5668
Sök

Uppkörning nu till veckan, behöver lite tips osv.

BMW ///M3
404 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Tjena,

Har teori och uppkörning nu till veckan och skulle behöva lite tips, det jag är mest oroad över är körningen då jag bara har kört privat så dom kanske blir hårdare?

Så hur hårda är dom egentligen med ecodriving, använda motorbroms och planera körningen osv  ?
Har läst igenom böckerna och tycker egentligen inte dom förklarar riktigt så hur lär dom ut på körskolan med det ovannämnda ?

Ecodriving vet jag är max 3000 rpm  och jag brukar köra 1-2 sen 4 på 50 väg, 70 så kör jag oftast 1-2-3-5.

Sen de där med att använda motorbromsen vet jag inte om jag kör "rätt" med, utan tex när jag kommer  i 50 och när jag ser att jag behöver stanna längre fram så slutar jag gasa, växlar ner och släpper ut kopplingen sakta sen när jag börjar närma mig tex ett trafikljus så börjar jag bromsa försiktigt.

Verkar det okej eller något jag bör göra annorlunda? Har hört så mycket om det där så därför jag frågar, man vill ju inte kugga sig precis pga att man kör på ett annat sätt än mot körskolan   

Mvh robin

9 108 Inlägg
23 januari 2010
Låter som om du har rätt bra koll på det, kör lugnt bara roll

Växla inte ner för tidigt utan släpp gasen och vänta tills det blir såpass låga varv att motorn precis vill trycka fram bilen, då är det dags att växla ner.

BMW ///M3
404 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Jaha okej, för jag brukar växla ner direkt så den motorbromsar mer men det är alltså fel? tongue

1 482 Inlägg
23 januari 2010
Jag bara släpper gasen och växlar ner när jag måste, annars ligger jag kvar på växeln. Dock inte i överdrivet varvtal smile

BLT Service
Theracords Music Label

9 108 Inlägg
23 januari 2010
laaaarsson skrev:
Jaha okej, för jag brukar växla ner direkt så den motorbromsar mer men det är alltså fel? tongue

Jao då blir det ju så kraftig motorbroms att farten minskar för snabbt och det blir ju även lite mindre bekväm körning. Bättre att glida så länge som möjligt på den högre växeln. Så fort man släpper gasen drar ju bilen 0,0 (tills man kommer ner till ~1000rpm) smile

Fd Bannad
657 Inlägg
23 januari 2010
laaaarsson skrev:
Tjena,

Har teori och uppkörning nu till veckan och skulle behöva lite tips, det jag är mest oroad över är körningen då jag bara har kört privat så dom kanske blir hårdare?

Så hur hårda är dom egentligen med ecodriving, använda motorbroms och planera körningen osv  ?
Har läst igenom böckerna och tycker egentligen inte dom förklarar riktigt så hur lär dom ut på körskolan med det ovannämnda ?

Ecodriving vet jag är max 3000 rpm  och jag brukar köra 1-2 sen 4 på 50 väg, 70 så kör jag oftast 1-2-3-5.

Sen de där med att använda motorbromsen vet jag inte om jag kör "rätt" med, utan tex när jag kommer  i 50 och när jag ser att jag behöver stanna längre fram så slutar jag gasa, växlar ner och släpper ut kopplingen sakta sen när jag börjar närma mig tex ett trafikljus så börjar jag bromsa försiktigt.

Verkar det okej eller något jag bör göra annorlunda? Har hört så mycket om det där så därför jag frågar, man vill ju inte kugga sig precis pga att man kör på ett annat sätt än mot körskolan   

Mvh robin

50 väg kan du ju köra på femman? annars är det väll det vanliga, kolla mer i speglarna än på vägen.

Märkesbög

BMW ///M3
404 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Hedning skrev:
50 väg kan du ju köra på femman? annars är det väll det vanliga, kolla mer i speglarna än på vägen.

ja visst funkar de med men enligt mätaren på bmw så visar den att den drar mer bensin på 5an än 4an i 50, ca 1 liter på 5an och 0,7 typ på 4an smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
24 januari 2010
MilleN skrev:
Låter som om du har rätt bra koll på det, kör lugnt bara roll

Växla inte ner för tidigt utan släpp gasen och vänta tills det blir såpass låga varv att motorn precis vill trycka fram bilen, då är det dags att växla ner.

Då får man ju börja motorbromsa 1-2km innan rödljuset...något som körskolelärare säkerligen inte hade tyckt varit okej...
Tycker TS gör på rätt sätt och det är så vi blev utlärda att göra de...släppa gasen och bara rulla funkar la när det är nedförsbackar och man inte tänkt stanna på ett tag, eller om man bara behöver ta de lite cool om man ser någon gå över ett övergångsställe...
Annars gör man ju andra bilister bra irriterade också, och det är ju inte direkt positivt

1 534 Inlägg
24 januari 2010
ta det bara lungt, planera och var uppmärksam

jag trodde jag failade på massa saker i början och jag var 100%säker på att de var kört, men jag fortsatte åka lungt, planerade och resten löste sig galant.
Folk stressar oftast upp sej på tok för mkt innan uppkörningen och då går det inte bra
Jag tyckte personligen att uppkörningen var lättare än en vanlig körlektion

I got Dubs!
2 423 Inlägg
24 januari 2010
Var noga som fan vid övergångsställen. va en utlänning som gick rakt ut så ja fick pallnita. hoho fan va inspektören svor=)

9 108 Inlägg
24 januari 2010
Mortalis skrev:
Då får man ju börja motorbromsa 1-2km innan rödljuset...något som körskolelärare säkerligen inte hade tyckt varit okej...
Tycker TS gör på rätt sätt och det är så vi blev utlärda att göra de...släppa gasen och bara rulla funkar la när det är nedförsbackar och man inte tänkt stanna på ett tag, eller om man bara behöver ta de lite cool om man ser någon gå över ett övergångsställe...
Annars gör man ju andra bilister bra irriterade också, och det är ju inte direkt positivt

Nja nu tolkar du mitt inlägg lite som du vill tror jag. Det räcker att släppa gasen när man ser att det är rött eller när man nu behöver sakta in/stanna. Det går inte att motorbromsa i 1-2km för det första, varvet sjunker ju sakta och när det gå ner till ~1000rpm börjar bilen dra bränsle och precis är det optimalt att växla ner. Ut och testa själv wink

Är ju meningslöst att växla ner om det räcker med att släppa gasen för att få bilen att dra 0?

Angående 4an eller 5an i 50 så beror det helt på bilen.

Inget av det jag skriver är sådant man blir kuggad på om man inte följer slaviskt men det är så man "ska" köra.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
24 januari 2010
Tänk på att cyklister och spark-åkare oxå är fordon.
dvs att du har väjningsplikt imot dom i vissa lägen. Det missade jag första gången jag körde upp

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

stahre
24 januari 2010
Glöm inte att kolla i speglarna titt som tätt, inte så det blir en överdrift men håll koll på vad som finn bakom. Det kan dom va griniga på ibland. Lycka till!

Sök