6633
Sök

Vilket steg till bas på 8ohm? fungerar det med vilket som?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
Tjena!

köpte en baslåda av en polare för några månader sen. var tänkt att jag skulle använda den i mitt hemmabiosystem men förstärkaren orkade inte driva den så den har bara blivit ståendes.

tänkte att jag kanske kan använda den i bil istället, men så upptäckte jag att basen är på 8ohm.
spelar det någon roll? eller kan jag köpa vilket billigt 2kanalssteg som helst och driva den på om man bryggkopplar?

det är en sån här bas: http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index … =ITZ-1226*
(och kom inte och säg att det är en skitbas för det är jag mycket väl medveten om) lol

MVH

372 Inlägg
13 januari 2010
Att öka ohmtal fungerar med alla förstärkare. Dock blir effekten ej lika hög.

Om du nu vill använda basen bör du kolla efter ett slutsteg som levererar runt 350 wrms i 4 ohm.

Det är inte för att max effektåligheten är 350. Och ja det fungerar med mer och mindre också smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
13 januari 2010
Ja nåt vanligt billigt 2-kanals steg bryggat eller monoblock ska väl funka o köra med,
hade vatt värre om det varit en 2ohms spole på den.
Enda skillnaden mot en bas på 4ohm är ju att steget inte lämnar lika mkt effekt i 8ohm.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

1 903 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
tack så mycket! då var det som jag trodde tongue

tokfrans
982 Inlägg
13 januari 2010
frågan är ju bara vad du har för hemma stärkare som inte orkar driva den där? big_smile

1 903 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
k1mm0 skrev:
frågan är ju bara vad du har för hemma stärkare som inte orkar driva den där? big_smile

jadu, om det fanns en klass under budget så skulle den nog hamna där wink att ens kalla de förstärkare är nästa överdrivet tongue fick lådan och basen riktigt billigt så tänkte att det kunde va värt ett försök, hehe

Sök