Passaten starta inte, anslöt startkablarna rätt på passaten och fel på hjälpbilen(940) får skylla på att de va mörk å ja va sjukt stressad. det spraka till när ja anslöt sista kabeln å ja hoppar in å de händer inte ett skit när ja vrider nyckeln, tänkte va i H**'***E nu då???? hoppar ur å inser att ja gjort en tabbe å kablarna är stekheta. Trodde jag pajjat elsystemet på passaten men det verkar som inget har hänt. kan nån förklara varför inte nånting brann i passaten, finns det nån säkerhetsmekanism eller nått?
Jag anslöt från batteri till batteri, altså plus till minus å minus till plus. altså ingen jordning i kaross eller motor som man troligen ska göra.
Man kan byta kamrem på bilen men inte sätta ett par startkablar rätt, det är lite märkligt
Passaten starta inte, anslöt startkablarna rätt på passaten och fel på hjälpbilen(940) får skylla på att de va mörk å ja va sjukt stressad. det spraka till när ja anslöt sista kabeln å ja hoppar in å de händer inte ett skit när ja vrider nyckeln, tänkte va i H**'***E nu då???? hoppar ur å inser att ja gjort en tabbe å kablarna är stekheta. Trodde jag pajjat elsystemet på passaten men det verkar som inget har hänt. kan nån förklara varför inte nånting brann i passaten, finns det nån säkerhetsmekanism eller nått?
Jag anslöt från batteri till batteri, altså plus till minus å minus till plus. altså ingen jordning i kaross eller motor som man troligen ska göra.
Man kan byta kamrem på bilen men inte sätta ett par startkablar rätt, det är lite märkligt
Hajjar inte vad du försöker antyda? Du kopplade ju fel i båda bilarna när du satte + på - ! Man kan ju inte koppla rätt på en bil i det fallet
om man kopplar som du gjorde så seriekopplas batterierna till 24V och kortsluts över startkablarna. har man tur händer inget i bilen eftersom strömmen tar den lättaste vägen (genom startkablarna).
däremot tar batterierna rejält med stryk av en riktig kortslutning
om man kopplar som du gjorde så seriekopplas batterierna till 24V och kortsluts över startkablarna. har man tur händer inget i bilen eftersom strömmen tar den lättaste vägen (genom startkablarna).
däremot tar batterierna rejält med stryk av en riktig kortslutning
Ehhh VA? Det är ingen seriekoppling utan en direkt kortslutning och med en massa tur så ryker det inte i en massa små dyra plastlådor som det finns massor av i moderna bilar.
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
om man kopplar som du gjorde så seriekopplas batterierna till 24V och kortsluts över startkablarna. har man tur händer inget i bilen eftersom strömmen tar den lättaste vägen (genom startkablarna).
däremot tar batterierna rejält med stryk av en riktig kortslutning
Ehhh VA? Det är ingen seriekoppling utan en direkt kortslutning och med en massa tur så ryker det inte i en massa små dyra plastlådor som det finns massor av i moderna bilar.
Jodå, det är en seriekoppling helt tills du ansluter sista kabeln.
Om det ena batteriet nästan är tomt, så brukar det ändå gå bra, eftersom det batteriet blir den svaga länken och inte klarar att driva strömmen i kretsen.
(Nu gör jag precis det jag brukar slänga skit efter andra för att göra: Kalla en ackumulator för ett batteri)
om man kopplar som du gjorde så seriekopplas batterierna till 24V och kortsluts över startkablarna. har man tur händer inget i bilen eftersom strömmen tar den lättaste vägen (genom startkablarna).
däremot tar batterierna rejält med stryk av en riktig kortslutning
Ehhh VA? Det är ingen seriekoppling utan en direkt kortslutning och med en massa tur så ryker det inte i en massa små dyra plastlådor som det finns massor av i moderna bilar.
batterierna seriekopplas över kablarna och kortsluts i 24V, punkt slut. 12+12=24
eftersom startkablar har låg resistans flyter strömmen den vägen och på grund av batteriernas höga inre resistans sjunker spänningen momentant vid kortslutning, därför kan man klara styrenheter om man har tur.
det som kan orsaka att elektronik ballar ur i detta fall är att spänningen sjunker som en sten och ger en strömpeak i känsliga komponenter. (transienter)