3020
Sök

Såld bil.. nu polisanmäla ang bedrägeri..FÅTT SVAR 08FEB

1 915 Inlägg
18 januari 2010
104,20kr/dygn är det som TFF tar betalt för en påställd oförsäkrad bil.

Är bilen försäkrad efter 20/11 ? av vem isåfall ?

Har du träffat denna person som gjort anmälan och sett hur han ser ut ?(Ifall det är samma person)
Låter konstigt om någon köper och betalar för en bil i någon annans namn, det förlorar "köparen" på.

Hur mycket betalade han för bilen ?

Skrev ni kvitto ? Isåfall har du hans påskrift och kan lämna den till polisen så får de jämföra med nya ägaren.
Var du själv när du sålde bilen eller har du vittne på att du verkligen sålde bilen till denna personen ?
Hur vet du att köparen ringde från HBG ? Sa han det, eller har du något telenr som han ringt ifrån som går att spåra ?

Prata med polisen och fråga dom hur du ska gå vidare med detta så det blir ordnat.
ev får väl du göra en anmälan oxå för bedrägeri, om "köparen" har lurat dig med falska uppgifter.

Om du skriver bilen på dig igen så, får väl polisen göra en efterlysning på bilen. Att anmäla den stulen blir svårt, när du sålt bilen och fått pengar för den.

Edit: tog för lång tid o skriva inlägget, flera andra har redan skrivit om kostnad osv tongue

sandzoo skrev:
Rnilsson skrev:
Som jag fattar det så är du den ända som kan tjäna något på detta. Eftersom du redan har fått betalt, men den nye ägaren inte vill kännas vid bilen så är det bara att anmäla den stulen och kanske t om få tillbaka den.

jo de stämmer.. men fattar ej vad de är med polisanmälan.. :S
tydligen så är ej bilen försäkrad mellan 2009-11-06 och 2009-11-20 (TS vill ha betalt för de dagar.. men han påstår att han ej köpt bilen från mig..)
vad är de man betalar per dag då.. nån 100lapp per dag?
Senast redigerat av Louksor (18 januari 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

2 072 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
nej fick ej nån kvitto på affären.. dumt nog.. men men..
kollade på TS att bilen blev avställd  2009-11-27...
bilen är inga stora summor.. 7000:- fick jag för den..
nej har ej träffat denna person.. han bor 22mil från mig..

Sandzoo i da house

5 198 Inlägg
18 januari 2010
sandzoo skrev:

Du träffade väl personen som köpte bilen och kan identifieras mot anmälaren. OM man minns utseendet.

Egen företagare
864 Inlägg
18 januari 2010
Vem var ägaren då den ställdes av. för du skickade väll in papprena själv, då ska man aldrig ringa själv och säga upp försäkringen, går ju automatiskt när ägarbyte sker.
Om den nuvarande ägaren ägde bilen utan försäkring så är det ju han som ska betala.
Men som han påstår har han aldrig köpt någon bil av dig. Transportstyrelsen borde ju ha kvar papprena som du skickade in för ägarbyte, där finns det ju iaf en underskrift som dom kan jämföra.

Var en kompis som var ute för en liknande grej fast som din köpare.
Han fick hem ägarpapper på en bil han inte ägde eller köpt. men det var ett samtal till transportstyrelsen så var det fixat.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

2 072 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
gamlingen skrev:
sandzoo skrev:

Du träffade väl personen som köpte bilen och kan identifieras mot anmälaren. OM man minns utseendet.

ja ja om jag skulle träffa personen.. skulle jag minnas om de va han eller ej som var hos mig o köpte bilen..

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
snurbo_diesel skrev:
Vem var ägaren då den ställdes av. för du skickade väll in papprena själv, då ska man aldrig ringa själv och säga upp försäkringen, går ju automatiskt när ägarbyte sker.
Om den nuvarande ägaren ägde bilen utan försäkring så är det ju han som ska betala.
Men som han påstår har han aldrig köpt någon bil av dig. Transportstyrelsen borde ju ha kvar papprena som du skickade in för ägarbyte, där finns det ju iaf en underskrift som dom kan jämföra.

Var en kompis som var ute för en liknande grej fast som din köpare.
Han fick hem ägarpapper på en bil han inte ägde eller köpt. men det var ett samtal till transportstyrelsen så var det fixat.

de va inte jag iaf som ställde av bilen.. måste ha varit han.. eller TS när han ringde och anmälde.. vet ej.. får reda på det imorgon..

Sandzoo i da house

1 915 Inlägg
18 januari 2010
Den som står som ägare på bilen är den som ställt av bilen, man måste ha behörighetskoden som står på regbeviset.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

2 072 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
Louksor skrev:
Den som står som ägare på bilen är den som ställt av bilen, man måste ha behörighetskoden som står på regbeviset.

ja precis.. man tycker.. att jag ej ska ha nått med bilen att göra när den står på han.. mm..
ja ja.. hör av mig imorn.. ska ta o snacka.. med polis/ts..

Sandzoo i da house

1 915 Inlägg
18 januari 2010
Blev det ägarbyte 2009-11-06 ? Isåfall, är det först nu du fick reda på att köparen och reggade ägaren inte är samma person (enligt ägaren) ?
Har ju ändå gått ett tag från ägarbytet fram tills idag, nya ägaren borde ha gjort anmälan/hört av sig tidigare ang detta. Eller är det polis & transportstyrelsen som jobbar sakta ?

sandzoo skrev:
Louksor skrev:

ja precis.. man tycker.. att jag ej ska ha nått med bilen att göra när den står på han.. mm..

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

2 072 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
Louksor skrev:
Blev det ägarbyte 2009-11-06 ? Isåfall, är det först nu du fick reda på att köparen och reggade ägaren inte är samma person (enligt ägaren) ?
Har ju ändå gått ett tag från ägarbytet fram tills idag, nya ägaren borde ha gjort anmälan/hört av sig tidigare ang detta. Eller är det polis & transportstyrelsen som jobbar sakta ?

sandzoo skrev:
Louksor skrev:

anmälningsdatum på polisen är 2009-11-20 bilen  bilen såldes 2009-11-06
jag fick pappren idag 2010-01-18

Sandzoo i da house

Pro detailer
417 Inlägg
18 januari 2010
Jag fattar inte mycket, verkar ganska virrigt men ska definitivt följa tråden och se vad som händer, kan vara nyttigt för framtiden.

Att anmälan gjordes då och att du fick pappren först nu är inte så konstigt, det tar tid med handläggningen ibland.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)

1 210 Inlägg
18 januari 2010
sandzoo skrev:

Fick ej nå kvitto?? de är ju för tusan upp till dig att skriva ett kvitto när du säljer din bil... och då få underskrivet av köparen med...
herre gud man blir brydd på hur de fungerar...

653 Inlägg
18 januari 2010
Känns tyvärr som att chansen att få tillbaka den bilen är väldigt liten, då den antagligen inte finns i Sverige längre.

Smoke tires not drugs

2 072 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
sk8ville skrev:
Känns tyvärr som att chansen att få tillbaka den bilen är väldigt liten, då den antagligen inte finns i Sverige längre.

mig spelar de ej roll om jag inte får bilen.. jag fick ju betalt för den.. och bilen skrevs över på han.. ny ägare..

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
Ekis! skrev:
sandzoo skrev:

Fick ej nå kvitto?? de är ju för tusan upp till dig att skriva ett kvitto när du säljer din bil... och då få underskrivet av köparen med...
herre gud man blir brydd på hur de fungerar...

jo jag vet.. men kvittot hade ej hjälpt i detta fall.. bilen e ju borta.. samt att ägaren påstår att de inte va han som köpte bilen..
man kunde jämföra underskriften på kvittot.. de kan man göra nu me på ägarbytespapper..

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
Fartsyndare skrev:
Jag fattar inte mycket, verkar ganska virrigt men ska definitivt följa tråden och se vad som händer, kan vara nyttigt för framtiden.

Att anmälan gjordes då och att du fick pappren först nu är inte så konstigt, det tar tid med handläggningen ibland.

ja jag fattar lite jag me.. och jag har ju polisanmälan.. ska ta o klarna upp lite när jag tar kontakt med polisen/ts..
blir lite klarare imorgon iaf..

Sandzoo i da house

1 210 Inlägg
18 januari 2010
Jag kan förstå denna kille som anmält dig för bedrägeri... han står nu som ägare på en bil som han ej köpt och den kan då nu vara i öst staterna.. oki om nu denna bil då råkar dyka upp i saker som kanske grova brott där.. ja allt ifrån mord till stölder osv.. vad tror du kommer hända då med han som står ägare på bilen??

Om du hade haft ett kvitto med "köparens" underskrift så hade du varit mera trovärdig...

De är en riktigt knepig sits du hamnat i... hmm

Hmm har inte riktigt greppat i vad man tjänar som köpare på denna bil,genom att göra så här..??
Senast redigerat av Ekis! (18 januari 2010)

2 072 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
Ekis! skrev:
Jag kan förstå denna kille som anmält dig för bedrägeri... han står nu som ägare på en bil som han ej köpt och den kan då nu vara i öst staterna.. oki om nu denna bil då råkar dyka upp i saker som kanske grova brott där.. ja allt ifrån mord till stölder osv.. vad tror du kommer hända då med han som står ägare på bilen??

Om du hade haft ett kvitto med "köparens" underskrift så hade du varit mera trovärdig...

De är en riktigt knepig sits du hamnat i... hmm

jo tack jag vet.. konstig är de.. men vi får se hur långt jag kommer med detta.. :S
jag har kollat upp killen (som påstår att han ej köpt bilen) så har han en EXPORT firma.. till just öst-stater... :S konstigt nog.. hmmmm....

Sandzoo i da house

100 Inlägg
18 januari 2010
Alltså det va en som köpte bilen av dig med ett falskt kk , och han som nu står som ägare på bilen säger sig inte ha köpt den av dig men det va dennes personnr som har använts.
Med andra ord så kan väl denne person skriva över bilen på dig igen och ni  eller du betalar den däringa avgiften och  skickar du in lapppen att bilen e skrotad.
Då måste väl saken va ur värden , ingen av er vill ju endå inte ha bilen men du har å andra sidan tjänat på det.
Har jag fattat rätt ?

Edit: fråga om han kan ta tillbaka anmälan mot att du skriver över bilen på dig igen betalar å skrotar.
Senast redigerat av snusarn (18 januari 2010)

2 072 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
snusarn skrev:
Alltså det va en som köpte bilen av dig med ett falskt kk , och han som nu står som ägare på bilen säger sig inte ha köpt den av dig men det va dennes personnr som har använts.
Med andra ord så kan väl denne person skriva över bilen på dig igen och ni  eller du betalar den däringa avgiften och  skickar du in lapppen att bilen e skrotad.
Då måste väl saken va ur värden , ingen av er vill ju endå inte ha bilen men du har å andra sidan tjänat på det.
Har jag fattat rätt ?

Edit: fråga om han kan ta tillbaka anmälan mot att du skriver över bilen på dig igen betalar å skrotar.

japp du har fattat rätt..
men  e ju att bilen är borta ingen vet vart den är.. kan ju ej skrota den.. räknas som stulen om jag ej är o cycklar..

Sandzoo i da house

Sök