2373
Sök

Om krig skulle uppstå i Sverige?

Sanizz
15 januari 2010
Kul att se hur folk resonerar som inte upplevt krig. Kan säga att allt går jävligt fort fram. Din närmsta granne kan vara din mördare. Hoppas dock att det någonsin händer i Sverige. Trots att jag inte gjort lumpen hade jag ställt upp utan minsta tvekan. Man försvarar sitt så länge det går, när det inte går så drar man

214 Inlägg
15 januari 2010
Sanizz skrev:
Kul att se hur folk resonerar som inte upplevt krig. Kan säga att allt går jävligt fort fram. Din närmsta granne kan vara din mördare. Hoppas dock att det någonsin händer i Sverige. Trots att jag inte gjort lumpen hade jag ställt upp utan minsta tvekan. Man försvarar sitt så länge det går, när det inte går så drar man

Med tanke på hur det här landet är, så är det SÄKERT rasisitisk att försvara sitt land. tongue Jag skulle dock ha försvarat landet ändå.

451 Inlägg
15 januari 2010
Mortalis skrev:
Usch hoppas de inte blir krig då, precis köpt Live guld 12 månader ju

Haha jag köpte de i tisdags så nu får de bannemig inte bli nå krig! Måste bli grym på Modern Warfare 2 först:P

169 Inlägg
15 januari 2010
Sanizz skrev:
Hoppas dock att det någonsin händer i Sverige..

Jasså? det hoppas inte jag

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
15 januari 2010
Om vi hamnar i krig så förlorar vi....

Peder DailyFresh

406 Inlägg
15 januari 2010
steifan skrev:
Vi har ju både värnplikt för männen och totalförsvarsplikt för alla mellan 16 och 70år.

Här är lite utdrag ut totalförsvarsplikten som kan vara relevant:
(Källa: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a … =1994:1809 )

1 § Totalförsvaret är en angelägenhet för hela befolkningen.

2 § Totalförsvarets personalförsörjning skall tryggas genom en
totalförsvarsplikt som gäller för varje svensk medborgare från
början av det kalenderår när han eller hon fyller sexton år till slutet
av det kalenderår när han eller hon fyller sjuttio år.

Totalförsvarsplikten gäller också under motsvarande tid för var och
en som utan att vara svensk medborgare är bosatt i Sverige.

Tjänstgöring utan vapen

16 § Om en totalförsvarspliktig kan antas ha en så allvarlig
personlig övertygelse rörande bruk av vapen mot annan att
övertygelsen är oförenlig med en tjänstgöring som är förenad med
bruk av vapen, skall han eller hon efter ansökan få rätt att vara
vapenfri.

Nja lite fel där. Jag har en frisedel då jag ej hade godkänt i Eng Fick sedan godkänt i Eng året därpå.
Jag ringde då och frågade om jag kunde få göra lumpen och dom sa nej. Dom sa att har du fått en frisedel så är du fritagen från allt som kommer att röra sig försvaret så om det blir krig och du har fått en frisedel så får dom ej ta med dig. Med andra ord så är det bara dom som har gjort lumpen som kan bli tvingade ut i krig. Därför säger man att Sveriges försvar är ett skämt.

MvH Glenn Wiberg

406 Inlägg
15 januari 2010
peder skrev:

Nej Sverige har ju USA, Ryssland, Tyskland, Norge, Finland, Danmark mm på sin sida så Sverige lossar inte.
Men att sverige skulle hamna i krig är väl 0,00000001%

MvH Glenn Wiberg

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
15 januari 2010
Jo på så sätt, men jag menar 1on1 wink big_smile

Peder DailyFresh

4 005 Inlägg
15 januari 2010
DJeXCute skrev:
steifan skrev:
Vi har ju både värnplikt för männen och totalförsvarsplikt för alla mellan 16 och 70år.

Tjänstgöring utan vapen

vapenfri.

Nja lite fel där. Jag har en frisedel då jag ej hade godkänt i Eng Fick sedan godkänt i Eng året därpå.
Jag ringde då och frågade om jag kunde få göra lumpen och dom sa nej. Dom sa att har du fått en frisedel så är du fritagen från allt som kommer att röra sig försvaret så om det blir krig och du har fått en frisedel så får dom ej ta med dig. Med andra ord så är det bara dom som har gjort lumpen som kan bli tvingade ut i krig. Därför säger man att Sveriges försvar är ett skämt.

Tror du på fullaste allvar att när väl ryssland kommer och invaderas oss med 350 000 mann och svenska försvarsmakten vill ha dig till hjälp, att du kommer bli fri med ngn papperslapp och för att någon på pliktverket sa det till dig på telefon för att du hade underkänt i engelska. hahaha

Lagen är alla mellan 16 till 70, sen kan du få diskutera hur mkt du vill med pliktverket.

smile

Sen kommer lagen förmodligen inte appliceras på någon som inte är utbildad (värnpliktig) och isåfall så kommer nog inte du skickas till "fronten". Du får nog skala potatis, för det är ju det man bara duger till om man inte klarar av engelska smile

2 337 Inlägg
15 januari 2010
supersupra87 skrev:
Allt kan verka lugnt nu, men ingen vet vad som kan dyka upp. Händer när man minsta anar något.

Men tror inte det kommer gå särskilt bra, speciellt när jag under en övning i jokkmokk var med om att Luftvärns snubbarna lyckades avslöja/hitta ett jägarförband när de smög omkring. De använde inzoomingen på roboten (missiler), inte blev det bättre när ett sambands/Lednings pluton lyckades "vinna" över dem i striden därefter. FFS dem har ju hand om tele/kommunikation och ska egentligen inte strida.  lol

Sen kördes det isönder ett bra antal Fiberoptik kablar, inte är dem billiga i heller (25.000-100.000Kr rullen har jag för mig) Inget man kan köpa i närmaste elektronik affär under krig.

Vi får väl förlita oss på Jas 39 gripen, och springa till Norge. big_smile

Annars tror jag vi svenskar har en bra "kämpar glöd", ger inte upp i första taget, om det nu känns tryggare cool

Alla är soldater, även ledningsplatssoldaterna, så det är klart att de ska strida. Annars hade de varit inhyrda från Telia eller något. Och förutsatt att en ledningspluton har skött sina försvarsförberedelser så är en jägargrupp eller tropp inte ett överdrivet stort hot i en "vanlig" strid.

4 001 Inlägg
15 januari 2010
DJeXCute skrev:
peder skrev:

Nej Sverige har ju USA, Ryssland, Tyskland, Norge, Finland, Danmark mm på sin sida så Sverige lossar inte.
Men att sverige skulle hamna i krig är väl 0,00000001%

ehmm, jag är nog inte riktigt med dig där, Ryssland skulle bara ställa upp för Sverige utav en anledning, att ge EU en knäpp på näsan och USA skulle enbart ställa upp för Sverige om det var Ryssland som startade ett krig mot Sverige.
däremot övriga EU-länder skulle nog ställa upp.

men det gjordes ju en utvärdering av Svensk kommunikation och Svenkst gränsförsvar för några år sedan och då var Sverige utslaget kommunikationsmässigt på under 20 minuter och hur man ska kunna mobilisera ett totalt nedrustat försvar utan kommunikation vet jag inte, men iofs. så vet jag inte om Sveriges försvar har haft så mycket att säga till om sedan 60-talet egentligen, inte emot Sovjet/Ryssland, kanske vi skulle klara av något enskilt balt-land men annars är vi nog rätt körda.

Vi har 2 st Jas som står i krigsberedskap dygnet runt och några båtar men sen är det ganska dött så dessa kan ju inte göra så mycket vid en invasion.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 571 Inlägg
15 januari 2010
Ryssarna må ha en stark militär, bra prylar och teknik men det är ju ett väldigt fattigt land med mycket problem och de är beroende av att ha bra relationer med omvärlden trots att de har nån slags halvdiktatur där. Jag ser det som totalt osannolikt att ryssarna skulle bråka med ett modernare, rikare (bnp), mer civiliserat land i EU. Däremot verkar de ju måna om sitt eget territorium och slår ner alla upprorsmakare men det är ju en helt annat sak. Skulle vi ha militanta dalmasar som ville ha en egen republik kanske det skulle bli lite bråk i Falun typ.

Nej enda hotet mot Sverige är om någon islamistisk grupp eller andra galningar hotar att bomba globen under en hockeyfinal eller liknande. Några som kidnappar eller mördar statsministern. Men den hotbilden finns ju inte mot landet. Framtidens krig här kommer ske framför datorskärmar till stor del, övervakning, spionage, infiltration och sen snabba effektiva tillslag med små men extrema enheter. Bara vad jag tror då.

Norrlänning
1 453 Inlägg
15 januari 2010
Den enda risken att sverige hamnar i krig är om en viss religion blir majoritet i detta land, för som det ser ut idag i världen så är det bara en speciell grupp människor som krigar..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

huh?
10 427 Inlägg
15 januari 2010
DJeXCute skrev:
steifan skrev:

Tjänstgöring utan vapen

vapenfri.

Du är fortfarande totalförsvarspliktig som alla andra mellan 16 och 70 år.
Vilket innefattar värnplikt, civilplikt och tjänsteplikt
Att du inte behöver göra värnpliktsgrundutbildningen i fredstid är en sak.
Den allmänna värnplikten i fredstid är för övrigt avskaffad efter 1:a juli 2010.

Lite fler citat från lagen:

"Uppskov får beslutas för högst ett år i sänder."

"11 § Den som har uppdrag som riksdagsledamot, som ersättare för
riksdagsledamot eller som statsråd har utan särskilt beslut uppskov
med värnplikt och civilplikt så länge uppdraget varar
. Detsamma
gäller den som har uppdrag i en internationell organisation och på
grund av en överenskommelse som Sverige har slutit med en
främmande stat inte skall eller bör tjänstgöra i totalförsvaret under
den tid uppdraget varar."

"1 § När det råder höjd beredskap får regeringen föreskriva om
allmän tjänsteplikt, om det behövs för att verksamhet som är av
särskild vikt för totalförsvaret skall kunna upprätthållas.
Föreskriften kan avse en viss del av landet eller en viss verksamhet."

-> http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a … =1994:1809

687 Inlägg
15 januari 2010
Ellertz skrev:
Den enda risken att sverige hamnar i krig är om en viss religion blir majoritet i detta land, för som det ser ut idag i världen så är det bara en speciell grupp människor som krigar..

Kristna menar du? Med tanke på att USA redan har 2krig på sin räkning + 2-3st överhängande. (Jemen, Iran, Nordkorea) Antar ju att kristendomen är den största religonen i USA. smile

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
15 januari 2010
Nehe skrev:
Ellertz skrev:

Kristna menar du? Med tanke på att USA redan har 2krig på sin räkning + 2-3st överhängande. (Jemen, Iran, Nordkorea) Antar ju att kristendomen är den största religonen i USA. smile

Nu var du fan rolig asså.

Nöjeskör närproducerat

406 Inlägg
15 januari 2010
linuslinje skrev:
DJeXCute skrev:
steifan skrev:

Tjänstgöring utan vapen

vapenfri.

Tror du på fullaste allvar att när väl ryssland kommer och invaderas oss med 350 000 mann och svenska försvarsmakten vill ha dig till hjälp, att du kommer bli fri med ngn papperslapp och för att någon på pliktverket sa det till dig på telefon för att du hade underkänt i engelska. hahaha

Lagen är alla mellan 16 till 70, sen kan du få diskutera hur mkt du vill med pliktverket.

smile

Sen kommer lagen förmodligen inte appliceras på någon som inte är utbildad (värnpliktig) och isåfall så kommer nog inte du skickas till "fronten". Du får nog skala potatis, för det är ju det man bara duger till om man inte klarar av engelska smile

En gång friad alltid friad. Lär dig lite. Dina uppgifter baseras på dom som ej får en frisedel. För att få gå ut i krig behöver man en utbildning och får du ej lov att delta i utbildningen så får du ej delta i krig. Dels så var det min lärare som sa det till mig först och han är en gammal officer inom flygvapnet. Valde sedan att ringa Pliktverket och efter flera samtal så fick dom fram det dom sa till mig.

Så dina 16-70 är om du ej har frisedel. Eller vi kan diskutera mera då det är 18 års gräns för att göra lumpen men 16 för undersökningen till lumen och max 25 för att få göra lumpen.. Sedan måste du bara vara med tills du är 60. Frivilligt tills du blir 70

Läs alla regler innan du skriver något. Ibland vill man bara läsa det man vill...

MvH Glenn Wiberg

406 Inlägg
15 januari 2010
steifan skrev:
DJeXCute skrev:
steifan skrev:

Tjänstgöring utan vapen

vapenfri.

Du är fortfarande totalförsvarspliktig som alla andra mellan 16 och 70 år.
Vilket innefattar värnplikt, civilplikt och tjänsteplikt
Att du inte behöver göra värnpliktsgrundutbildningen i fredstid är en sak.
Den allmänna värnplikten i fredstid är för övrigt avskaffad efter 1:a juli 2010.

Lite fler citat från lagen:

"Uppskov får beslutas för högst ett år i sänder."

"11 § Den som har uppdrag som riksdagsledamot, som ersättare för
riksdagsledamot eller som statsråd har utan särskilt beslut uppskov
med värnplikt och civilplikt så länge uppdraget varar
. Detsamma
gäller den som har uppdrag i en internationell organisation och på
grund av en överenskommelse som Sverige har slutit med en
främmande stat inte skall eller bör tjänstgöra i totalförsvaret under
den tid uppdraget varar."

"1 § När det råder höjd beredskap får regeringen föreskriva om
allmän tjänsteplikt, om det behövs för att verksamhet som är av
särskild vikt för totalförsvaret skall kunna upprätthållas.
Föreskriften kan avse en viss del av landet eller en viss verksamhet."

-> http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a … =1994:1809

Hur menar du? Jag är friad från militärtjänst och med det så får jag ej någon utbildning men om sverige hamnar i krig så måste jag ut i krig? För att få gå ut i krig så behöver man en grundläggande utbildning vilket jag ej får.

MvH Glenn Wiberg

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
15 januari 2010
DJeXCute skrev:
steifan skrev:

Tjänstgöring utan vapen

vapenfri.

man får bara "frisedel" om man är fysiskt okvalificerad (astma, hjärfel, knäskador etc) i annat fall placeras man i "utbildningsreserven" vilket vad gäller lumpen är detsamma som frisedel, det innebär dock inte att du skulle vara undantagen om det tas beslut om allmän nationell inkallelse vid ett krigsutbrott...

det innebär alltså att du skulle sättas i utbildning vid ett eventuellt krigsutbrott och sedan krigsplaceras efter genomförd utbildning på X antal månader.
Senast redigerat av TS_quattro (15 januari 2010)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

2 337 Inlägg
15 januari 2010
Glöm inte bort att vi pratar om totalförsvarsplikt. Det innefattar mycket mer än militär tjänstgöring. Om det blir krig och du inte gjort värnplikt, är du fortfarande totalförsvarspliktig och kan beordras genomföra annan tjänst inom totalförsvaret (vilket, i händelse av krig, innefattar i princip allt).

Sök