2288
Sök

GAS 1225x lådbygge. hjälp?

177 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
hej! jag har 2st gas 12" som de ska byggas låda till. och funderar på hur jag ska bygga lådorna. (ska allså ha 2 lådor 1 till varje bas) en del säger att de ska va 48liter portad och jag har själv ingen aning yikes skulle någon va så snäll och räkna på en låda åt mig? och va ja ska ha för basrör. dom är för inne bruk. her ett steg som lämnar 250w per utgång och driva med.

21 761 Inlägg
15 januari 2010
Det går att ha dem i basreflexlådor, men enligt de som testat den lådtypen så spelar den inte med bra ljudkvalitet. Högt spelar de däremot. Själv har jag inte testat dem och vet inte hur de låter. Om du vill testa basreflex så kan jag kolla i mitt program hur tex 48 liter verkar "se ut" för hemmabruk. smile

458 Inlägg
15 januari 2010
Dom passar inte till portat... 33liters slutet skall det vara eller

http://img51.imageshack.us/img51/3627/111bt.jpg
http://img10.imageshack.us/img10/6061/222pq.jpg
Quick på BRL gav mig denna ritning på en tvåkammarlåda. Spelar på duktigt bra!
Senast redigerat av Jonnsard (15 januari 2010)

177 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det går att ha dem i basreflexlådor, men enligt de som testat den lådtypen så spelar den inte med bra ljudkvalitet. Högt spelar de däremot. Själv har jag inte testat dem och vet inte hur de låter. Om du vill testa basreflex så kan jag kolla i mitt program hur tex 48 liter verkar "se ut" för hemmabruk. smile

okej men om jag ska köra slutet va ska ja ha för låda då?

21 761 Inlägg
15 januari 2010
33 liter slutet per bas är rekommendationen, men det är ju för bilbruk. Till hemmet kan jag nog tänka mig 50 liter per bas som en början. smile

6 558 Inlägg
15 januari 2010
Drönirettab skrev:
33 liter slutet per bas är rekommendationen, men det är ju för bilbruk. Till hemmet kan jag nog tänka mig 50 liter per bas som en början. smile

Å det spelar toppen i 33 l slutet ...har haft så själv å basarna fick 700rms å huaa va det lira gött smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

177 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
racer-putte skrev:
Drönirettab skrev:

Å det spelar toppen i 33 l slutet ...har haft så själv å basarna fick 700rms å huaa va det lira gött smile

okej de låter gött big_smile men är de bra för inne bruk då? vill ha mkt mullrig bas
Senast redigerat av beckvall (16 januari 2010)

6 558 Inlägg
16 januari 2010
beckvall skrev:
racer-putte skrev:
Drönirettab skrev:

okej de låter gött big_smile men är de bra för inne bruk då? vill ha mkt mullrig bas

Inne bruk de bomma jag .. ja har bara haft dom i bil sorry big_smile Så lyssna inte på va ja sa.. har typ inte en aning om hur låda ska va för inne-bruk

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

177 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
racer-putte skrev:
beckvall skrev:
racer-putte skrev:

Inne bruk de bomma jag .. ja har bara haft dom i bil sorry big_smile Så lyssna inte på va ja sa.. har typ inte en aning om hur låda ska va för inne-bruk

hehe okej men spelar de nån roll om de är inne då? jag har lågpass filter i recivern så de kommer bli låg fekvens ändå, kan ställa från 40hz-150hz om de gö nån skilnad wink

177 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Jonnsard skrev:
Dom passar inte till portat... 33liters slutet skall det vara eller

http://img51.imageshack.us/img51/3627/111bt.jpg
http://img10.imageshack.us/img10/6061/222pq.jpg
Quick på BRL gav mig denna ritning på en tvåkammarlåda. Spelar på duktigt bra!

okej banpass är ju gas gjorda för tongue men dedär är ju för en dubbel låda yikes jag ska ha 2 singel lådor

21 761 Inlägg
16 januari 2010
Testa med 50 liter sluten per bas och sätt mycket dämpull i lådan, sedan kan du prova att ta ur ullen delvis/helt och även att minska volymen med hjälp av klotsar om basen verkar spela lite okontrollerat. Blir det inte bra så kan jag kika i mitt program hur en basreflex eller bandpass skulle kunna tänkas bli. smile

Sök