2092
Sök

Passat -06, fel på elektroniskt rattlås

2 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Har problem med det elektroniska rattlåset på min Passat Variant -06. Vid start kommer ibland meddelandet "steering column lock error" upp på displayen och motorn stängs ned efter någon sekund. Efter några försök och ibland en del väntan har jag hittills alltid lyckats komma iväg. Dock har problemet blivit vanligare de senaste veckorna.

Bilen står nu på auktoriserad VAG verkstad för åtgärd. Jag trodde i min enfald att det var någon givare eller liknande som var defekt/glapp men verkstadens lösning på problemet är att byta hela rattaxeln och styrenheten (sitter tydligen ihop i en enhet) till en kostnade av ca 13000kr. Jag valde att avvakta.

Någon som har något tips om vad jag skall ta mig till? /Lars

269 Inlägg
19 januari 2010
kan vara den grejen man stoppar nyckel i typ lässpole tändningslås,, Har bytt några sådana med samma symtom...

VW Passat R Tdi 4motion

2 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Tack för tipset. Kan vara värt att testa. Finns på bildelsbasen för några hundringar. Vet du om det krävs någon programmering eller är det bara att byta?

191 Inlägg
19 januari 2010
Be dom uppdatera programvaran, det hjälpte i min, problemet försvinner inte men det blir bra mycket bättre, det är rattaxelstyrdonet som gett upp.
Det hänger på nåt sätt ihop med imobilizern som får bilen att tro att den blir stulen, så förstod jag det iaf.

Sök