Om vi säger så här, 940 finns med...
diesel på 122hk?
GL på 115?
En GL? på 130hk ca
En turbo(lättryckarare eller LTT) på ca 135
En 16v på 155-159hk(endast -91 om jag kommer ihåg rätt),
En turbo på 165(fulltryck eller FTT)
Och sen då turbo plus paket som ger 190hk på fulltryckarn.
960 finns med (som du sa)
2,5 på 170hk
3,0 ca 200hk
diesel? samma som 940 i så fall antar jag.
Frågan är vad du ska ha bilen till? bara bruksbil? ta dig från a till b utan problem och du gasar aldrig?
i så fall en GL slö men går nog billigast av dem alla (förutom dieseln då).
Ska du gasa lite mer så kanske en LTT som du sen då kan trimma upp till en fulltryckare, LTT är en strypt fulltryckare kan man säga så det går att plocka ur lika mycket ur dem bägge ungefär. 200-220hk med chip och ökat laddtryck verkar inte vara något problem eftersom att många kör med det. Fördelen med LTT mot FTT är att LTT är billigare i försäkring.
FTT är bara om du vill ha fetaste 940´n original, skulle jag säga.
16v är trevlig men är igentligen bara för dig som vill ha lite mer fart men har bestämt dig för att turbo är dåligt.
960 är ett alternativ dock, dem är lite mer "gubb-bil" och är inte så jättesaftiga i försäkring PGA. det... iaf inte 2,5an. En sån har jag och den går rätt hyffsat... den känns inte snabb men Pigg och ganska stark. En sak är att den oftast har automat vilket är en nackdel om man vill "leka"... annars är det en soft glidarbil med lite fart under huven när det behövs. Trotts atomatlåda vågar jag påstå att den inte drar betydligt mer än en 940 turbo, kanske någon dl mer... 3,0 är väl igentligen samma sak fast snabbare

och bör dra mer soppa då.
Så oavsett modell så ligger förbrukningen runt 1,0-1,1 eller 1,2 blandad körning. Med lite mer stadstrafik än landsväg. Gäller även GL då...