Hur gick det till när du flyttade hemmifrån?

steifan DR!FTT3KN!K3R
14 januari 2010 · 10 427 Inlägg

Duckiie skrev:
Jag undrar hur det gick till när du flyttade hemifrån? Hade du jobb? Eller hur försörjde du dig? Flyttade du till lägenhet eller hus?

Sommaren 2006 blev jag erbjuden en visstidsanställning på 6 månader och tog chansen ganska
direkt när en schysst liten lägenhet blev ledig (kunde ändå flytta hem igen om jag ej fick längre
anställning).
  Dock blev anställningen strax över 2,5 år med schysst löneutveckling och skaffade
sambo under tiden. Funkar att bo här när man pluggar också (som nu och ett år tillbaka, inte
speciellt hög hyra trots att lägenheten ligger mitt i byn, men saknar balkong och ordentligt kök tongue

Juvakka
14 januari 2010 · 1 697 Inlägg

FordeveR skrev:

Juvakka skrev:

FordeveR skrev:

Studiebidrag visst, men kan man få bostadsbidrag bara för man vill flytta hemifrån när man är säg , 18?

Jag flyttade 120 mil för att plugga och tycker väl att det är rätt med bostadsbidraget då. Eller?
Och så är det så att om du pluggar så får du det oavsett hur kort du flyttar. Storleken beror på lägenheten.

jo självklart, du kan ju inte bo på gatan de va inte så jag mena, men om man vill flytta hemifrån i sin hemstad..är de bara att säga att man vill flytta så får man bidrag?

Ska vara det. Men du måste kunna bevisa att du pluggar nånstans + att du måste leverera smile

Saab 900 "T16" (1992)
steifan DR!FTT3KN!K3R
15 januari 2010 · 10 427 Inlägg

Hur mycket i bostadsbidrag får man som ensam ung student då? 900kr/månad? tongue

Juvakka
15 januari 2010 · 1 697 Inlägg

steifan skrev:
Hur mycket i bostadsbidrag får man som ensam ung student då? 900kr/månad? tongue

Jag ligger på ca:800:- för en på 25,7 kvadrat meter, men sen har jag studiebidraget oxå smile

Saab 900 "T16" (1992)
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
15 januari 2010 · 2 258 Inlägg

Jag packade mig hemifrån hösten -91, sexton år gammal. Skulle plugga på en ort sex mil bort dit det var svårt att pendla utan att ha körkort. En etta på 25 kvadratmeter, studiemedel på 750 kronor plus inackorderingstillägg på en knapp tusenlapp. Pappa var juste och betalade min hyra i stället för underhåll.

Då räckte pengarna till el, telefon, mat (fast mamma fyllde på frysen emellanåt också) och dessutom lyckades jag ta körkort den sista perioden där.

Har haft sommarjobb sen jag var tolv, och började sedan knäcka inom mitt yrke när jag fortsatte plugga efter studenten. Bodde i delad lägenhet ett år till innan jag köpte mig en bostadsrätt och flyttade dit. Då hade jag också ganska mycket jobb, stod på inringning och hade en del vikariat.

För att få igång hushållet tog jag dels med mig möblerna hemifrån, hade köpt på mig en hel del genom åren. Hade också samlat husgeråd några år, och så fick jag en del av släkt och vänner också. Det behövdes ju inte så mycket till 25 kvadratmeter. Tv struntade jag i. Däremot köpte jag en frys, det höll nere hushållskostnaderna. tongue Dammsugare bytte jag till mig en gammal luring mot att klippa en kille... tongue

Det är stor skillnad på vad man faktiskt BEHÖVER och sånt man vill ha...

Lycka till! smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Cupra_
15 januari 2010 ·

Jag flyttade hemifrån i Oktober 2008. 21 år gammal var jag och hade fast heltidsjobb sedan 3år ungefär. Jag hade väl lite tur i oturen att morfar gick bort ett tag innan och jag ärvde huset. Visserligen behövde det lite kärlek men inget som inte några kompisar kunde fixa mot en platta öl wink

Jag flyttade ihop med tjejen (exet) på en gång då hon förlorat jobbet och hyrde sitt boende av just jobbet. Alternativen var att att antingen skulle det bli långdistansförhållande (Östersund-Sthlm) eller så fick hon flytta ihop med mig. Sagt och gjort så flyttade vi in den 5:e oktober, renoverade kök och badrum. Var absolut inga problem då man var två som delade på utgifterna då hon fick nytt jobb kort efter. I höstas då så ledsnade hon och stack men det går väl bra ändå tycker jag. Visst, det gör enorm skillnad med två inkomster men å andra sidan går det åt hälften så mkt mat, bensin och sånt så det jämnar ut sig i slutändan.

Bjork OEM <3
15 januari 2010 · 6 957 Inlägg

Flyttade för 1.5 år sen, strax innan min 21-årsdag. Hade då haft fast jobb i 2 år och hunnit spara ihop en rätt rejäl slant till möbler och allt som hör till + ny tv och dator.

Bor i en 2:a på 69kvm i ett mindre lägenhetshus i centrala Falköping, garage har jag lyckats få med smile
Blir även sambo nu inom den närmsta månaden, ser det som ett stort plus med halverad hyra och mat
och att man får bo tillsammans smile

Men man kikar ju alltid efter lite finare lägenhet även om den man har är fin tongue

OEM <3
Andreas 940 -utan 940
15 januari 2010 · 1 728 Inlägg

Jag hade haft vikariat i ett halvår och började sedan på en provanställning, jag flyttade till en egen lägenhet så fort jag fick reda på att jag skulle bli fast anställd.
Året var 2004 och jag var 23år.

wellis galen
15 januari 2010 · 85 Inlägg

hade jobbat 5mån tröttna på att bo hemma köpte en två, bodde där 2 år sen köpte jag kåk ist hade tråkiga grannar tongue

passos bappelsin
15 januari 2010 · 390 Inlägg

Duckiie skrev:
Det var en del historier ja, men alla verkar ha haft jobb.. Ingen som flyttat ut utan jobb?

jag packade mina prylar och flyttade in i en 3:a med tjejen när jag gick i skolan.. men jag hade ju lite tur att jag bodde i ett lägenhetshus som vi ägde så man hade ju det mesta man behöver... sen sponsrade min mor med massa saker... och nu är man arbetslös efter 6 mån arbete och kanske ska flytta till en större lägenhet vilket kan låta konstigt men den e ju faktiskt billigare när man räknade på kostnader per månad..

MilleN
15 januari 2010 · 9 108 Inlägg

Om man inte måste så känns det bara dumt att flytta innan man fått jobb, hur kul är det att inte kunna lägga pengarna på något förutom boende och räkningar när man egentligen kunde bott hemma?

Jag hade jobbat i ett par år innan jag flyttade men då gick det snabbt, köpte lägenhet av en kompis som behövde flytta snabbt och glömde nog berätta det för morsan så hon blev lite chockad när jag kom hem och sa att jag skulle flytta om ett par veckor wink Hon behövde ju också flytta till något mindre då.

Ett annat tips är att flytta nära födelsedag eller jul (jag fyller i November så det var två flugor i en smäll) för då får man en jäkla massa nyttigt! Dammsugare, bestick, tallrikar, kastruller, möbler och massa annat skit man kan behöva.

Många fester blev det i den ettan..

torpis Forummoderator
15 januari 2010 · 10 572 Inlägg

Jag tycker det är lite kul när någon säger att de flyttat hemifrån...  var bor man annars liksom? på hotell?

Så nä jag kommer aldrig flytta hemmifrån wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
RacingBunny
15 januari 2010 · 508 Inlägg

Jag flytta från föräldrarna när jag va 17. Då flytta jag å mitt ex in i 2:a. Man hade ju tre jobb och plugga så d va ju hårt. Men helt klart värt d!

Evil_90 +Uppfinnare+
15 januari 2010 · 643 Inlägg

Jag har en "årsstrategi". Jag har inte flyttat hemifrån än, och det är på grund av att jag pluggar. Då slipper jag ta en massa lån och är förhoppningsvis helt fri när jag kommer ut. Det hade dock varit väldigt skönt att flytta eftersom jag redan har bott själv när jag gick på gymnasiet och trivs mycket bättre med det, men det är bara att bita i det sura äpplet. Så jag sliter som ett djur på sommaren för att tjäna ihop tillräckligt för att klara mig resten av året. Och jag har ju faktiskt råd att ha bil också, vilket är nästan mer viktigt tycker jag wink

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
christofferedil Yellow bug!
15 januari 2010 · 1 640 Inlägg

Morsan träffade pojkvän och flyttade ut, en trea var lite för dyr, och framförallt för stort när man bodde själv. Ställde mig i kö och fick tag i en etta i samma område, 40 kvadrat och ett ordentligt kök. Det mesta nymålat/nytapetserat. Ny toalettstol, nytt handfat, nytt badkar, nytt kyl/frys osv. Dvs ruggigt fint smile

Skänkte allt som vi hade i möbelväg till Myrorna. Köpte rubbet nytt. Allt från köksgrejer till möbler. Måste ju ha lite stil på det hela big_smile

Är grymt nöjd, räkningarna brukar landa någonstans runt 4k i månaden. Och är ingen slösande människa, så brukar finns några tusen kvar av lönen den 25:e smile

http://i50.tinypic.com/1g9ip.jpg

http://i48.tinypic.com/293k491.jpg

Senast redigerat av Edil_ (15 januari 2010)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Mange85
15 januari 2010 · 169 Inlägg

Flyttade till egen lägenhet när jag studerade på en annan ort i gymnasiet. Fick lite bidrag och sånt för det men mest hjälp fick jag hemifrån. Om jag minns rätt

BMW 335xi (2008)
Wiechert tysk.
15 januari 2010 · 592 Inlägg

Flyttade hemifrån när jag var 16.
Hade turen att tjejen betalade hyran och allt sånt. Jag betalade bara vad jag kostade, maten så att säga.
Fick underhåll, studiebidrag och jobbade även extra då och då.

Men kan inte säga att det var enkelt.
Efter studenten och arbetslösheten flyttade jag hem.
Tänker inte sätta min namnteckning på ett hyreskontrakt fören jag har ett fast jobb!

Volkswagen Golf "dropfden" (1999)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
15 januari 2010 · 5 753 Inlägg

Morsan flyttade ut och jag tog över lägenheten roll

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
RacingBunny
15 januari 2010 · 508 Inlägg

Edil_ skrev:
Morsan träffade pojkvän och flyttade ut, en trea var lite för dyr, och framförallt för stort när man bodde själv. Ställde mig i kö och fick tag i en etta i samma område, 40 kvadrat och ett ordentligt kök. Det mesta nymålat/nytapetserat. Ny toalettstol, nytt handfat, nytt badkar, nytt kyl/frys osv. Dvs ruggigt fint smile

Skänkte allt som vi hade i möbelväg till Myrorna. Köpte rubbet nytt. Allt från köksgrejer till möbler. Måste ju ha lite stil på det hela big_smile

Är grymt nöjd, räkningarna brukar landa någonstans runt 4k i månaden. Och är ingen slösande människa, så brukar finns några tusen kvar av lönen den 25:e smile

http://i50.tinypic.com/1g9ip.jpg

http://i48.tinypic.com/293k491.jpg

Ser ut som du bor riktigt fint. Men 4k för ALLA räkningar? D vill säga telefon, el, kabel tv, internet (alla hem räkningar) Låter himmelskt billigt i så fall.
Själv har jag en 2:a och enbart hyran går på över 5tusen hmm

steifan DR!FTT3KN!K3R
15 januari 2010 · 10 427 Inlägg

_Glenne_ skrev:
Morsan flyttade ut och jag tog över lägenheten roll

Så du bor fortfarande " hemma " med andra ord ? wink

Senast redigerat av steifan (15 januari 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang