Köpråd 740 tdi

antelarsson
13 januari 2010 · 8 Inlägg

Tjena funderar på att köpa en 740 turbodiesel men vad ska man tänka på som säger d24 är en dålig motor?

fredriq Olika
13 januari 2010 · 907 Inlägg

För att förtydliga så finns det inga 740 med TDi, däremot finns det 740 med turbodiesel och möjligen intercooler...
TDi är en direktinsprutad motor och namnet "tillhör" VAG-koncernen. D24 är en förkammarmotor.

Mvh
Fredrik
christofferedil Yellow bug!
13 januari 2010 · 1 640 Inlägg

Förbannat att dessa Volvo-raggare ska sno våra tillägg..

D24Tic möjligtvis. Turbo intercooler...

Använd inte TDi på en volvo, tack!


Kolla noga så att de inte gått varma, så inte topp-packningen gått. Kolla oljan.. Och att den inte drar vatten/olja. Hört att det är ett vanligt problem tongue

Senast redigerat av Edil_ (13 januari 2010)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
sandzoo
13 januari 2010 · 2 072 Inlägg

fredriq skrev:
För att förtydliga så finns det inga 740 med TDi, däremot finns det 740 med turbodiesel och möjligen intercooler...
TDi är en direktinsprutad motor och namnet "tillhör" VAG-koncernen. D24 är en förkammarmotor.

740 med turbodiesel och möjligen intercooler...
finns de turbo bil utan intercooler big_smile

Sandzoo i da house
snurbo_diesel Egen företagare
24 januari 2010 · 864 Inlägg

sandzoo skrev:

fredriq skrev:
För att förtydliga så finns det inga 740 med TDi, däremot finns det 740 med turbodiesel och möjligen intercooler...
TDi är en direktinsprutad motor och namnet "tillhör" VAG-koncernen. D24 är en förkammarmotor.

740 med turbodiesel och möjligen intercooler...
finns de turbo bil utan intercooler big_smile

Ja tänk för att det finns det.
Finns vanlig D24 och D24T (bara turbo) och så finns D24TIC (med turbo och IC)

Men iaf om bilen, försök få en som är snällt körd och sånt, vore bra om det sitter en svartblockare i, de är bättre, håller för mer de motorerna än de gamla gröna.
En kokning med grönmotor så är toppen så gott som kass men de svarta håller i regel, inom rimliga gränser då.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
graffen00
11 april 2010 · 4 Inlägg

Jag har en 740 som det redan sitter en d24T motor i. men kamremmen small av, så det blev bara sallad kvar av toppen.....jag har inte lyckats hitta en topp till min motor....så nu har jag bestämt mig för att byta till en annan motor.

passar en d24TIC i min 740??

tacksam för svar MVH graffen

graffen00
11 april 2010 · 4 Inlägg

krävs det en speciell turbo kanske?.....diesel pumpen följer med TIC motorn men inte turbosnurran

graffen00
12 april 2010 · 4 Inlägg

En bra upplysande sida var det, men den gav mig fortfarande inte svar på:

Går det att ersätta en D24TD med en D24TIC motor så där utan vidare bara?

Det jag vill veta är om man kan sätta i en D24TIC och använda turbon från min havererade motor D24TD?

Verkar vara svårt att få tag i en D24TD = lika den som havererat.
Hoppas på svar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang