Kamdrev volvo 960

Jalm
17 januari 2010 · 3 Inlägg

Finns det någon som har en bra bild eller förklaring på hur kamdreven ska stå på en volvo 960 3.0 (b6304)?

turboforssen Telge Drifting Team
17 januari 2010 · 5 398 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/840269_fkiwx4.jpg

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
bacon_89
5 september 2011 · 20 Inlägg

hej!

Markeringen på veven är lite svår att hitta, har du möjlighet och lust att förklara för mig vad jag ska nolla emot ? Har bytt topp efter kamremen gått av, hittar flera tänbara märkningar vid veven.

På insidan av drevet in mot blocket finns ett litet fräst spår och sen en märkning i blocket klockan 12.
Sedan finns ju även en märkning på klumpen utanför drevet som är betydligt större, är det denna man ska nolla efter emot märkningen i blocket?

Audi A4 2.0 TDI "B8" (2009)
Hermanssons_Garage
20 november 2011 · 2 415 Inlägg

bacon_89 skrev:
hej!

Markeringen på veven är lite svår att hitta, har du möjlighet och lust att förklara för mig vad jag ska nolla emot ? Har bytt topp efter kamremen gått av, hittar flera tänbara märkningar vid veven.

På insidan av drevet in mot blocket finns ett litet fräst spår och sen en märkning i blocket klockan 12.
Sedan finns ju även en märkning på klumpen utanför drevet som är betydligt större, är det denna man ska nolla efter emot märkningen i blocket?

fick du igång bilen efter topplocksbyte? ja håller på med samma sak! mina kamdrev står typ ½ kugge fel. vet inte vilket håll jag skall vrida kamdreven för nollning!

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
bacon_89
24 november 2011 · 20 Inlägg

Tja!

Japp bilen är igång och såld!

Plocka locken på baksidan av toppen och nolla med dom , går inte gör fel då. jag använde ett kort plattjärn och höll mot spåren och ställde så dom stod vågrätt. Och märkningen nere på veven rätt. Om något hamnar en kugge fel då syns det med det samma.

Audi A4 2.0 TDI "B8" (2009)
Hermanssons_Garage
24 november 2011 · 2 415 Inlägg

bacon_89 skrev:
Tja!

Japp bilen är igång och såld!

Plocka locken på baksidan av toppen och nolla med dom , går inte gör fel då. jag använde ett kort plattjärn och höll mot spåren och ställde så dom stod vågrätt. Och märkningen nere på veven rätt. Om något hamnar en kugge fel då syns det med det samma.

okey. men vad menar du med att de syns? vissa säger att den skall starta även om den står 1 kugge fel

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
bacon_89
6 december 2011 · 20 Inlägg

jag menar att om du sätter remen 1 kugge fel på ett drev så syns det mycket väl. Ska du sätta på ny rem efter demonterad topp eller bara byte ?.

Är det byte så plockar du locken i bak på toppen, vevar runt vevaxeln tills kammarna står vågrätt.(ibak)
Och sen så lossar du så du ser märkningen på drevet nere på vevaxeln. Du kommer se att en märkning på drevet stämmer bra emot en märkning på blocket. finns speciellt verktyg för att låsa kammarna(går utan).  plocka av remen sätt dit den nya. rör inte veven, se till att inte någon av kammarna flyttat sig. Gör gärna egna märkningar med penna å så.

Audi A4 2.0 TDI "B8" (2009)
Hermanssons_Garage
6 december 2011 · 2 415 Inlägg

bacon_89 skrev:
jag menar att om du sätter remen 1 kugge fel på ett drev så syns det mycket väl. Ska du sätta på ny rem efter demonterad topp eller bara byte ?.

Är det byte så plockar du locken i bak på toppen, vevar runt vevaxeln tills kammarna står vågrätt.(ibak)
Och sen så lossar du så du ser märkningen på drevet nere på vevaxeln. Du kommer se att en märkning på drevet stämmer bra emot en märkning på blocket. finns speciellt verktyg för att låsa kammarna(går utan).  plocka av remen sätt dit den nya. rör inte veven, se till att inte någon av kammarna flyttat sig. Gör gärna egna märkningar med penna å så.

Nej nu lever hon igen..  tack ändå. kolla bland mina klipp. så finner du ett klipp när hon lever smile

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang