Audi 4,2 vs 2,7T

Mulliy
13 januari 2010 · 7 Inlägg

Är väldigt sugen på en quattro, men är väldigt osäker på om jag bör välja v8n eller biturbon. Om jag skulle välja turbon skulle jag givetvis chippa den.

Så frågan är hur dom står sig mot varandra?

Och vilken som skulle va billigast att äga?

Rock-Star
13 januari 2010 · 2 982 Inlägg

4,2an är given för min del.
RÅÅÅ-kraft och mustigt ljud!

Rock-Star
13 januari 2010 · 2 982 Inlägg

om jag inte har fel så har 2,7T Biturbo och inte bara singelturbo. motorn har mycket att ge även vid turbobyte och mappning

Mulliy
13 januari 2010 · 7 Inlägg

Residence skrev:
om jag inte har fel så har 2,7T Biturbo och inte bara singelturbo. motorn har mycket att ge även vid turbobyte och mappning

Den har biturbo ja, jag vet ju att båda har mycket att ge. Men jag har inte en blekaste hur bra respektive håller osv, har ju hört att turbona ofta rasar så v8n kanske är mer driftsäker?

hest
13 januari 2010 · 181 Inlägg

Som tidigare nämnts är väl turbosarna lite sådär i 2.7:an, håller för orginaleffekt men ska du chippa så blir livslängden ganska kort.

Är lite rädd för 4.2:an då den har kamrem, är väl bara vidskeplig men, det drar ner lite med en sju mil lång rem som kan pajja allt för en, tkr jag iaf tongue

Annars är det ju en beprövad motor som ska funka helt okey, om man följer vätskebyten och tänddelar osv.

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
Mulliy
13 januari 2010 · 7 Inlägg

hest skrev:
Som tidigare nämnts är väl turbosarna lite sådär i 2.7:an, håller för orginaleffekt men ska du chippa så blir livslängden ganska kort.

Är lite rädd för 4.2:an då den har kamrem, är väl bara vidskeplig men, det drar ner lite med en sju mil lång rem som kan pajja allt för en, tkr jag iaf tongue

Annars är det ju en beprövad motor som ska funka helt okey, om man följer vätskebyten och tänddelar osv.

Fast att laga en kamrem måste va mycket billigare än 2 turbos?

Goffen Administratör
13 januari 2010 · 2 975 Inlägg

Kamremmen sitter i princip identiskt på 8an som på 6an.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Mulliy
13 januari 2010 · 7 Inlägg

Goffen skrev:
Kamremmen sitter i princip identiskt på 8an som på 6an.

Det säger inte mig så mycket, vad spelar det för roll?

Thorssa
13 januari 2010 ·

S4 B6 med 4,2 fick väl kamkedja från årsmodell -04?

Mulliy
13 januari 2010 · 7 Inlägg

kan tillägga att jag inte tänkt mig en sån ny bil, jag hade tänkt mig något i 100.000 kr klassen. så runt 00

p-nyhlen Quattro - bar å åk
13 januari 2010 · 621 Inlägg

Visst a6 4,2 är en skön glidar bil. Men jag skulle nog satsat på en S6 istället för en vanlig 4,2.
Med egen erfarenhet av 2,7T är att det är en riktigt skön bil. Jag hade en chippad med automatlåda och den hängde av en a6 4,2.
De flesta 2,7T är sålda med sportchassi vilket gör dem mer körvänliga medan de flesta 4,2 har ett vanligt chassi för att är inriktade mer på komfort.
Så enligt mitt tycke så bör valet stå mellan en S6 lr en A6 2,7T

Senast redigerat av p-nyhlen (13 januari 2010)

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
TS_quattro fyrkrafsare
13 januari 2010 · 1 443 Inlägg

Mulliy skrev:

hest skrev:
Som tidigare nämnts är väl turbosarna lite sådär i 2.7:an, håller för orginaleffekt men ska du chippa så blir livslängden ganska kort.

Är lite rädd för 4.2:an då den har kamrem, är väl bara vidskeplig men, det drar ner lite med en sju mil lång rem som kan pajja allt för en, tkr jag iaf tongue

Annars är det ju en beprövad motor som ska funka helt okey, om man följer vätskebyten och tänddelar osv.

Fast att laga en kamrem måste va mycket billigare än 2 turbos?

Med tanke på vad som kan hända om en kamrem ryker av så är turbobyte i sammanhanget en billig historia... i värsta fall innebär ett kamremsras att motorn blir skrot eller nära på om man har farten och varvet uppe ordentligt när den ryker...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Mulliy
13 januari 2010 · 7 Inlägg

TS_quattro skrev:

Mulliy skrev:

hest skrev:
Som tidigare nämnts är väl turbosarna lite sådär i 2.7:an, håller för orginaleffekt men ska du chippa så blir livslängden ganska kort.

Är lite rädd för 4.2:an då den har kamrem, är väl bara vidskeplig men, det drar ner lite med en sju mil lång rem som kan pajja allt för en, tkr jag iaf tongue

Annars är det ju en beprövad motor som ska funka helt okey, om man följer vätskebyten och tänddelar osv.

Fast att laga en kamrem måste va mycket billigare än 2 turbos?

Med tanke på vad som kan hända om en kamrem ryker av så är turbobyte i sammanhanget en billig historia... i värsta fall innebär ett kamremsras att motorn blir skrot eller nära på om man har farten och varvet uppe ordentligt när den ryker...

Det lät inge kul sad

p-nyhlen Quattro - bar å åk
13 januari 2010 · 621 Inlägg

Mulliy skrev:

TS_quattro skrev:

Mulliy skrev:

Fast att laga en kamrem måste va mycket billigare än 2 turbos?

Med tanke på vad som kan hända om en kamrem ryker av så är turbobyte i sammanhanget en billig historia... i värsta fall innebär ett kamremsras att motorn blir skrot eller nära på om man har farten och varvet uppe ordentligt när den ryker...

Det lät inge kul sad

Så länge bilen är väl servad så är det inte nått bekymmer med kamrem.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Crille77
14 januari 2010 · 251 Inlägg

Farsan har en 2,7T och den är otroligt härlig att köra. Riktigt landsvägslok.
Accelerationsmässigt känns det knappt att man gasar, resultaten syns på hastighetsmätaren istället.
Riktigt fina bilar bägge 2.
Ang ägar och servicekostnader så är bygge dyra tyvärr.

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!
TS_quattro fyrkrafsare
14 januari 2010 · 1 443 Inlägg

p-nyhlen skrev:

Mulliy skrev:

TS_quattro skrev:

Med tanke på vad som kan hända om en kamrem ryker av så är turbobyte i sammanhanget en billig historia... i värsta fall innebär ett kamremsras att motorn blir skrot eller nära på om man har farten och varvet uppe ordentligt när den ryker...

Det lät inge kul sad

Så länge bilen är väl servad så är det inte nått bekymmer med kamrem.

Nejdå, det är det inte, men det finns många som fuskar med kamremsbyten, dvs de kör längre än vad som är avsett...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Mulliy
14 januari 2010 · 7 Inlägg

Då tror jag det blir en 4,2 när en bra annons kommer upp, tack för hjälpen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang