går, ska visst göra underverk för ljudet och framförallt för basen big_smile

MVH

Sök