5233
Sök

Hur farligt är ättika?

1 464 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
Någon som har kemiska kunskaper? Tänkte lackerare och/eller diverse hantverkare kanske har en hum om hur farligt ättika egentligen är.

Ponera att någon slänger in en enliters flaska med ättika genom fönstret till en lägenhet, för att vederbörande inte kommer överens av någon anledning. Vad händer egentligen?

Bör ens fru/man utrymma? Om ingen är hemma, dör hunden? Går brandlarmet (ologiskt, men...)?

Jag höll på att tappa en sådan flaska i köket när jag möblerade om, varav min fundering. Det luktar ju rätt 'friskt' om man säger så.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

Svetsare
3 150 Inlägg
20 januari 2010
Vad är det för ättika?  "Vanlig" ättika kan man ha i när man lagar mat iallafall.

Edit]  http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84ttika
Senast redigerat av ZonaX (20 januari 2010)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

herr
321 Inlägg
20 januari 2010
Nu är väl jag ingen expert på ämnet men det beror väl på vilken koncentration ättikan,(eller ättiksyran) har, men om det är den vanliga 24% som säljs i mataffären du pratar om så lär man nog dricka den för att den ska bli farlig, annars krävs väl varningstext på flaskan vilket jag inte kan tänka vanlig ättika har.

Så, nej, det tror jag absolut inte, den är nog inte farlig att inandas och brandlarmet sätts nog inte igång.
Men det lär nog fan lukta utav bara H-----E i flera veckor efter...

Yellow bug!
1 640 Inlägg
20 januari 2010
Ättika i lagom mängder är ett utmärkt sätt att få bort andra mindre trevliga lukter iallafall cool

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

herr
321 Inlägg
21 januari 2010
Edil_ skrev:
Ättika i lagom mängder är ett utmärkt sätt att få bort andra mindre trevliga lukter iallafall cool

Och att göra ren toaletten med, man slår i en flaska och låter det stå över natten, faeeen vad ren den blir senv;)

Sök