Framhjuls drift vs 4x4

Bazzum
24 maj 2006 · 47 Inlägg

Undrar bara hur mycket man tappar på 4hjulsdrift? Eller om det inte spelar någon roll.

"Sic vis pacem, para bellum"
"Önskar du fred, rusta då till krig"
StiFf Wankel
24 maj 2006 · 1 080 Inlägg

tappar vad??
jag vet bara fördelar med 4wd

MDS Västerås
Ghost_Face
24 maj 2006 · 517 Inlägg

det man vinner på HK i hjulen i en framhjulsdriven förlorar man på hjulspinn mot en 4x4...finns inget substitut för 4x4, det är bättre i nästan alla lägen.

Karlzzon The One Evolution
24 maj 2006 · 1 627 Inlägg

Ghost_Face skrev:
det man vinner på HK i hjulen i en framhjulsdriven förlorar man på hjulspinn mot en 4x4...finns inget substitut för 4x4, det är bättre i nästan alla lägen.

förutom när fördelningslådan behöver reparation

Fäll ner pungen och landa
Sharky
24 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Mera transmission att driva innebär alltid mera förluster. Jag har dock inga siffror och det torde skilja beroende på hur bra grejorna är byggda. Man har sannolikt mera förluster i en Land Rover än i en modern Audi Quattro eller nya BMW 4x4.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Bazzum
24 maj 2006 · 47 Inlägg

Jag menar alltså i farter över 100 km/h, gör det då någon skilland på 4x4 drift och framhjulsdrift

"Sic vis pacem, para bellum"
"Önskar du fred, rusta då till krig"
jonTe
24 maj 2006 · 5 710 Inlägg

Bazzum skrev:
Jag menar alltså i farter över 100 km/h, gör det då någon skilland på 4x4 drift och framhjulsdrift

JA, i de farterna på "vanlig sommarväg" har fyrhjulsdriften inga  fördelar längre utan snarare tvärt om.

MVH Jonas
..............
__hogberg__
24 maj 2006 · 1 161 Inlägg

jonTe skrev:

Bazzum skrev:
Jag menar alltså i farter över 100 km/h, gör det då någon skilland på 4x4 drift och framhjulsdrift

JA, i de farterna på "vanlig sommarväg" har fyrhjulsdriften inga  fördelar längre utan snarare tvärt om.

ja skulle nog snarare säga att de blir jämnt lopp då.. kanske att FWD har lite bättre väghållning men annars ä de nog ganska lika skulle ja gissa på iaf..

onej84
24 maj 2006 · 1 854 Inlägg

4x4 drar mer sås

Jonni
24 maj 2006 · 1 256 Inlägg

Klart det gör skillnad, 4-hjulsdriften äter ju upp krafterna när den fördelas, Har gjort lite jämförelser på diverse bilar med liknande motorer, Dom fyrhjulsdrivna dricker ALLTID 2-3 dl mer per mil

Mvh Johan

viccoA
24 maj 2006 · 3 110 Inlägg

Uppskattningsvis handlar det väl om kanske 25% mer (minst) i transmissionsförlust mot en FWD-bil. Många biltidningar mäter transmissionsförlusten (antar att de bänkar motor och sen drivhjul) och 4wd har man ingen nytta av i 100km/h på en rak väg. Däremot är det väldigt kul när första snöflingorna kommer eller vid rödljus...

camaro67 Meister
24 maj 2006 · 6 763 Inlägg

kollar man på hur de såg ut när audi åkte me quattron i stcc när alla andra åkte 2-hjulsdrivet så va dom överlägsna när man körde me stillastående start, det ändrades ganska fort pga av det.. men på rakorna tappade dom.. sen på snabba banor va dom långsamma åxo men långsamma va dom överlägsna

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
TS_quattro fyrkrafsare
24 maj 2006 · 1 443 Inlägg

camaro67 skrev:
kollar man på hur de såg ut när audi åkte me quattron i stcc när alla andra åkte 2-hjulsdrivet så va dom överlägsna när man körde me stillastående start, det ändrades ganska fort pga av det.. men på rakorna tappade dom.. sen på snabba banor va dom långsamma åxo men långsamma va dom överlägsna

de tvingade ju även på audistallet extra blyplattor för att göra de bilarna tyngre bara för att de hade bättre riv ut ur kurvorna... 4wd superiority...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Sharky
24 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Mjäää.

Inte moderna lösningar.

/Göran

Jonni skrev:
, Dom fyrhjulsdrivna dricker ALLTID 2-3 dl mer per mil

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Stoltz Gör det på alla fyra
24 maj 2006 · 130 Inlägg

framhjulsfrift....vad ska det va bra till....alla fyra eller bak är det som gäller..

Audi S4 2,7 BiTurbo "Evil Monkey" (1998)
jonte_a4
24 maj 2006 · 59 Inlägg

4x4 har bättre väghållning även i farter som 100km/h

Audi A4 V6 2,8 30v Quattro (2000)
http://www.garaget.org/?car=5515
hyperion
24 maj 2006 · 305 Inlägg

Stoltz skrev:
framhjulsfrift....vad ska det va bra till....alla fyra eller bak är det som gäller..

precis, totalt värdelöst med framhjulsdrift iaf om man har lite effekt i kärran smile. Då bara det spinner hejdlöst med framhjulsdrift. Men mellan fyrhjulsdrift coh bak så är det jämnare, 4wd bättre fäste i starter och sånt, bak så blir det mindre effektförlust vilket bidrar till bättre drag efter att man kommit upp i sånna hastigheter att fästet inte längre har nån betydelse

BMW 330XD (2009)
Honda S2000 (2000)
Drönirettab
24 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Om man ser det rent praktiskt(ej drifting och liknande) så är ju 4wd bättre på vintern och om man kör på lite sämre vägar, tex gamla skogsvägar. Men det var kanske inte sådana saker som trådskaparen menade iof. Nackdelen är väl som det sagts tidigare med ökad bränsleförbrukning, främst med äldre drivsystem.

Senast redigerat av Drönirettab (24 maj 2006)

TS_quattro fyrkrafsare
24 maj 2006 · 1 443 Inlägg

nja, bränsleförbrukningen är inte så tung tycker jag, min A4 drar 0,85 blandad "normalkörning" 0,95 blandad "mer intensiv körning" och 0,75 på stora vägen med farthållaren runt 110...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Bazzum
25 maj 2006 · 47 Inlägg

Jag ville bara vet hur det skulle tex gå mellan en chippad audi s4 från 98 och en chipad volvo 850 t5. Har själv en s4 så det skulle vara intressant o veta. Dock så är den helt orginal, än. Sen det där med bränsleförbrukningen... vad ska man säga. Personligen tycker jag det är värt det. Visst den drar mycket men 1,3 i snitt är väl inte mycket tongue Har bara lyckats att få den drick 1 liter milen en gång... men har även lyckas att få den att dricka 1,45 big_smile

"Sic vis pacem, para bellum"
"Önskar du fred, rusta då till krig"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang